• SlottsBrud2008

Hur har ni råd?

Har suttit här och tittar runt lite, bland nya och gammla inlägg. Jag blir heelt chockerad när jag inser hur pass stora vissa pars budget är.
    Vi har 1½ år kvar tills våran dag och vi är inte ens säkra på att vi kommer kunna spara ihop allt.
    Hur gör ni? Har en av er, eller båda, galet välbetalda jobb? eller har ni snälla föräldrar som hjälper till...
    Är så nyfiken på det här....

• Svar på tråden Hur har ni råd?
  • Balinda

vi har en ganska biligt bröllop. gör allt själva... köper alkohol i tyskland...
    90 personer. budget ¨på 22000. ink klänningen för 4300:-

• Lena+Mattias=sant

Vi sparar ca 3000kr/månad (10% av vår lön efter skatt) plus allt vi får över efter räkningar och sånt och det har vi gjort sen det var ett år kvar till bröllopet. Vår budget blir ca 50 000 för ca 60 gäster (brudklänning, min sambos kläder, fotograf, ringar mm inräknat). Och sen har vi 25 000 som budget till bröllopsresan.

• FruÖlandstok

Vi sparar cirka 2000kr/mån Jag är student och min m2b är nyexad och har inte världens högsta lön.. men vi har en budget på 15 000kr inkl alles (kläder, mat, lokal) inte så mkt med andra ord

Vi sparar lite av det som blir över när allt annat är betalt och vi har pengar att göra lite roligt för under månaden..

resan ska vi önska oss pengar till.. =)

• NuÄrDetDags

Min m2b friade i augusti förra året och vi gifter oss nu i mars. Vi funderade på hur mycket vi kan lägga undan tills dess och kom fram till 70000 kr som max. Så vi satte budgeten på 60000 kr (och 10000 kr som buffert) och handlade/bokade därefter.

Nu är det bara lite mer än fyra veckor kvar, vi har ca. 60 gäster och klarar oss med ca. 50000 kr, ser det ut som. Det som blir över går direkt till honeymoonkassan.

Vi gör alla trycksaker och hemsidan själva, vi har köpt kläder i Kina, m2bs vigselring i Amerika, vi har buffé och bröllopstårtan som efterrätt, drickan har vi köpt i Tyskland, vi har "skog" som dekorationstema, vilket också blir billigt för vi har samlat en massa kottar, mossa,...

Vi har förresten inte önskat oss presenter överhuvudtaget men sagt till dem som inte vill komma tomhänta att vi uppskattar ett bidrag till bröllopsresan.

Det var våra "spartips", tror jag.

Vad man också kan göra: rensa skåp och garderober och sälj vad ni inte behöver/vill ha på tradera - och sätt in de pengarna direkt på bröllopskontot.

• HalmstadNilla

Vi har precis tagit studenten båda två och jag är arbetslös sen en månad... (ingen halmstadbrud som har ett jobb i bakfickan?) Men vi lägger undan 7000/månad (om det går) Har fått ihop 30000 redan och det räcker till festen räknar vi med. Min mamma har som tradition att betala brudklänningen, det har hon gjort för mina systrar. Vi får knappt 10000 kr o det räcker ju i stort till skor, väska mm som jag behöver. Han är första barnet som gifter sig så vi vet inte vad vi får från hans päron än men de har sagt att de åtminstone ska ge lika mycket som min ensamstående mamma så då blir det ju 10000 där oxå.. O vi gifter oss i juli så får jag bara jobb, eller åtminstone a-kassa, så verkar det gå bra...

• kackelmaja

Nu har vi inget brollop i sikte, jag o min partner har inte ens flyttat ihop an, men jag gissar att vi kommer bade spara, och ha stor hjalp av de arliga bonusar vi far. Vissa lagger bonusen pa handpenning till hus/lagenhet, men har i London ar det sa forbaskat dyrt sa man kan lika garna gifta sig forst och kopa eget sen. Tycker jag, far hoppas att karln tycker att min ide ar superb nar den dagen kommer, tills dess at det bast att jag haller tyst om mina planer for hans framtida inkomster hrm... hihi ;)

• maria82

Vi har en budget på ca 50 000.
    Jag är mammaledig ohc min m2b känar ca 20 000. Så vi har sparat i ca två år. Plus att vi bara önskat oss pengar när vi fyllt år och så.. fick tillbaka på skatten oxå.
    Jag är en hejare på att spara!!
    Får ingen hjälp av föräldrar.. tycker vi känner oss stolta att betala allt själv.
    Bara tre månader kvar!!

• Fru Cinderella

Vår budget ligger på 40.000

Vi har inte särskilt bra löner någon av oss. Mamma är dock en ängel o betalar middagen på 25.000 resten har vi sparat ihop på ett halvår. Vi har typ struntat i att gå ut o sådana saker för att ha råd.

Om mamma inte hade vart den ängeln hon är hade vi lagat egen buffé i stället..

• appear

Våra föräldrar sponsrar med 25000-30000 ihop till mat o hyra. Sedan betalar jag och killen resten. Vi har räknat med att betala 10000 själva. Plus en resa 13000.
    85 gäster bjudna. + Öppet hus med ännu fler folk.
    Summa: Ca. 50 000.

• njoy

Tja..Som jag ser det så handlar det för vår del egentligen inte hur mycket vi har råd att lägga utan hur mycket vi VILL lägga..Nu är vi absolut inte rika..Jag är mammaledig om min M2B får ut ca.19000 i månaden..Och vi har hus, 2 bilar, snart 2 barn osv. MEN om vi samlade, gnatade och knatade skulle vi säkert ha råd med mer än vi har lagt våran budget på..Men vi vill helt enkelt inte lägga mer än ca 30000 på bröllopet och har därför rättat oss efter det..
    Sen är jag ingen klännings eller smycketfantast heller så det blir en enkel klänning (från Kina) och en enkel vigselring..
    Lokalen får vi till kanonpris och maten gör vi antingen själva eller tar in en billig cateringfirma..
    Dessutom ÄLSKAR jag att pyssla och grejja och vi har över ett år på oss att hitta fynd och fixa allt..Har redan börjat sy egna servetter och göra inbjudningskort

Svar på tråden Hur har ni råd?