• cinapuff

Var dra gränsen för etablerade par?

Vi har ett par frågetecken i vår gästlista. Har bl a en bekant som har haft samma flickvän till och från i snart två år, men vi har endast träffat henne en gång (när vi oplanerat sprungit på dem på stan). De varken bor ihop eller är förlovade och han har haft andra under tiden sen de träffades (utan att hymla med det). Är det här att betrakta som ett etablerat par? För mig känns det mera som ett KK-förhållande..
    Vi vet helt enkelt inte om vi ska eller inte ska bjuda henne?

• Svar på tråden Var dra gränsen för etablerade par?
  • AnnaElefant

Hej,
    Brukar man inte skriva X med sællskap? så ær det upp till X om han vill ta med henne eller inte.

Jag drar grænsen nær ens væn presenterar någon som min Flick/pojkvæn.

• Fru Cinderella

AnnaElefant

Vissa gör så, men det blir väldigt många om man ska skriva så på alla som är singlar t.ex. alla kanske inte har ekonomin till det eller vill ha massa folk de aldrig träffat på festen.

• AnnaElefant

Som sagt, jag drar grænsen vid...

Men, det ær absolut upp till var och en vad man gør.

• Fru Cinderella

Japp, o visst är det bra att man alltid i slutändan får göra precis som man vill

• ssart

AnnaElefant
    Givetvis är det upp till var och en. Så sant så sant. Däremot "brukar man inte" bjuda in till bröllop som till vilken fest/middag/party som helst när nya flickvänner/pojkvänner får följa med, kanske även i sista stund. Detta av två anledningar:
    1. Sin kärlek vill många fira endast med dem som står dem nära.
    2. Det blir för dyrt att bjuda alla man känner eller träffat.

cinapuff
    Ni behöver inte bjuda den tjejen.

• Soleil

Det är svårt det där. Etikettsmässigt behöver ni inte bjuda tjejen då jag inte räknar dem som ett etablerat par enligt "reglerna". Å andra sidan har vi inte varit helt konsekventa med det där, vi har t.ex. i efterhand bjudit in några partners till våra vänner som på senare tid blivit mer seriösa än vad det verkade då inbjudan skickades ut. Inte nödvändigt, nej, men det är personer vi träffat och gillar och om våra vänenr blir glada över att ha med dem så gör det inte oss något.

• ssart

Soleil
    Detta är inte menat som kritik till dig/er eller erat sätt att bjuda in partners vartefter, utan jag menar som en tanke att fundera på för alla som håller på att bjuda till bröllop:

Ett bröllop är en stor och viktig dag för brudpar och vänner. Man kommer inte bara tala om det i många år framöver, utan man kommer även ha tonvis med fotografier. Gästens nya (tillfälliga??) partner kommer därmed för alltid vara en del i familjens och vännernas foton och minnen från den dagen. Funderar man på det, så kan man kanske förstå "regeln" att bara bjuda etablerade par.

Bara en tanke.

• AnnaElefant

Åter igen, man får gøra som man vill. Jag vill bara sæga att jag blev vældigt glad att flera av min pojkvæns vænner var generøsa/øppna/hade råd att bjuda in mig nær vårt førhållande var nytt och jag bodde på annan ort. Hade jag inte træffat dem vid dessa tillfællen hade det tagit lång tid innan jag var med i vænkretsen. Man kan aldrig veta med førhållande och kærlek det sprødaste kan hålla længe medan vad man betraktar som stabila kan spricka.

Det var vældigt vad detta kunde engagera... alla får bjuda dem man vill.

• Bruden blå

Stadigt förhållande minst 1 år + sammanboende skulle jag säga om dom inte är förlovade eller har barn.
    Det du beskriver låter inte som ett etablerat par.

• Skalaren

Jag tycker att det AnnaElefant skrev var ganska bra dvs. man vet ju aldrig hur det ser ut i framtiden. Ett väldigt etablerat par kan ju gå skilda vägar med buller och bång. Man kan ju aldrig vara säker på om alla de som finns på bild från ens bröllop är sådana man vill se på bild om 10 år.

Självklart är det helt förståligt att de flesta brudpar har en budget och måste hålla ner antalet gäster på en rimlig nivå. Inte så konstigt att man då känner för att hellre välja bort någon man kanske inte ens träffat, framför att få välja bort en kompis t.ex.

• ssart

Så ni menar på fullt allvar att det är lika troligt att ett förhållande som är på dejting-stadiet har samma sannolikhet att hålla många år framöver som förhållande där paren varit tillsammans minst 1 år redan? Det tror inte jag en sekund på.

Sedan får man SJÄLVKLART bjuda vem man vill till sitt eget bröllop. Och lika självklart kommer det alltid finnas folk som har åsikter om det - vilka man än bjuder.

•  Miss Cee

Annaelefant>>

I Sverige är det varken vanligt eller kutym att skriva "Pelle med sällskap". Det är ganska ovanligt i Sverige att man låter folk ta med sig dejter på det sättet, det är mer för amerikanska bröllop där det ändå är flera hundra gäster.

Dessutom anses det inte riktigt trevligt att bjuda in någon utan att namnge dem. Ska man var artig i Sverige så tar man reda på dejtens namn och skriver dit det klart och tydligt om man vill bjuda med någon man inte har koll på.

• Berner

Nu är vi ju "lite" äldre och inne på andra äktenskapet,men man kan väl kallas par redan efter kort tid också eller?
    Nu var det ju inte problemet på vårt bröllop utan samtliga var par utom min mamma som är änka.+ våra fyra singel tonåringar.
    Min svägerskas son och flickvän har varit ett par i ca 2 år, sambo ca 6 mån och betraktades som par.
    De gjorde slut veckan efter brölloppet.
    Lite snopet med tanke på alla familjealbumsbilder, men så är det ju.

Är det som i det här fallet ett på och av förhållande och ni bara träffats en gång så skulle jag inte bjuda henne.
    Nya partners ska ju inte presenteras på bröllop har jag hört någonstans vet dock inte var.

• MysEtt

Fråga honom eller ta det till en diskussion.

Att dra gränsen vid sambos känns fel eftersom många idag olika anledningar blir sambos tidigt i ett förhållande men det kanske ändå inte är mera seriös än ett annat förhållande i bekanskapen.
    Tycker AnnaElefant skrev väldigt klokt och jag har liknande erfarenheter som henne

• mammacatta

Vi drog gränsen JÄTTELÅNGT bort. Min kusin hade varit ihop med sin nya i 3 månader då, men de var seriösa som tusan och han behövde träffa vår sida av familjen. Sen hade vi buffé.

Däremot om det varit 700/kuvert så hade jag krävt samboförhållande eller förlovning för att bli bjuden.

• Tjolahopp

Haha, låter ju helt vansinnigt att det finns personer som kan avgöra när någon annans förhållande är etablerat Det är väl något som personerna själva i fråga vet bäst. Man kan ju vara as seriösa efter några mån medans vissa behöver flera år innan de kommer fram till något vettigt Vem säger att det ska vara på ett visst sätt bara för att det är etikett, äh fånigt vem har bestämt de grejorna! Tycker du ska fråga din bekant vad han tycker och om han vill att "flickvännen" ska träffa hans sida av vänner mfl.?

• Lady o Lufsen

Jag tycker inte att det handlar om att ni ska bedöma vem eller vilka som är "etablerade"...försök istället avgöra i vilken utsträckning personen i fråga har någon som helst relation till er.
    OM det handlar om att eran budget inte sträcker sig till obegränsat antal gäster så är det ju plats att "bara" bjuda människor som man står och fortsättningsvis kommer att stå i relation till...

Svar på tråden Var dra gränsen för etablerade par?