• umpapara

Budget bröllop eller topplån?

Hej
    Vi börjar planera bröllop lite smått. Men oj vad allt drar iväg prismässigt!

Skulle bli glad om någon vågar avslöja om ni håller budgeten, hur stor budget har ni? Lånar ni eller har ni sparat länge? Eller betalar föräldrarna?

Hoppas att någon är modig nog att svara...

• Svar på tråden Budget bröllop eller topplån?
  • Lena+Mattias=sant

Vi håller hårt i budgeten, sparar själva ihop till det på ett år. Skulle vi inte lyckas spara ihop så får vi väl låna men det blir max 10 000 och då kan vi betala av det på tre månader.

• Monkanmys

Jag tycker inte heller det skulle kännas så kul att ta ett lån för dagen D..Vi har en budget på 60 000 och ett sällskap på ung 60 gäster...Men vi har börjat spara redan men som någon här sa, sprider vi på pengarna. Förra månaden betalade vi hotellrummet, nästa ska vi betala lokalen osv, då känns det inte lika mycket i slutändan!

Dessutom har våra föräldrar sagt att de vill bidra med pengar...och det tackar man ju inte nej till när det bjuds, men jag skulle aldrig kräva eller förvänta mig det av dem...

• Balinda

ca 22000 . 85 personer. men vi gör allt själva. köper alohol i tyskland :)

• 26maj2007

vår budjet låg på 50000:- men när vi hitta våra ringar så hamna den på 70000:-.

• l i s a

Just ju räknar vi med en budget kring 65 000. Vi kommer att ta kuvertavgift på 250 el. 300 kr som kommer att täcka all förtäring. Vin och öl betalar vi. Svärmor bidrar med 10 000, min mor betalar bandet, min far hjälper oss att ordna ett stoort partytält som vi ska bygga uteservering av i anslutning till lokalen + möbler, belysning och golv till "uteserveringen" (håll tummarna för varmt väder).

Det mina föräldrar bidrar med är sådant som förgyller men som inte fanns med i den ursprungliga budgeten på ca 65 000 och är alltså svår att räkna in s.a.s. Vi kommer vara kring 90 personer och lägger krut på vin och mat.

Efter kuvertavgifter (ca 20 000) + bidrag från svärmor återstår alltså 35 000 som vi betalar själva med pengar som blev över vid en lägenhetsförsäljning

• twentyfirstofapril

Vi har en budget på ca 40.000:- och den ser ut att hålla, kanske lite billigare ändå. Vi har fått ihop pengarna genom att sambon har jobbat i Norge istället för i Sverige ett år o därmed tjänat bättre.

• lotta49

Vi hade en budget på 70000 kr men vi kommer inte upp i den summan(om vi inte väljer att åka helikopter till kyrkan )!

Vi får helt enkelt vårt drömbröllop för ungefär 40000 kr, 30000 kr mindre än vad vi räknat med!

• Brud 4 augusti

Vi har delat kostnaden på 3, mina föräldrar, hans föräldrar och vi. Vi har hållt hårt i kronorna men får ett jättefint bröllop ändå, utnyttja kontakter, rea i affärena, priotera. Vi kommer undan med ca 60.000:- för allt och vi är ändå 70-75 gäster med de flesta bekvämligheterna; limo från kyrkan, catering(väldigt påkostad mat, fick dock rabatt) proffs fotograf, serveringspersonal, bröllopsnatt på HILTON, gratis bar och ingen kuvertavgift... är jättenöjd med våra inköp. Vi betalar även mina tre tärnors klänningar och bestmannens och marskalkernas hyrningar av smoakingar...

• Medeltidsbrud

har en budget på cirka 30000kr
    Med cirka 60 gäster men vi gör mycke själv och sprider ut alla inköp.
    Vi gifter oss i september 2008

• MochM

Vi räknar med att det kommer gå på ca 160 000 exkl. bröllopsresa. Vi bjuder in ca 75 pers. Vi sparar ca 50 000 själva under vår/sommar och vi blir sponsrade med 100 000 av föräldrarna. Tycker det är supersvårt att hålla nere kostnaderna utan att det blir jättemycket jobb att göra själva. Vill lägga ner energi på de roliga sakerna...

•  Miss Cee

Vi har sparat innan, får en summa av förälder, samt mindre bidrag från andra faniljemedlemmar (gratis solist, en gör brudbuketten, syrra ger mig makeup etc) samt att vi betalar mindre saker med de pengar som vi har varje månad, alltså inbjudningar etc köper vi med vår vanliga månadskassa..

Sen lämnar vi in skrotguld, passar på att önska oss pengar eller prylar som behövs till bröllopet i födelsedagspresent/julklapp och använder oss av befintliga saker. Som mina skor jag ska ha, de fick jag i julklapp av sambon. Och handväskan jag ska ha fick jag i julklapp förra året. Smycken ska jag använda de jag redan äger osv.

Men sen drar det iväg iaf, och då får man göra sitt bästa för att dra in någon annanstans, eller sprida kostnaderna... Tex tackkort behöver jag inte räkna med i budgeten, för de kan jag ju betala med första lönen efter bröllopet. Och en fotoförstoring till oss själva kan vi beställa av fotografen 2 månader efter bröllopet osv.

• littlepixiegrl

Kontakter är guld värt! Har två duktiga tjejkompisar som fixa mitt och tärnornas hår och förhoppningsvis vill sjunga vid vigseln, har en bekant som är superduktig hobbyfotograf (har fotat bröllop innan), känner en florist som fixa blommorna billigt, lånar smycken av min svägerska. Sen köpte jag klänning på tradera för 735kr och slöja för 52kr. Skorna köper jag i "vanlig" skoaffär. Det finns många ställen man kan spara in på om man vill, men känns det okej att ta banklån för brölloppet så tycker jag man ska göra det. Anser inte att man tvunget måste vänta med brölloppet bara för att man inte har sparat ihop pengarna eller har någon som betalar eller hjälper ekonomiskt. Det är ju upp till en själv hur man vill göra.
    Vi får bidrag från min mamma, som vi dessutom lånar en del pengar av (att betala av under sommaren) och sen får vi pengar av mina blivande svärföräldrar i bröllopspresent, så då har vi till resa och lite till sen :)

• littlepixiegrl

Ooh, just ja, budgeten landar nog på ca: 40-45000kr för 55-60 gäster!

• Finlands tjejen

Hej
    Tänkte bara berätta om en gammal sed, man kan ha soppbröllop och då går det inte så mycket pengar till maten (vilket ofta är en stor del av budgeten).
    Det finns de som vill ha tre rätters middag + kaka. Det kan dock bli lite mycke vill man faktist ha både efterrätt och kaka är inte det lite tårta på tårta. Där kan man spara mycket genom att ta bort efterrätten och bara ha kaka.

• rosarosen

Vi kommer att ha ca 45 gäster, äter på restaurang, vilket är den största utgiften. Vår budget är nu uppe i 50 000 kr, men har med i beräkningen att det kan bli 60 000 kr. Våra föräldrar vet inte om bröllopet än, eftersom vi gifter oss nästa sommar, så vi räknar än så länge inte med något ekonomiskt stöd utan har en del besparingar, men kommer även att spara fortsättningsvis.

• jocelyn

Vi har en budget på ca 50 K, vi har redan pengarna undanlagda. Vi kommer ha ca 30 gäster och festen ska hållas på restaurang.
    Ringa och ev. resa är ej medräknat i budgeten. Får vi bidrag kommer vi såklart bli glada över det men det är inget vi räknar med.

• josmic

Balinda
    vi är stundnter, kommer att ha cirkus 80-85 gäster o försöker att håla oss runt 25000, hur ser er budget ut? vääääldidt nyfiken

• Snart_FruL

Vi sparar 3000 i månaden, budgetramen för bröllopet kommer bli ca 85000, sen får vi se hur mycket av det som går åt. Det som blir kvar åker vi på bröllopsresa för.

• Snart_FruL

Just det, ska väl säga att vi planerar att bjuda 30 pers. och att vi absolut inte vill att majoriteten av dem inte ska behöva göra nåt annat än att vara gäster.

Det enda vi kommer be bekanta om är att min m2bs kusin viger oss, hon är präst.

Och naturligtvis att våra bästa vänner ställer upp som tärna och marskalk, samt att min m2bs syster med man är vicevärdar.

Svar på tråden Budget bröllop eller topplån?