• sarah

resetips, Italien?

Vi gifter oss i juni men tänkte åka på bröllopsresa först i september. Lite tråkigt känns det kanske eftersom man fått någon bild av att resan ska ske typ dagen efter, och så har man läst om att sker den för långt efter så känns bröllopet avlägset och det blir mer som en vanlig resa. Men vi har nog ingen möjlighet att åka tidigare. Någon här som gjort likadant? Kändes det som en bröllopsresa?

Sen vill jag gärna ha lite tips. Är inne på Italien för tillfället. Vad är det för väder där i sept? Har kollat på Sardinien, Toscana, Venedig. Vill ha en romantisk resa i vacker miljö där vi blandar avkoppling och sol/bad med utflykter. JÄTTE tacksam för tips!

• Svar på tråden resetips, Italien?
  • telli

vi ska åka till Sorrento (strax söder om Neapel), på bilder därifrån ser det helt underbart ut!! Branta klippväggar där hus och hotell lixom klänger sej fast!

Amalfikusten och Capri på utflyktsavstånd.

Ving och Fritidsresor åker på Sorrento (kanske Always åxå förresten...)

//t

• M78

Vi har också bokat bröllopsresan till Sorrento och jag tycker också det verkar helt underbart. Någon som varit där som kan ge tips på vad man ska och inte ska göra?

/M

• Aug 2003

Vi har också bokat bröllopsresa till Italien. Det blir en vecka i Toscana och en i Sorrento. Fr Sorrento kan man åka till Neapel el Capri. Capri är en jätteromantisk liten ö! Det är jättefint i Sorrento också iof. Tycker att man absolut inte ska missa Pompei & Positano. Hela Amalfikusten är underbar!

• kitze

Hej,

vi var i Italien, bara toscana förra sommaren. Bilade rund och håller med om att Florens är mycket romantiskt. vi bodde på en väldigt vacker vingård mellan florens och sienna. Vi hade ett eget stenhus från 1400-talet för oss själva högt uppe på en kulle med utsikt över landskapet. I september börjar även priserna falla utan att det blir kallt.

• 14 juni 2003

Kitze !

Får jag fråga hur ni fick tag i det och var ? Var det privat eller genom någonresebyrå och var det dyrt. Jag är ju jättesugen på Toscana i september. Vi gifter oss också i juni men ska åka i september.

• kitze

Hej,

vi körde förbi vingården, de hade rum vilket var skyltat med agro turistimo (något sådant) vilket innebär att man bor på gårdar. Mina blivande svärföräldrar tyckte det verkade jättebra och har även bott där efter oss. det är självhushåll men ett jättefint kök och uteplats. Casal gallo heter vingården. ska kolla upp adressen och tel. vi använde annars Lonely planets Toscana guide. De hade ett mycket bra förslag på rum i florens. vi bodde jättehögt med utsikt över hela staden med hustag och allt. Det var ganska billigt och det ingick frukust på rummet vilket man fick äta på ballkongen, mer romantiskt kan det knappast bli!! ska se om jag hittar den adressen också!!

• Tulda

Hej!

Är det någon som vet om det är för sent att åka dit i oktober? Någon som vet vad det är för väder i början av oktober. Har just funderat på att åka till Toscana!

Tack!

• 14 juni 2003

Tack Kitze!

Du får gärna leta efter adress det är ju alltid bra och var lite förberedd. De har ingen hemsida eller något ?

• Louise 2003

Hej!

Tulda: Jag gick in och tittade på www.weather.com och i snitt ska det vara 21 grader på dagarna och 10 grader på nätterna i Florence i oktober. Det kanske kan vara en vägledning?

Typisk svensk sommar alltså...

// Louise

• Lena_O

Hela Italien är romantisk! Så du väljer alla gånger rätt, vad du än väljer för plats.

• Tulda

Hej igen!

Louise! Tack, snällt av dig att kolla upp! Det låter ju jättebra. Svensk sommar är härligt!

//Tulda

• Mia-Maria

Italien är väldigt vackert och romantiskt! Jag skulle själv ha valt Florens, Verona och de mindre städerna och byarna runt omkring. Lätt att åka tåg om man vill se sig omkring, och kostar inte mycket.

Jag var i Florens i augusti/september för ett par år sedan och då var det relativt varmt, ca 20-25 grader, men det kan nog variera.

• anha

Vi var i Sorrento på bröllopsresa i början av oktober -02. Sorrento är en jättemysig liten stad med mycket bra, fina, härliga utflyktsmål runt omkring. Vi var en dag på Capri, en dag tillbringade vi utmed Amalfikusten bl.a. Positano, en dag var vi uppe på Vesuvius och i Pompei och vi hann även med en liga match med Napoli i Neapel. Det var hyfsat väder när vi var där ca 23 grader varmt på dagarna men på kvällarna behövde man ha på sig en tröja.

Kan varmt rekommendera Sorrento, det var jättemysigt.

• liina

Venedig, venedig, venedig!!!

Svar på tråden resetips, Italien?