Det är klart att barnmorskorna gör vad de kan för att övertala en att föda vaginalt. Det respekterar jag, men då tycker jag också att vi som faktiskt är riktigt rädda ska få samma respekt tillbaka!
Jag gick också jättelångt innan jag ens vågade ringa till Aurora. Nu i efterhand ångrar jag det såååå mycket, för jag kunde verkligen inte njuta av min graviditet. Varje dag som gick gjorde mig mer och mer skräckslagen, för jag visste att det var ännu en dag närmare en ev förlossning.
Skrämseltaktiken som folk försöker köra med köper jag heller inte! Visst, det är ett stort ingrepp, men vissa får det verkligen att låta somom folk dör var och varannan dag pga kejsarsnitt.
Jag var vaken ja, fick ryggmärgsbedövning. tror inte de söver i onödan om det inte behövs. Och helst vill man ju vara vaken i den sekund som bebisen kommer ut! :)
Min dotter är född vid 9 tiden på morgonen. På kvällen samma dag kunde jag redan ta några steg kortare sträckor. Man får ju vara försiktig eftersom man kan vara lite yr och ostadig.
Dagen efter var jag uppe och gick, och det är vad läkarna råder en till också. Ju snabbare man kommer på benen desto bättre kommer all cirkulation igång.
Det sved/brände i ärret och stramade lite i huden den närmsta tiden efteråt, men jag hade verkligen inte ONT som folk gärna tror.
Och man är inte så handikappad heller som många påpekar. Självklart kan du lyfta ditt barn, det är ju ingen tonåring du föder, utan en liten på 3-4 kg. Tyngre lyft är inte att rekommendera, men det finns nog ingen nysnittad som skulle få för sig att möblera om eller lyfta något jättetungt.