• /em

Tips på kall förrätt och dessert i glas önskas!!

Jag behöver hjälp med en kall förrätt som kan stå på bordet redan innan man sätter sig, INTE toast skagen utan nåt lite festligare...

Jag behöver också hjälp med en dessert som man kan servera i glas, men INTE panna cotta eller chokladpudding, utan återigen - gäna lite festligare.

Vi skall ha buffé och har begränsad servingspersonal därav förrätten redan framdukad/efterrätt i glas.
    Bröllopet kommer vara till valborg och vi kommer att laga förrätt/efterrätt själva så gärna något man kan fixa/förbereda redan innan.

Är det någon som har någon idé om vad vi skulle kunna tänkas servera? Tacksam för massor av förslag!

• Svar på tråden Tips på kall förrätt och dessert i glas önskas!!
  • TiinaH

Ett tips när man serverar glass till dessert är att man måste servera den snabbt innan den smälter. Jag tycker personligen att glass inte är en bra dessert om man är många. Vi tänkte ha lite goda ostar som dessert och sen bröllopstårta. Då blir det inte "tårta på tårta". :)
    Vitchokladmousse är ju iofs aldrig fel. Mums!

• viktualia

oooops - såg att du inte ville ha tips om pannacotta - men som sagt.. vår variant var vansinnigt god och även festligt.

Det här är en väldig enkel men vansinnigt god efterrätt www.arla.se/Default____17653.aspx
    Går ju att modifera till nån variant med chokladkakor istället för pepparkakor om man vill och lägga till lite bär om man vill.

Ytterligare idé är att göra nån form av fruktkompott och kanske klicka över lite vaniljvisp överst.

• /em

Tack för alla idéer.
    Vi kommer att vara ca 80 pers. och eftersom vi kommer att ha begränsat antal serveringspersonal och måste göra maten ganska mycket själva så måste jag hitta något som är praktiskt genomförbart också...
    Det är en djungel....

• /em

viktualia:
    superbra idé, jag hade ingen aning om att de hade en storkökssida också!

• laxpate

som förrätt kan man ta en skål där man lägger i mango röra (hackad mango i bitar, går även att köpa färdighackad frusen på ica, blanda med chili) sen tar man ett spett med lime och chilimarinerade grillade/stekta tigerräkor och lägger uppepå glaset så att det vilar på kanterna och gör en röra bestående av philadelphiaost och wasabi och klickar på....

Detta gjorde jag på en inflyttningsfset och det va MKT uppskattat då det smakar fantastiskt och såg proffsigt ut.

Som efterrätt har jag ett tipps på en sak vi gjorde på nyår.

Du tar Aftereight och fäster plattorna ihop med smält choklad till en fyrkantig ask. (endast väggar du behöver ej göra ett "golv" utan använd endast 4st som väggar) Ställ detta på tallriken.
    Fyller med chokladmousse, köpt eller hemmagjord och toppar med färskt hallon. Sedan passerar ni hallon och ringlar såsen runt om asken på tallriken...
    Supergott och återigen ser väldigt lyxigt ut...

Lycka till =)

• Lainan

Vi ska ha avocadopaj dekorerad med kräftstjärtar till förrätt - jättegott och enkelt att laga även om man är många.

Efterrätten skall bestå av olika sorters chokladmousse. Dessa skall serveras i champagneglas, först med en sorts chokladmousse i botten (ej bestämt smak än) och vit chokladmousse över det. Sedan skall den dekoreras med ett hallon och en liten chokladbit - MUMS!

• MissJay

gå in på www.ica.se och kolla där! Jag rekommenderar den vita chokladpannacottan med hallon och blåbär! Mums!

• Lillsys

Här kommer recepten från mig!

Kräftcheviche med ris. 2-4 port.
    2 dl Ris
    1 Burk kräftstjärtar i lake
    3 msk färskpressad lime
    1-2 msk olivolja
    1 krm salt
    1 krm Vitlök på tub ( går med vanlig pressad )
    1 Paprika gul/röd snyggt med båda
    1 Liten rödlök
    1/2 Liten röd chilli
    2-3 Färska korianderblad
    Salladsblad

Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen, låt svalna.
    Låt kräftsjärtarna rinna av i ett durkslag.
    Tärna paprikan, skala och finstrimla rödlöken. Dela på chillin, tag bort kärnorna och strimla den tunt.
    Hacka korianderbladen måttligt.
    Rör ihop: Limesaften, olivoljan, salt och vitlök.
    Blanda det kalla riset med kräftstjärtarna, parikan, rödlöken, chillin och korianderbladen.
    Blanda sedan ihop allt och låt stå och dra i kylen i minst en timma.
    Servera det på en bädd av salladsbladen och ringla lite sweet and sour sås över.

Tiramisu'

2 Ägg
    2 msk Socker
    1/2 dl Marsalavin
    200g Maskarpone
    12 Savoiardikex
    1/2 dl Espressokaffe
    50g Mörk choklad riven/ kakao

Gör zabaione genom att vispa äggulor, socker och marsala i en skål i vattenbad till en luftigsås.
    Vispa vitorna till hårt skum.
    Blanda den avsvalnade zabaionen med mascarponen och vänd sist ner äggvitan.
    Doppa halva kexet ( Ner sidan ) i espresson.
    Varva kex och smet i en skål eller i portions skålar, toppa med rikligt med choklad eller kakao.
    Låt stå i kylen i flera timmar.

Marsalavin: ett bärrnstensfärgat starkvin, går att byta ut mot konjak, rom,amaretto eller liknande alkoholfri smakesens.
    Mascarpone: En mjuk färskost.
    Savoiardikex: Hårda, avlånga kex som också kallas Ladyfingers. Blir som sockerkaka när dom blöts upp.

• #Maria#

Kesella-efterrätt som vi serverar i vinglas tillsammans med färsk frukt.

- 1 burk kesella
    - 1 dl vispad grädde
    - 4msk socker (kan ev ta lite mindre)
    - 1.5 tsk socker

LÄgg frukten i botten eller överst. Supergott och superenkelt!
    /Maria

• utvandraren

Kanske en kall soppa till förrätt?
    En gurksoppa med hummersallad i är jättegott. Eller en tomatsoppa..

• 9juni ska det ske!

Maria, hur många portioner är ditt recept räknat på?

Svar på tråden Tips på kall förrätt och dessert i glas önskas!!