• Liten Kanin

Förvirrad!

Hej hej!
    Jag har en liten undran som säkert är jätteknasig. Jag har sett att en del skriver typ att vi har varit förlovade si och så länge nu och, tjohoo, idag friade han! Vaddå, är det inte så att man förlovar sig i och med att han (eller hon för den delen) friar?
    Jag och min sambo har varit och tittat ut ringar och han kommer att fria till mig på obestämt datum och då är vi ju förlovade och börjar planera för bröllop, förhoppningsvis ett år framåt i tiden.
    Hur gör ni som först förlovar er och sen blir friade till? Är det jag som missat hela grejen hur det går till? Nyfiken!

• Svar på tråden Förvirrad!
  • Lilla jag...

fast jag skulle inte kalla förlovningen som ett frieri för han friade inte. vi bestämde oss helt enkelt för att förlova oss. vi bestämde inget bröllopsdatum eller så vid tillfället, vi bestämde och lovade varandra att vi skulle gifta oss. så då blir det förlovningsdag, frieridag och sen bröllopsdag :)

• Bruden blå

Lilla jag...

så om jag förstår dig rätt så har ni tre ringar med tre olika datum. förlovningsdag, frieridag och bröllopsdag?

• Lilla jag...

precis..eller jag kommer att ha så. min sambo kommer bara ha 2 ringar

• Karis Annelie

vi kommer inte ha nån ring när han friar, det räcker att jag vet att jag kan sätta igång planerandet av bröllopet.
    Vi har som sagt varken tid eller råd med bröllop inom det närmsta, så det får vänta.
    men jag vill iaf vara förlovad, alltså lovad bröllop, nu när vi ska göra så mycket stora viktiga vuxna saker ihop.
    jag tycker inte det är konstigt alls. i min omgivning är det nästan standard.

• Liten Kanin

Oj vad med svar, vad kul!
    Jag måste säga att jag känner mig väldigt old fashioned som nog tycker att det ska vara ett frieri som = förlovning å sen bröllop på g. Men Karis Annelie, jag förstår dig oxå som ändå vill ha löftet där!
    Men tre ringar vet jag inte, lilla jag.

• Lilla jag...

nä, jag vet..det är udda. men skulle det vara så att jag sen inte känner för att ha 3st ringar på fingret så kan jag ju alltid sätta just den ringen på ett halsband istället. ;)

• Cornellia

Vi förlovade oss när vi var 17 utan något regelrätt frieri, och då ville vi gå klart skolan och så innan vi började diskutera bröllop.

Därför blev jag helt paff när jag i julklapp fick en underbart fin medaljong och min pojke går ner på knä och säger "och med den vill jag veta om du vill gifta dig med mig inom ett år" (eller nått sånt).

Så jag vet inte ens riktigt när jag blev friad till, för 7 år sedan, eller nu i julas?

Inte för att det spelar någon som helst roll för mig, det datum som vi har haft i ringarna kommer stå kvar där, och på baksidan av medaljongen kommer vi nog gravera in 24/12 -06.

• 4/8

Här är en till som tycker att frieri är en förlovning. Ett frieri som var en total överraskning och som för oss båda innebär ett bröllop inom ett till två år, kommer vara knappt två år efter förlovningen som vi gifter oss.

Vi gick ut och letade ringar dagen efter och expediten blev väldigt förvånad över att vi ville ha gårdagens datum i ringarna. Hon såg ut som ett levande frågetecken och undrade om vi hade sagt rätt månad. Vi i sin tur såg också förvånade ut och trodde att det var fler än min sambo som friade på det sättet. Men så verkar inte vara fallet.

Han är numera vida känd bland min mammas väninnor då han hade pyntat lägenheten med 1000 röda rosor. Jag har aldrig sett så många rosor på en och samma plats.

• Pumpkin

4/8: Haha, jag ser för mig hur expediten stod där och hängde med hakan

Min sambo friade faktiskt med ringarna redan färdiga, så jag har haft ringen på mig sen allra första början

• Snart_FruL

Jag antar att jag inte kommer få nåt frieri, när vi förlovade oss för lite mer än ett år sen var det ett gemensamt beslut. Vi bestämde datum, fixade ringar och dagen d så tog vi på oss ringarna.

Då hade vi egentligen inte bestämt oss för om vi skulle gifta oss, vår version var att förlovningen var ett löfte att om vi någon gång skulle gifta oss skulle det vara med varandra.

Och om man ser det så så blir det inte så konsigt med ett frieri, fast som sagt jag kommer inte få nåt. Tyvärr, det hade varit roligt att bli överraskad.

• littlepixiegrl

Frieri och förlovning kan väl vara skilda åt, men det kanske är vanligare med frieri först och förlovning sen om man ser ringutbytet som förlovningen. Men men, så länge alla är nöjda och glada, så är det ju det som räknas!

• Lilla Li

Jag tycker också det ska gå "rätt" till - frieri = förlovning, och bröllop inom ett år. Bröllopet är ju ett löfte om att leva tillsammans och älska varandra. Förlovningen är bröllopslöftet i förväg.

Det är väldigt många nu för tiden som förlovar sig hastigt och lustigt i tonåren, utan en tanke på att gifta sig. Jag tror att dessa människor sedan friar ordentligt och med det markerar att nu är det dags för bröllop. Tror det är därför folk är förlovade och sen friar/blir friade till. :)

Svar på tråden Förvirrad!