• Anonym

Är han far?

Hade vänner på besök igår med deras två små barn. Lade då märke till att killen har bruna ögon, hon har blå och barnen också blå - hur kan det komma sig? Är inte brunögdhet dominant och kan han i så fall vara sina barns far? Kanske var barnens ögon inte blå, utan melerade eller gröna? Frågan kvarstår...

• Svar på tråden Är han far?
  • Hestia

Fast faktum är att jag läste i en av mina kursböcker att när man tittar på genetiska saker (som kallas HLA), inför eventuell benmärgstransplantation av en eller annan anledning, så visar det sig att en STOR andel av fäder har HLA som är så totalt omatchat med barnets att de inte kan vara fädrerna. Kommer inte ihåg procentsatsen nu, men det var över 20%!!!
    Så det verkar vara lite vanligare än vad man tror att kvinnan har lite roligt på sidan om... ;)

• CyberPet

Ja genetik är kul, önskar jag kunde mer! :)

Tack för förklaringen, Hestia.

Jag vet i alla fall att min pappa inte haft roligt vid sidan om, jag är dels blond som pappa och dessutom så har jag farmors ögon och näsa (det ser man på gamla bilder, nästan skrämmande lika). Min syster (som är min halvsyster) har ärft det blonda håret, men hon har istället farmors mun och haka. :D

Jajusta, farmor lever och är 90 år.... så hon har såklart egna ögon, näsa, mun och haka... :D

• Myy

Visst kan det bli så. Min mamma är brunögd, men jag har blå ögon som pappa. Min bror har gröna ögon och min syster har djupt olivfärgade, ibland bruna.
    En vännina till mig har tre grönögda barn, både hon och pappan är blåögda.

• TeaSpoon

Jag har en gammal skolkompis var pappa är mörkhårig - blåögd och mamman är mörkhårig - brunögd.
    Kompisen och hans syster är mörkhåriga och brunögda medans mellanbrodern är blond och blåögd... att pappan är far går inte att ta miste på när de är otroligt lika i övrigt...

• Pejgan

"Men två blåögda föräldrar (som då endast har blå gener) kan inte få brunögda barn. "

Faktum är att det faktiskt visst går, men det är inte så vanligt. Hur det går till kunde min biologilärare aldrig svara på mer än att det var mer komplicerat än bara den blå och den bruna genen. I stora drag är det som så många skrivit ovan men naturen gör visst lite "snedsteg" emellanåt den med. Så visst man två blåögdingar få brunögda barn, så få inte panik och tro att er partner varit på rajraj om det skulle inträffa

• Julia B

Jag känner också ett syskonpar med bruna ögon, trots föräldrarnas blå resp. gröna ögon. Sonen hade fått höra att de var omöjligt av ett ANTAL personer, inte så roligt...

• Anonym

Genetik är så skoj! :)

Min mormor var mörkhårig och brunögd, min morfar ljus och blåögd, de fick sex barn varav varannan är mörk med bruna ögon och varannan är ljus med blå ögon - häftigt!
    Samt att de fick tre flickor och tre pojkar.

• Jenna

Jag har blå ögon, mitt barn har gröna med bruna fläckar, hans far har grå ögon....
    Han är pappan!

• mal

Mim mamma har bruna ögon men varken jag ellelr min lillebror har bruna

• MamaJen

När jag läser detta så kommer jag å tänka på en bild i "Vi Föräldrar".
    Det var en mamma, pappa och deras barn. Grejjen var den att mamman var brunhårig och brunögd och pappan var mörkhyad. Barnet däremot var blont och blåögd!
    Konstigt tycker jag!
    kramar

• Anonym

När det gäller ögonfärg ska man vara mycket försiktig med spekulationer eftersom det är komplicerat. Det är inte så enkelt att brun ögonfärg är dominant. Kan nämnas att man i biologiundervisningen aldrig tar upp just ögonfärg som exempel när man läser genetik nuförtiden eftersom det är så komplicerat. Man kan lätt oroa och såra någon som tror att pappan inte är ens biologiska pappa. Här kan man ju också läsa många exempel på att brunögda kan få blåögda barn.
    /Biologilärare

• Lill Anna (-03 el -04)

Kan själv känna igen mig..
    Mamma grönögd brunett rakt hår
    Pappa blåögd "brunett" rakt hår
    Min syster blåögd brunett, rakt hår
    Jag blågöd blondin med korkskruvslockar

• Anonym

här kommer ett inlägg som jag väll lär få hugg för. Diskutionen är relevant och intressant. Men hur i all världen kan man komma på att börja ifrågasätta föräldraskapet på sina vänners barn??

• myrantennen

Jag har gröna ögon- bägge mina föräldrar har bruna. (Hm.. jag kanske inte har några föräldrar alls om detta inte är möjligt). Värre är det med min syster- hon har blå ögon.

• Leah

Har två underbara döttrar. Min m2b är far till dem båda.
    Den ena är blond med blåa ögon och väldigt ljus i hyn
    Den andra har mörkt hår, nästan svarta ögon och en hudnyans som gör att hon alltid ser solbränd ut.
    Vi föräldrar är båda mörkhåriga. Han har bruna ögon och jag har gröna. Vad säger genetikerna om detta? :)

• snuttis

Om fadern har en "blå" och en "brun" gen (vilket han måste ha i detta fall) och moderna har två "blå" gener (vilket hon måste ha i detta fall) så är det 25% chans till att få blåögda barn.

Förutom detta vill jag bara tillägga att jag läst en del serologi och trots alla regler inom biologi och medicin så kan man ALDRIG vara helt säker på något, naturen har sina nycker!

• Jossa

Jag har brun/gröna ögon, brunt hår
    Min man blå ögon och ljust hår
    Vår dotter har blå ögon och ljust hår.

Min Pappa har bruna och min mamma har blå ögon.

Svärmor/svärfar har blå ögon

Alltså får vår dotter blå.
    Min mans anlag är blå. Jag har bara ett brunt anlag bakåt i min släkt. Han har två blå.

• MamaJen

Vår biologilärare sade precis som "snuttis" när vi höll på med delen om anlag. Visst bestämmer föräldrarnas anlag mycket, men inte allt =)

• Cazandra

Beror det inte oxå på vilka färger man har bakåt i sina släktled? Och sen så undrar jag oxå varför man ifrågasätter det.

Kjam

Svar på tråden Är han far?