• umpapara

Budget bröllop eller topplån?

Hej
    Vi börjar planera bröllop lite smått. Men oj vad allt drar iväg prismässigt!

Skulle bli glad om någon vågar avslöja om ni håller budgeten, hur stor budget har ni? Lånar ni eller har ni sparat länge? Eller betalar föräldrarna?

Hoppas att någon är modig nog att svara...

• Svar på tråden Budget bröllop eller topplån?
  • Fru0707

Vi kommer att ha ca 100 gäster och vår budget ligger på 80.000 då betalar vi 50.000 själva som vi sparat ihop resten sponsorerar våra kära föräldrar.

De som kostar är catering 25 000, då lagar vi själva dessutom förrätten och efterrätten..bandet 8500, stället 3700, ringarna 10000, klänningen 6500, spriten 10 000, hyra av diverse saker, hyra av tält 1500, då lagar vi själva inbj.kort placeringskort, programblad osv. Dekorationer 2000 ja de går helt klart en massa pengar till en massa saker man först inte tänkt på..men här på BT finns en bra budget räknare, använd den, är till stor hjälp.

• Fru Cinderella

Vi betalar 10.000 och min mor middagen och festen på 25.000 så det blir sammanlagt 35.000.. vi har sparat ihop till våra 10.. kommer dock låna 4000 till fotografen av min för söta mor!

• Aminda

Vi har sparat 30000:- men eftersom vår bröllopsresa blir dyrare än vad vi tänkt från början så måste vi låna pengar (ca 30000

• Trollz

Vi har räknat med att kalaset kommer att hamna på cirkus 60.000. Tyvärr inga bidrag någonstans ifrån. Vi kommer dock att ta en kuvertavgift på 250:- per person. Det kommer att täcka middag och tårta. Resten tar vi ifrån besparingar. Jag tror det är en god idé att sprida lite på kostnaderna. Då känner man inte av de lika tydligt. Vi började redan ett år innan att "handla" inför den stora dagen.

• Cicki82

Vi har en bugdet på ca 35-40.000 och vi betalar allt själv. Vi båda studerar så här gäller det SPARA för fulla muggar. :) Men man kommer undan med det. Klänning fick vi billigt, likaså fracken. Ringen och maten är det vi satsar mest på.

• Draken81

Vi varken lånar, har sparat något eller får av våra föräldrar (vad vi vet i alla fall, vi har inte avslöjat att vi ska gifta oss än).
    Och inte har vi någon budget heller, vi räknar helt enkelt med att det löser sig :)
    Vi gifter oss den 1:a september, så vi har lite tid på oss att spara nu. Vi kommer inte behöva jättemycket pengar eftersom vi ska göra allt själva. Klänning beställer jag billigt från Kina och ringar ska vi ha i titan vilket inte är så dyrt heller.
    Lokal hyr för för ca 2500 kr och mat, smink, bukett, hår m.m. fixar vi själva.

• bröllopsängeln

vi har sparat själva ca 30.000 och får bidrag på 30 000 och åker på resa senare:)

Har valt att fokusera på middagen och köpa billigare smycken,kläder,fotograf,frisör osv..

• Frida82

Draken81
    Eller hur, det behöver ju inte kosta så mycket om man gör det mesta själva. Våra föräldrar har inte sagt att dom kommer sponsra något. Vi kommer ha ett lite billigare bröllop, med buffé som vi fixar själva och tårtan också. Klänningen syr min duktiga kusin, håret fixar vännen,blommor ordnar jag. Vi har billig lokalhyra : endast 500kr/dygn. Men så är det ju ute på landet också...hihi
    Allt handlar om vad man som brudpar prioterar, vad man tycker är viktigast på denna dag. För mig betyder musiken väldigt mycket. Så då lägger vi en slant på några duktiga violinister som ska spela på ingångsmarschen.
    Andra brudpar kanske vill ha en ursnygg klänning, diamantringar, perfekt lokal, pampig bröllopstårta etc... Det är ju så olika.

• Soofia

Hej umpapara,

Vi kommer absolut itne att ta någon lån, och betalar själva. Just nu ligger budgeten på 140 000 ungefär. Verkar som att mina föräldrar kommer att bidra med en sisådär 20 000 och min styvmamma bjuder mig på klänningen.

• Kristina07

50 000 räknade jag just ihop. Hoppsan!
    Då är ringar på 18 000 och middag 12 000 de stora posterna. Och så fotograf 5 000.

Utöver de 50' så ska vi på bröllopsresa till Liseberg och bo på vandrarhem. Har ingen koll på vad det kommer kosta än.

Vi betalar allt själva. Har inget sparat så det blir till att hålla igen på annat innan och efter.

Svar på tråden Budget bröllop eller topplån?