• Anonym

Är han far?

Hade vänner på besök igår med deras två små barn. Lade då märke till att killen har bruna ögon, hon har blå och barnen också blå - hur kan det komma sig? Är inte brunögdhet dominant och kan han i så fall vara sina barns far? Kanske var barnens ögon inte blå, utan melerade eller gröna? Frågan kvarstår...

• Svar på tråden Är han far?
  • Jennie med ie

Jag är ingen expert men tror att det hänger på vad detta paret i sin tur hade för anlag från sina föräldrar. Kanske kan det vara som så att mannen kanske hade både bruna och blå anlag men brunt dominerade och han blev brunögd, men det delvisa blåa anlaget finns liksom kvar. Om kvinnan kanske har enbart blå anlag. Och därför går det blåa igenom hos deras barn. Eller nåt sånt?! Jag vet i alla fall att det är fullt möjligt för brunögda att få blåögda barn, beroende på det sammanlagda anlaget så att säga.

Sedan så måste man ju inte ha några genetiska anlag alls till sina barn men ändå vaar deras förälder *ler*

• Mie

Om jag kommer ihåg min biologilektion rätt så kan det mycket väl stämma att han är deras far.
    Pappan har förmodligen en brun gen och en blå gen från sina föräldrar, men eftersom brunt ät dominerande så fick han bruna ögon. Mamman har bara blå gener, och barnen har ärvt en blå gen från sin mamma och en blå gen från sin pappa.
    Jag har en kusin som har blå ögon, vars föräldrar båda är brunögda. Föräldrarna har vars en blå gen som de fört vidare till sitt barn.
    Men två blåögda föräldrar (som då endast har blå gener) kan inte få brunögda barn.

Hur det fungerar med gröna ögon vet jag inte.

Mie

P.s min mammas morbror har ett brunt öga och ett grönt öga..... hur det ärvs vet jag ej!!

• Linnie

Mie har rätt! Den som är blåögd har två recessiva (vikande) anlag, medan den som är brunögd antingen har två dominanta eller en av varje. I det senare fallet kan personens barn alltså ärva det recessiva anlaget och bli blåögt.

/vik. biologifröken

• CyberPet

Om min make och jag skulle skaffa barn skulle nog våra barn bli blåögda. Jag har dubbelt upp av blåa ögon, dvs min mor och min far har blå ögon (liksom deras föräldrar) och min makes mor har blå ögon medan hans far har bruna ögon. Vilket borde göra att de blå ögonen-generna är "starkare" än de stackars fjärdedelen bruna ögon-gen som våra barn skulle få.

Vet inte hur det blir med hårfärg dock, min mor är mörkhårig och min far är blond och makens föräldrar har en likadan blandning, där är mamman blond och fadern mörkhårig. Min make är mörkhårig och jag blond. Det blir väl råttfärgat hår på barnen då. :D

Petra

• Jenny

Min mamma har bruna ögon, likaså min syster...men jag och min pappa har blå ögon. Syrran och jag har definitiv samma föräldrar!

• Cecilia 29/6-02

Sånt här är roligt tycker jag. Min man sa alltid när han var yngre att han kom från brevbäraren och ser man ett kort på hans familj så säger han: finn ett fel. Han är nämligen ljus och har ljusblå ögon, hans mamma och bror är mörka och väldigt brunögda, hans pappa mörk men dock blåögd.
    Och eftersom det i det här fallet är mamman som är brunögd så är det ju klart att en förälder med bruna ögon kan få barn med blå ögon.

• Hestia

CyberPet - skulle ni få fyra barn skulle sannolikt två av barnen få bruna ögon och två blå! :)
    Skall försöka visa! (B-bruna, dominant gen och b-blå, recessiv gen)

Mor Far:B b
    b bB bb
    b bB bb

De med dubbla bokstäver är barnen! :) bb innebär att båda generna är blå. bB innebär att en gen är blå och en är brun, och barnen får då bruna ögon.

• Hestia

Äsch, tabellen kom inte upp så som jag skrivit den. Hoppas den går att förstå i alla fall!
    far B b
    mor
    b Bb bb

b Bb bb

• Kristin F

Det här med genetik är himla häftigt. Jag håller på en hel del med hästar och uppfödning av hästar och jag märkte nu att det här med ögonfärg är likadant som man resonerar med hästarnas färgnedärvning...

Nåja. Det var inte det jag ville säga. Tänkte mest på att du skrev att barnen var små. Är det inte så att alla (många?) barn föds med blå (ibland nästan violetta) ögon och först efter en tid får den ögonfärg som de kommer ha resten av livet? Bara en tanke...

• Anonym

Barnen är 2 och 5 år gamla, så den babyblå färgen har definitivt försvunnit. Men det är sant vad du säger - alla barn har blå ögon när de föds, men jag tror det ändras relativt fort - eller?

Skönt i alla fall att det verkar stå rätt till hos familjen jag talat om. Tack för era svar!
    /Anonym trådstartare

Svar på tråden Är han far?