• sarah

resetips, Italien?

Vi gifter oss i juni men tänkte åka på bröllopsresa först i september. Lite tråkigt känns det kanske eftersom man fått någon bild av att resan ska ske typ dagen efter, och så har man läst om att sker den för långt efter så känns bröllopet avlägset och det blir mer som en vanlig resa. Men vi har nog ingen möjlighet att åka tidigare. Någon här som gjort likadant? Kändes det som en bröllopsresa?

Sen vill jag gärna ha lite tips. Är inne på Italien för tillfället. Vad är det för väder där i sept? Har kollat på Sardinien, Toscana, Venedig. Vill ha en romantisk resa i vacker miljö där vi blandar avkoppling och sol/bad med utflykter. JÄTTE tacksam för tips!

• Svar på tråden resetips, Italien?
  • Pinotti

Hej Sarah,

Vi letade länge efter ett mysigt hotell i Italien och hittade till slut ett på den Italienska rivieran i en by som heter Alassio. Hade tänkt att åka dit i september 2002, men fick liksom inte tummen ur.
    Kanske du har bättre lycka.
    Vädret är väldigt behagligt och en bonus är att Italienska och Franska industrisemestern är över. Det blir lite minder trängsel på stranden då.
    En nackdel är dock att endel ställen stänger under september.
    Lycka till!

Kram
    Pinotti

www.residencevillafirenze.it/

• Veronica

Hej Sarah!
    Vi är också lite nyfikna på Italien som resmål för vår bröllopsresa. Jag kan rekommendera internetsidan: www.ecstay.se
    Där har de superhärliga ställen, garanterat romantiskt...

• Orkar inte sola

Tågluffade i Italien med min blivande make för några år sedan och kan rekommendera Florens - en jättevacker stad med massor att se och göra, och Ravenna - litet och pittoreskt med fantastiska kyrkomosaiker som specialitet. Invånanrna i Ravenna var också väldigt trevliga och det gick smidigt att ta sig ut till kusten för att bada. Nu är vi mer för kultur än sol o bad, så om preferenserna är de omvända kanske du ska ta råd från någon annan . När det gäller romantik så tycker jag faktiskt att det är mer romantiskt att uppleva lite äventyr ihop än att gå hand i hand på en strand - alltså kan alla ställen bli romantiska!

• Mem

Hej Sarah,
    Kan rekommendera www.tematoscana.se
    Otroligt hjälpsamma och trevliga.
    Vi har själva bokat genom dom.
    Toscana är härligt.
    Lycka till

• Linda492

Vi var i Sardinien på bröllopsresa i juni förra året. Oerhört fint ställe att vara på, det kan jag varmt rekommendera!

• Fia 24/5-03

Linda 492!
    Vart bodde ni när ni var på Sardinien, i vilken stad ? Bodde ni på hotell?
    Vi funderar också på att åka just till Sardinien.
    Har rest mycket i norra Italien och rekommenderar Verona och en tur till Lago di Como (Lika vaker som Garda sjön!)

• Sophia

Vi funderar också på att åka till Italien. Vi har tittat på Alassio och Sardinien, men kan inte riktigt bestäma oss.
    Vi åker i slutet av september.
    Någon som har erfarenheter och kan hjälpa oss att välja?

• Linda492

Till Fia 24/5-03
    Vi bodde i Alghero i Sardinien. Fina stränder och jättefint hotell. Vi åkte med fritidsresor , hotellet heter San Marco och ligger precis vid stranden men ändå centralt. Det vi gillade med Sardinien var att det inte är så turistaktigt som det kan vara i tex Grekland eller Spanien.

• Lady

Detta är ett tips jag hittat på bröllopstorgets chatt tidigare, verkar mysigt!
    Sicilien, Giardini-Naxos. Hotell Arathena Rocks. Terass 20 m från joniska havet utan insyn, litet hotell där en gammal man samlat konst hela sitt liv. Finns i Fritidsresors katalog. Citroner och fikon växte helt fritt. Nästan inga andra än sicilianska turister. Beställa drinkar vid havsvattenpoolen. Ljuvlig italiensk mat och vin.

Svar på tråden resetips, Italien?