• /em

Tips på kall förrätt och dessert i glas önskas!!

Jag behöver hjälp med en kall förrätt som kan stå på bordet redan innan man sätter sig, INTE toast skagen utan nåt lite festligare...

Jag behöver också hjälp med en dessert som man kan servera i glas, men INTE panna cotta eller chokladpudding, utan återigen - gäna lite festligare.

Vi skall ha buffé och har begränsad servingspersonal därav förrätten redan framdukad/efterrätt i glas.
    Bröllopet kommer vara till valborg och vi kommer att laga förrätt/efterrätt själva så gärna något man kan fixa/förbereda redan innan.

Är det någon som har någon idé om vad vi skulle kunna tänkas servera? Tacksam för massor av förslag!

• Svar på tråden Tips på kall förrätt och dessert i glas önskas!!
  • minimusen

Ni skulle kunna göra ex. vit chokladmousse... Den går ju bra att frysa om ni vill göra den några dagar i förväg! Sen kan ni servera den med ex. lite hallon el. passionsfrukt för att bryta av det söta. Vad sägs?!

• viktualia

Vi hade dessert i glas!

Yoghurtpannacotta med tranbärsgelé överst. Och så ett lock över glaset bestående av ett chips gjort av ananans!

Otroligt gott!

• Lillsys

Jag vet inte vad våran förrätt heter och har inte receptet framför mig just nu men den är gjord på ris (kallt), kräftstjärtar, chilli,lime och något mer kommer ej ihåg vad. Kan fixa recept om det låter intresant!
    Till efterätt kanske tiramisu (kan fixa recept på en jätte god! ) vi hade tänkt att ha det men det blev pannacotta för det kunde min svärmor göra

• /em

Jaa, vit chokladmousse skulle kunna vara OK, gärna något flarn av något slag till det. Någon som har något bra 'flarn-recept'?

• Lena+Mattias=sant

Lite förrätter:

Förförisk laxmousse

100g rökt lax i skivor
    0.5 citron
    200g creme cheese naturell
    200g skalade räkor
    1 tsk paprikapulver

Täck botten och kanter av fyra formar med laxskivor. Tvätta och riv citronen. Finfördela resten av laxen. Blanda med grovhackade räkor, citronskal, färskoosten och paprikapulvret. Fördela fyllningen i formarna. Pressa ner den. Låt stå i kylskåp över en dag/natt. Stjälp upp strax innan servering.

Rökt lax påkavring

2 dl kesella
    0.5 msk riven pepparrot
    salt
    svartpeppar
    salladsblad
    300 g kallrökt lax
    4 skivor kavring

Blanda kesella, pepparrot, salt och peppar. Lägg finskuren sallad påkavringsskivorna. Lägg på laxskivorna och toppa med pepparrotskesellan.

Ärtpudding

500 g torkade, blötlagda ärtor
    1 finhackad lök
    1 liten kvist rosmaring
    1 kvist timjan
    2 ägg
    15 g smör
    0.5 tsk vitpeppar
    salt
    1 msk vinäger

Pensla en 2-liters form med matolja, sätt ugnen på 175 grader. Lägg ärtor, lök, rosmaring och timjan i en kastrull och koka i ca 1h tills ärtorna börjar spricka. Låt ärtorna rinna av i ett durkslag, kasta örtkvistarna. Mosa ärtorna med potatisstöt. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl.

Häll smeten i formen och ställ den i vattenbad i ugnen. Ugnsbaka i 30-45 min till puddingen har stannat. Servera med skinka.

• /em

Lillys:
    Du får jättegärna lämna recepten!

• minimusen

hm.. flarn... har aldrig bakat själv men det borde va gott med nåt mandelknäckigt till...

• mooogn

Till förrätt: Det finns ju kallskuret kött, varm-/kallrökt/gravad lax, italienskt med mozarella och pesto
    Till dessert: En kula sorbet i i glas, häll på lite champgagne/alkoholfritt bubbel och servera

• Lena+Mattias=sant

Lite efterrätter. Glasserna kan göras i portionsformar/glas istället för i en stor

Citron- pch marängpaj i glas

8 digestivekex
    250 g mascarponeost
    1 äggula
    0.5 dl vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    1 msk lemon curd
    rivet skal av 1 citron
    3 msk socker
    3 msk pressad citron
    2 äggvitor
    1 dl socker

Sätt ugnen på 225. Krossa kexen lägg i botten på glasen. Vispa marcarpone, äggulan och vispgrädden. Tillsätt vanilsocker, lemon curd, citronskal, socker och citronsaft. Fördela i glasen. Vispa äggvitorna med sockret. Lägg marängsmeten överst. Grädda i 15 min. Servera genast.

Hallondessert

3 dl hallon
    4 dl maränger
    2 dl vispgrädde

Vispa grädden. Mosa 4/5-delar av hallonen. Blanda alla hallon med grädden. Krossa marängerna grovt, blanda i grädden. Ös upp i skålar och servera genast.
    Hallon- och apelsinparfait i chokladform

Till chokladformen
    175g vit choklad
    1 msk vatten
    15g smör

Till parfaiten
    250g färska hallon (det går med frysta, tinade och avrunna)
    1 msk flytande honung
    1 dl strösocker
    0.75 dl apelsinjuice
    1 stora äggvitor
    0,12 tsk salt
    1.5 dl vispgrädde

Smörj en kakform med löstagbar botten med olja. Smält chokladen tillsammans med vattnet. Rör i smöret. Skeda i och fördela chokladen jämt i formen. Låt kanterna vara ojämna upptill. Ställ formen i kylskåpet medans parfaiten görs. Passera hallonen genom en sil. Rör ner honungen i puren och ställ åt sidan. Smält sockret i kastrull tillsammans med juicen på låg värme. När sockret har smält koka häftigt i 3 min. Vispa under tiden äggvitorna till ett fast skum. Häll genast i den varma apelsinsirapen under vispning. Fortsätt att vispa tills smetan är tjock. Blanda försiktigt ner hallonpuren. Vispa grädden tills den blir tjock och rör ner även den. Häll parfaiten i den kylda formen och frys i minst 5h. För att få ut den ur formen värm med en varm handduk utan på.

Lyxröra med chokladsås, glass och maräng

1 dl vispgrädde
    0.5 påse maränger
    1 liter vaniljglass

Smält chokladen, blanda med hälften av grädden. Vispa resten av grädden. Blanda.
    Lyxröra med jordgubbar och lemoncurd

4 msk lemoncurd
    2 dl vispgrädde
    0.5 påse maränger
    1 liter vaniljglass
    1 paket jordgubbar
    200 g blockchoklad

Tina jordgubbarna om de var frysta. Vispa grädden. Blanda.

Risglass

5 dl mjölk
    1 dl grötris
    1 vaniljstång
    1 blötlagt gelatinblad
    1 msk honung
    1.5 dl socker
    1.25 dl grädde

Koka upp mjölk, ris och uppsnittad vaniljstång. Låt sjuda tills konsistensen blir som en gröt. Ta bort vniljstången och tillsätt övriga ingredienser. Låt kallna. Häll upp i en form och ställ i frysen.

Semifreddo

200 g hasselnötter
    2.5 dl socker
    3 msk vatten
    4 äggulor
    0.5 dl socker
    4 dl vispgrädde
    4 äggvitor
    0.5 krm salt

Sätt ugnen på 225. Rosta hasselnötterna i 3-5 min. Koka en karamell av socker och vatten i ca 15 min. Blanda nötter och karamell. Bred ut på en oljad plåt, låt kallna. Mixa till grova bitar. Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden hårt. Vispa äggvitor och salt till ett fast skum. Blanda det vispade försiktigt. Lägg hälften av nötkrosset i botten på en form. Häll på glassmeten. Toppa med resten av nötkrosset. Ställ i frysen i minst en timme.

Zabaione

4 äggulor
    2-4 msk socker
    4 msk vitt vin eller cider

Vispa ihop allt i en kastrull. Värm i vattenbad, vispa hela tiden, tills det tjocknar. Servera med frukt och bär.

• Lillsys

/em Jag återkommer med recept!

Svar på tråden Tips på kall förrätt och dessert i glas önskas!!