• Februari07

Tyg från IKEA till dukar

Jag funderar på att köpa vit metervara från IKEA att ha som dukar på borden. Metervara BOMULL är 150 cm bred, passar det? Hur breda är vanliga bord på lokal, ni vet sådana för 4 eller 6 man brukar duka långbord av...Någon som vet?

• Svar på tråden Tyg från IKEA till dukar
  • mrztigger

vad kostar det? nyfiken eftersom jag vill ha tyg till dukar oxå. det lr så köper vi lakan och använder.

• M&P

Hej!
    I festlokalen vi ska hyra är borden 70 cm breda,(ganska smala), och dukarna 130 cm breda.

• okt2006

Jag tror 80 cm är standardbredd på bord i lokal. Det var våra i alla fall. Vi hyrde dukar som var 1,35 cm breda vilket var perfekt. 150 cm blir 7,5 cm extra per sida vilket kanske kan bli lite långt, men frågan är om det är värt det eftersom man slipper fålla?

• Februari07

Kollade sedan på lakan från IKEA oxå. Köper man metervara från IKEA är priset 20 kr per meter och köper man lakan så är priset 10 kr per meter. Men problemet är att båda är 150 breda...min mamma tyckte man kunde göra ngn slags vikning om det känns för långt så att det blir som ett veck mitt på bordet, lite som att det ligger en upphöjd löpare, man viker in från båda hålla under i mitten. Hmmm tjorvigt att förklara så det måste jag prova. För priset är ju oslagbart!!!!

• mrztigger

om du är rädd att viknigen kommer glida är det juh bara att sy en raksöm i mitten av duken och sedan stryka "löparen".
    det var ananrs ett megabra tips om de är för breda..

• okt2006

Bbra idé med "löparen", men kanske är det lätt att det glider iväg som mizztigger skriver. Om du ändå behöver sy ett veck så är det kanske lättare att fålla?

Vi hade lakan som duk på nyår. Vårt matbord är bredare än 80 cm och jag tyckte ändå det blev lite långt på sidorna. Knepigt!!

• okt2006

En sak till!! Köper du metervara så blir det inget svinn på kortsidorna, men med lakan så stoppar man ju ner kortsidorna mellan borden. Eller? Så gjorde vi i alla fall.

• discodivan

det finns fållband på ikea som man stryker på så slipper man sy

• Firestarter

Hade tänkt att göra lika dant jag. Men sen tänkte man köpa en annan färg å ha som löpare på. Kan bli en fin kontrast. Har ikea stort utval av färger??
    Karin

• Februari07

När man dukar med lakan så lägger man dem omlott på bordet och ev viker in sista biten som läggs över den andra. Så gör man i alla fall när man dukar med findukar i restaurangvärlden.

Hmmm tänkte inte på det där att vecket i mitten kan glida isär. Men tänk mardrömmen att fålla 50 meter lakan....!!!!!

Svar på tråden Tyg från IKEA till dukar