• Annaa2­4
    Äldre 18 Jan 16:10
    8265 visningar
    5 svar
    5
    8265

    Blackstrap molasses

    Är det någon som vet vad detta är och om det går att få tag i här i Sverige?

  • Svar på tråden Blackstrap molasses
  • 080513 2
    Äldre 18 Jan 18:25
    #0

    Nix, finns inte i Sverige. I nödfall har jag använt mörk brödsirap. Vad ska du laga för mat?

  • Annaa2­4
    Äldre 19 Jan 16:30
    #0

    Eeh det är faktiskt en lite konstig sak. Men jag läste på en amerikansk sida att det var jätte bra som järntillskott vilket gjorde mig nyfiken eftersom jag inte mår bra av vanliga järntabletter. Vad synd att det inte finns här. Det verkar ju som att det finns i varje skafferi och varje matbutik i USA! Typiskt! :)

  • smilla­-loo
    Äldre 20 Jan 23:25
    #0

    kanske på grays på odengatan eller på debenhams...

  • Annaa2­4
    Äldre 22 Jan 00:31
    #0

    Tack Smilla-loo!
    Jag bor inte i Stockholm men jag ska se när jag kommer dit nästa gång!

  • mrnice
    Äldre 4 Jun 10:48
    #5

    Blackstrap molasses är en biprodukt av sockerproduktionen. Det produceras när sockerlag kokas för att få den kristallformen av produkten. Blackstrap melass är en oraffinerad sirap som är mycket tjockare och mörkare än vanlig sirap och så skiljer sig smaken rejält. Molasses framställs oftast från sockerrör i Karibien medan amerikanerna använder sockerbetor.


    Den anses också överlägsen i näringsvärde och är tänkt som en hälsokost produkt men används också som ingrediens i både i bakning och matlagning framförallt i Karibien men även USA och England


    Smaken skiljer sig från vanlig sirap och om receptet säger att det ska vara Blackstrap Molassess så rekommenderar jag att ni köper det annars blir det som farmors currygryta som inte smakar i närheten av den äkta varan om ni förstår vad jag menar.


    Efter mycket letande och hopplöst googlande så hittade jag ett ställe som säljer fyra olika sorter Blackstrap Molasses och det är The English Shop i Söderhallarna men tyvvär så finns dom ej upplagda på deras hemsida men fick veta när jag ringde dom, tanten som äger stället bryter på engelska och är otrevlig men vad gör man inte för något som inte går att hitta på andra ställen.


    Jag hann ej fråga vart deras sorter är framställda och om de är tillverkade av sockerbetor eller sockerrör.


    Annaa24 skrev 2007-01-18 16:10:26 följande:
    Är det någon som vet vad detta är och om det går att få tag i här i Sverige?
Svar på tråden Blackstrap molasses