• Februari07

Tyg från IKEA till dukar

Jag funderar på att köpa vit metervara från IKEA att ha som dukar på borden. Metervara BOMULL är 150 cm bred, passar det? Hur breda är vanliga bord på lokal, ni vet sådana för 4 eller 6 man brukar duka långbord av...Någon som vet?

• Svar på tråden Tyg från IKEA till dukar
  • Ragdoll.se

Jag gifte mig på Nyårsaftonen och hade köpt vita lakan från IKEA. Som löpare hade vi ett silvertyg. Jag hade inte tänkt på att lakanen är så tunna så borden liksom lyser igenom. Min mamma räddade mig för hon hade väldigt många vita dukar och påslakan vi lade under lakanen. Ett tips är att köpa bordsfilt eller lägga något annat tyg under så får man den lyxiga känslan.....

• Firestarter

Sätter sig inte tygerna om man tvättar dem först. Fick lakan i julklapp och när vi hade tvättat dom blev de tjockare.
    Lakan är ju bättre att köpa, de har man ju användning av sen....:)

• okt2006

Fegruari07: det visste jag inte! Då gjorde vi alltså "fel"... Jag tyckte det såg mycket finare ut att inte lågga omlott, men det är väl en smaksak. Vi hade långa löpare som löpte över bordsskarvarna istället.

• Kirsto

Kanske fållband som man stryker fast är en bra lösning? Förutom att det borde gå MYCKET snabbare kan man ju också ta bort fållbandet hyffsat enkelt sedan om man vill att det ska bli ett lakan igen.

Oroar mig också lite för att bordet ska lysa igenom (festlokalen har väldigt mörka bord dessutom).

Bordsfilt under hade ju varit idealiskt, men vad kan det kosta egentligen?

• Februari07

Jo det hade ju varit idealiskt med bordsfilt. Men det är ju så att i alla fall jag väljer lakan från IKEA just för att de är billiga. Så jag hoppas på att februarimörkret döljer ev genomskinlig duk. Men fålla, fållband eller vika...där har jag inte bestämt mig än.

• Firestarter

Februari07

Vad köper du för lakan på Ikea, de jag hittar kommer kosta nästan 40 kr metern?

• Februari07

Firestarter; Det finns ett lakan som heter BOMULL lakan (en billig variant), kostar 25 kr så det blir 10 kr per meter tyg... Billigare verkar inte gå hitta!

• Firestarter

ahh.. ok kollade på nätet men de har väl inte med allt där! :)

Måste jag gå å titta lite! :)

• Vinter -07

Vi kommer att hyra dukar. Det kostar 40-45 kr/duk lite beroende på storlek. Det finns för 4 eller 6 personer. Då slipper ni köpa tyg och sy och jag gissar att det blir ungefär samma kostnad eller kanske till och med billigare.

• Februari07

BOMULL finns på nätet:
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&parentCats=15594*15824&productId=44659&chosenPartNumber=30080236

Har jämfört med att hyra dukar och det blev betydligt billigare eftersom meterpriset endast blir 10 kr per meter.

• Firestarter

Februari07; Har du sett tyget på riktigt? Är det ok eller?

• Februari07

Nej, jag har inte sett det än...så jag vet inte än om det är okej. Någon här sa att de var väldigt tunna...men jag HOPPAS de är OK!

• Firestarter

mm.. ska kolla runt lite.. har ju ett tag kvar! :)

• Mimsan75

Ett tips om man vill få lite "liv" i dukarna om man använder sig av lakan eller som vi hade pappersdukar (med tygkänsla) är att lägga ett typ "spetstyg" över, svårt att förklara men vi hade vita dukar och lade tyget "Britt" (finns som metervara och kostar bara 7 kr metern) från IKEA över. Det blev faktiskt jättefint (även om det låter konstigt)

• Februari07

Mimsan75: Det var min tanke tidigare, det måste vara jättefint!!!! Kanske man ska börja fundera på det igen. Är det oxå 150 brett och hur breda bord hade ni? Jag tänkte om det i så fall fungerade bra eller om ni upplevde att det hängde ner för mycket?

• Mimsan75

Vi hade satt ihop borden två och två till "fyrkanter" så gästerna satt i grupper om du förstår vad jag menar, 8 vid varje bord. Jag tror måtten blev 160 * 120, så för oss var det bara att "klippa" av rätt längde och lägga ut.

• Mimsan75

Och ja, jag har för mig att tyget var 150 brett.

• Lehna

Hoppar in då jag ser ni pratar om tyget BOMULL..tyvärr så tyckte vi att det var för gult. Oblekt bomullstyg blir ju inte riktigt kritvitt..men klart billigast vi hittat än så länge. Har även köpt BRITT som vi har tänkt göra "gardiner" av samt även lägga på bordet..kan starkt rekomendera det. Riktigt fint och till ett bra pris.

• Februari07

För oss blev det till slut att hyra linnedukar. Det blev just under tusen kr för ca 100 personer, billigare än att köpa IKEA-tyget/lakan som jag inte heller tyckte var bra. För gult och genomskinligt, och alldeles för brett.

Nackdelen är väl att lakan kan man spara och använda igen men det här blev enkelt!

Svar på tråden Tyg från IKEA till dukar