• cinapuff

Var dra gränsen för etablerade par?

Vi har ett par frågetecken i vår gästlista. Har bl a en bekant som har haft samma flickvän till och från i snart två år, men vi har endast träffat henne en gång (när vi oplanerat sprungit på dem på stan). De varken bor ihop eller är förlovade och han har haft andra under tiden sen de träffades (utan att hymla med det). Är det här att betrakta som ett etablerat par? För mig känns det mera som ett KK-förhållande..
    Vi vet helt enkelt inte om vi ska eller inte ska bjuda henne?

• Svar på tråden Var dra gränsen för etablerade par?
  • Balinda

Fråga killen i fråga ( om han är en nära vän) annars tycker jag att det är vikigt att man drar gränsen. annars kan det bli hur stort som helst. alla vet att bröllop kostar massor och jag hoppas att dem förstår att alla inte kan bjudas...

:)

• drömbrud

Jag komme bara bjuda dem som är förlovade eller gifta... Och de som är "riktigt" etablerade och som planerar en framtid tillsammans, som vi känner. Vi tänker inte bjuda några pojk/flickvänner som vi aldrig har träffat eler bara ngn enstaka gång..

Så om de vore jag skulle jag inte bjudit henne...

• ssart

Bjuder ni andra gäster som är par men inte bor ihop? Om inte, då behöver ni inte bjuda henne heller. Däremot, om ni bjuder andra gäster som par fastän de inte bor ihop, då är ni inte konsekventa om ni låter bli att bjuda denna tjejen.

Det viktigaste är att ni tänker igenom ert beslut så att ni kan stå för det om någon ifrågasätter. Det kan ju tänkas att killen blir sur och tackar nej om ni inte bjuder hans tjej också. Är den risken värd att ta? Kanske ska ni fråga killen vad han tycker?

• Tossi

De är inte ett etablerat par enligt min menning. Om de varken är förlovad eller bor ihop (visst finns särbos också), så anser jag inte dem vara det och där med hade jag inte bjudit henne.

Men nu kommer vi bjuda våra singelvänner med sällskap som de själva får avgöra om de vill ta med eller inte. Men vi ska inte ha en bröllopsmiddag så där med slipper vi ändå mer kostnaden för dess gäster.

• Tossi

Det skulle varit en slutparantes inte en ;)

• Skalaren

De är inte ett etablerat par enligt etikettsboken, så det är ju inget etikettsbrott att inte bjuda med henne.

Sen beror det väl lite på hur många gäster ni har för övrigt, om det kommer många singlar eller bara par för övrigt. Om det i princip bara är han som kommer att komma ensam så skulle jag bjudit henne. Eller som någon skrev ovan frågat honom om han gärna vill ta med henne, eller om det inte är så viktigt för honom.

Om det bara rör sig om en person som man är tveksam till så skulle jag nog bjudit den personen. Men ni måste ju känna själva vad som känns bäst, det är ju ert bröllop och era bekanta.

• cinapuff

Vi försöker hålla det hela relativt litet och övriga gäster som bjuds parvis bor ihop, dessutom kommer det ett par vänner till oss som är ensamstående (och de är naturligtvis bjudna utan partner).

•  Miss Cee

Etablerat par är:
    - Förlovade
    - Gifta
    - Sambos
    - Par som varit ihop en längre tid och som ni umgåtts med som par.

De här är varken förlovade, sambos, gifta och ni har inte umgåtts med dem. Hanhar alltså inte "Presenterat henne i sällskapslivet" om man får uttrycka sig så dammigt, och kan därför inte betraktas som etablerade.

Finns ingen anledning att bjuda henne, om ni inte väldigt gärna skulle vilja såklart.

• Joli-07

Enligt Magdalena Ribbing så är man ett etablerat par när man seriöst bestämt sig för att dela framtiden ihop.
    Alltså att man tagit steget att flytta ihop eller så.
    Men självklart kan man vara särbo och vara ett etablerat par.
    Men skillnaden mellan särbo och att bara vara tillsammans med någon tycker jag är att man bestämt sig för att leva resten av sitt liv tillsammans men inte bo ihop.

Min blivandes farbror har under många år varit "kompis" med en kvinna som vill ha honom. Han vill inte ha ett seriöst förhållande med henne men hon i stort sett tvingar sig på honom. Hon är super svartsjuk och säger att dom är ett par men han säger att dom inte är det.
    Nu är hon svårt sjuk i cancer så han vågar inte annat än att vara hennes "pojkvän" (dom är ca 70 bast) .
    Så för någon vecka sedan ringde min svärmor och sa att vi måste bjuda henne på bröllopet för nu är dom tydligen tillsammans. Men saken är den att vi skickade ju ut inbjudningarna i november och då var dom ju inte tillsammans!
    Vi sa att vi vägrar bjuda henne eftersom vi inte ser dom som ett etablerat par.
    Men tydligen så vågar han inte berätta för henne att bara han är bjuden. Men det är inte vårt bekymmer!

• Fru Cinderella

Vi drog gränsen vid sambos.. man måste ju dra någonstans.

Svar på tråden Var dra gränsen för etablerade par?