• SlottsBrud2008

Hur har ni råd?

Har suttit här och tittar runt lite, bland nya och gammla inlägg. Jag blir heelt chockerad när jag inser hur pass stora vissa pars budget är.
    Vi har 1½ år kvar tills våran dag och vi är inte ens säkra på att vi kommer kunna spara ihop allt.
    Hur gör ni? Har en av er, eller båda, galet välbetalda jobb? eller har ni snälla föräldrar som hjälper till...
    Är så nyfiken på det här....

• Svar på tråden Hur har ni råd?
  • mallenalle

Vi har fått 50 000:- av min sambos styvpappa. Han har tjatat i evigheter om att vi ska gifta oss och anledningen till att vi inte har gjort det har ju med ekonomin att göra,man har prioriterat andra saker. Så nu har han erbjudit sig att bidra med 50 000:- vilket inte vi tacka nej till,alla vill ju göra det någon gång menar ja.sen väntar vi oss att det kommer att komma lite pengar på skatten i år,och dom pengarna går till bröllopet,så jag är hellt övertygad om att detta kommer att bli vårat Drömbröllop!!!

• jessiesthlm

Vi ska ha ett rätt stort bröllop, 150-170 gäster. Men har haft världens tur så mina föräldrar kommer stå för allt utom ringen.

• Ansu

Vi sparar 1500 kr i månaden samt att vi har sparat skattepengarna i ett par år. Det blir ca 40 000 kr och det är vår budget.
    Vi kommer att ha ett litet bröllop med endast 32 gäster inkl barn. Vi kommer att servera lättare tilltugg och kaffe & tårta hemma i trädgården.
    Klänning och näbbklänning kommer jag att köpa från Kina.

Sen när vi har handlat, glas, material t inbjudningskort osv så har vi tagit det på vanliga lönekontot och inte sparkontot.

I budgeten ingår också en resa till Kreta 1 vecka för familjen.

• Sofia08

Vi har inte räknat in bröllopsresan i vår budget utan hade tänkt att enbart önska oss resecheckar i bröllopspresent. Men åååh vad lätt det är att det drar iväg över budget. Har redan kommit på en massa saker som jag skulle vilja ha som jag inte tänkte på från början. Man får tygla sig lite!

• Soofia

Hej Budgetbrud2008,

Vi har en budget på 140 000 ungefär exl bröllopsresan. Grejen är att vi vill ha en stor fest med våra nära o kära, och eftersom en stor del kommer från andra länder och tar sig tid (o bekostar) för att flyga hit vill vi bjuda dem på något extra. Vi ska ha fest på en herregård, med 3 rätters middag+tårta, har bokat en lite dyrare band, a inte jättesyra men inte jättebiliga ringar osv...
    Min klänning är en present av min styvmamma, och mina föräldrar hjälper med kanske en 20 000 vilket är tycker jag väldigt generös av dem. Men resten står vi själva för.
    Just nu sprara jag 7 000 SEK i månaden till bröllopet, så jag kommer att ha fått ihop ungefär 50 000 tills datumet. Så klart blir det mindre shopping ett tag men det är nog värt det i slutändan!

Mvh,

• ;o)

Vi började spara ca ett år innan och har lyckats lägga undan ca 5000:- i månaden.

Visst svider det men vi anser att det känns bra att klara av det själva utan bidrag.

Hur man löser ekonomin har ju mycket med livssituation (ålder, arbete osv) att göra, och inget är väl rätt eller fel i sammanhanget. Alla har ju så olika förutsättningar och önskemål.

• silvera

Min (numera) man, hade möjligheten att få jobba som konsult ute i Europa förra året. Då tjänade han mycket bra. Så han betalade bröllopet med några månadslöner...
    Jag gjorde "grovjobbet" här hemma, med allt planerande, så det var mitt bidrag till bröllopet.

Budgeten var från början 20000, sedan 70000, och sedan rann det i väg...
    Bröllopet växte i takt med att han fick jobba kvar, så till slut kostade allt lite mer än 150000.
    Men det var det värt, för vi fick en underbar dag!

Vi har haft en "bröllopsresa", som blev en sista minuten till Teneriffa, men jag hoppas att få komma till Tahiland i slutet av detta året, beroende på hans jobb. Så den resan kommer ju att tillkomma också.

Jag tycker det är lite "luddigt" att säga att det är just till bröllopet, eftersom en del saker använder man ju efteråt också.

• brud 070901

är det fel att ta emot föräldrars bidrag? verkar lite på mångas inlägg att det inte är "vuxet" att ta emot pengar från sina respektive föräldrar.. jag tycker absolut inte att jag är omogen på något sätt då jag aldrig har någon inblandning från mina föräldrar för att klara av min vardags ekonomi..

• Lena+Mattias=sant

brud 070901: Nej jag tycker inte det är fel att ta emot bidrag (om det inte är så att man har det mycket bättre ställt än dem och de vill bidra massor). Men vissa brudar ber om bidrag eller mer eller mindre kräver, det är fel.

• jessiesthlm

brud 070901
    Frågar du mig så är svaret helt klart nej!
    Mina föräldrar ska faktiskt betala för hela vårat bröllop.

Men det finns trådar här på BT där det finns de som gärna antyder att det är fel att inte betala för sig själv. ("jag har minsann varit självförsörjande sedan jag var 18"...osv)

Tycker det är jättebra att själva lägga undan och spara till sitt bröllop, helt klart beundransvärt, särsklt då de är studenter, men ser inte felet i att föräldrana hjälper till.

Svar på tråden Hur har ni råd?