• vicki

Marmaris!?

Hej alla goa BT-brudar.

Är lite nyfiken........ska nämligen åka till Marmaris (Turkiet) i maj men har aldrig varit där förrut så nu undrar jag vad ni som varit där tycket om det. Är där bra shopping, sevärdheter, god mat, billigt att handla m.m?
    Brätta gärna vad jag har att se fram emot.

vicki

• Svar på tråden Marmaris!?
  • Jj?

Marmaris är x antal km med hotelkomplex... De flesta trista betonghöghus. Räkna inte med något genuint. Det är byggt för turister.

Det är en vacker strandprommenad om man går mot grannbyn och inte mot bazaren. Kan rekommendera ett besök på turkiskt bad.

*kram*

• Fru W

Hej Vicki!
    Utanför Marmaris finns en by som heter icmeler. Det är kanske den som Jj nämner. Där var det mysigt och inte så trång på stranden. Stranden är något stenig i Marmaris, men är bättre om man åker till Icmeler.
    Vi åkte även på en tur till Efesos. Verkligen sevärt, men räkna att det tar en dag. Det var ganska skönt med utflykter för att det blir lite tråkigt att vara på samma ställe hela tiden.
    Shopping finns i bazaren och är ett myller av gator. Överallt säljs piratkopior och magdans kjolar och krims krams. Kom ihåg att pruta. Det är också skoj att gå på marknad. Hör med folk därnere var stora marknaden är, den brukar de ha en gång i veckan. Var på er vakt med guld, matt- och skinnförsäljarna. Researrangörerna har ibland sådana busslass till stora center. Det kan vara snirkligt att ta sig ur om man har visat intresse för nått...
    I den gamla delen av stan finns också en gammal slottsborg med fin utsikt.
    Sedan blir du väckt ca 5 på morgonen av böneutroparna. Det var konstigt från början, men man vänjer sig och tillslut vaknar man inte ens.
    Bäst restauranger finns nog nere vid hamnen. Det är många att välja på och alla gör sitt yttersta för att du ska välja just deras restaurang.
    Hoppas ni får en trevlig resa!

• vicki

Ok. Tack för tipsen. Shopping är ju bara sååå kul....vilket leder mig till nästa fråga. Har hört att det är billigt i Turkiet, och undrar ifall ni som vet skulle kunna ge lite prisex.

• weddingplanner

Hej Vicki
    jag har varit i Marmaris tre gånger och åker tillbaka i Juli !
    Jag har varit på flera andra ställen i Turkiet oxå men marmaris är enligt min smak bäst !! Det är även där man gör bäst affärer... Okej det är inte så vackert, men strandpromenaden är trevlig.Följer man den bort till marinan ligger massor med trevliga ställen. Priserna skiljer sig väldigt mycket. Om man äter middag allra längst bort i marinan får man en trerätters med öl/vin för ca 200:- för två personer man bör kolla menyerna innan man "tar plats" priserna varierar MYCKET. Fynd gör man i bazaren, kläder är billigt, kopior på dyra märken, kvalitén är ok och man kan få ett par byxor för 80-100 kr klockor för 40-50:- men man måste pruta på allt, rejält ! bor du i marmaris åker du dolmus till icmeler för några kronor och går på marknad där, deras marknad är bättre än marmaris marknad Tänk på att importspriten inte är billig och deras inhemska är hemsk.. så köp ¨på planet eller flygplatsen det ni ska dricka där. När ni reser hem är det billigt att handla på Dalamans flygplats. även där ska man pruta. Jag rekommenderar er att ta en båttur från hamnen, dessa bokar man på egen hand, en dag på båt för ca 100:- ofta med lunch i priset. Turkarna är ett mycket trevligt folk och det turkiska köket är enormt bra ! detta vart lite långt... Marmaris är en favorit för mig och jag skulle kunna prata på hur mycket som helst.Tänk oxå på att växla pengar på PTT. Hoppas att du kommer att trivas i Marmaris, trevlig resa !

• vicki

En dum fråga.........vad är PTT?
    Vilken marknad är bättre i Icmeler? den hära veckomarknaden eller?

• Jema

Jag har själv varit i Marmaris 2 gånger och jag är nöjd med stället. Det var i och för sig några år sedan jag var där så det kan ha ändrats en del.
    Maten var i alla fall god och billig, man kunde nästan äta gratis
    Affärerna har ett stor utbud och det är inte särskillt dyrt heller, men tänk på att pruta.
    Vad det gäller sevärdigheter så kan jag varmt rekomendera en båttur med en så kallad gület eller annan båt längst Dalyanfloden, där kan man se de fantastiska kungagravarna som är inhuggna i bergen och sedan bege sig till "sködpaddsstranden". Eller bara göra olika små stopp ute tills havs en hel dag, men sol, bad, mat osv.
    Så jag har bara positiva saker att säga om Marmaris.

Jema

• weddingplanner

Hej igen inte alls en dum fråga, jag uttrycker mig lite oklart
    PTT är Turkiets postkontor,det största är nybyggt och ligger bakom det jättestora köpcentret vid marinan där får man för det mesta mycket bättre kurs och risken att bli lurad är mycket mindre. Vi brukar spendera ca 8000:- på två veckor och då tjänar man flera hundra på att kolla kursen dag för dag, inflationen är som du säkert vet mycket hög. Ni kanske har med er plastkort istället och det går oxå jättebra, det finns några uttagsautomater. Ja marknaden i icmeler är mycket bättre än den i marmaris men shoppingen i övrigt är 1000 gånger bättre och billigare i marmaris Jag håller med Jema att turen på floden och sköldpaddsstranden är fin, på den stranden kan man bada i sötvatten på ena sidan och saltvatten på den andra, men var beredd på att dela stranden med ca 1000 andra turister..... Om ni ska handla mat,vatten läsk mm att ha på hotellet, gör det på migros mot icmeler eller på det stora varuhuset i marinan, ca halva priset mot de små butikerna.... (precis som hemma...*s*)

• vicki

hmmm....där fick jag lite att tänka på men undrar då en sak till. Tjänar man mer på att växla sina svenska pengar till turkiska på PTT jämfört med Forex?

• Anonym

Jag har varit i Turkiet en massa gånger... Växla aldrig till TL i Sverige. Möjligtvis ett par hundra att ha om ni kommer ner sent på kvällen eller på en söndag. Annars tjänar ni massor på att växla därnere. Känns skönt att vara miljonär ibland

• Jj?

*ler* Jag bara måste få märka ord... Man sparar pengar på att växla i turkiet. Man tjänar inte pengar. När något blir billigare så SPARAR man pengar. Man tjänar aldrig pengar på en minskad utgift. *ler*

*kram*

Svar på tråden Marmaris!?