Inlägg från: Marskatt |Visa alla inlägg
  • Marskatt

    Östersund/Jämtland 2007

    mm, o här sitter jag med kräksjuka barn!!! ska försöka ringa kantorn nu när barnen sover, hoppas att de verkligen får sova den stunden, om vi säger så...

  • Marskatt

    Jag har aldrig hört talas om någon annan än Jämtlandssången, den heter ju Jämtländsk brudmarsch i original o var ett gammalt traditionellt folkmusikstycke till dess att Peterson Berger skrev en text till den.

  • Marskatt

    I övrigt så finns det väl t ex brudmarsch från Stugun, o så brudmarscher från en del andra orter. Det kanske egentligen är någon av dem du söker?

  • Marskatt

    Vad kul att du fick bra hjälp på Jamtli! Men det förstod jag nästan... De brukar vara bra där. Har haft en del med dem att göra, eftersom min morfar har hjälp dem med inventering av taxirörelser o bilar förr i tiden.

    Fru mars
    Nja, planeringen inför dagen kan vi inte göra förrän ett par dagar innan, när vi träffat fotograf o frisör. Men min frisyr blir väldigt enkel, så det är mest en fråga om hur lång tid Erika behöver för att få fast alltihop... Blommorna hämtar vi redan på torsdagen, o fredagskvällen ska jag tillbringa med att sticka blommor i min oasisboll.

    Vi åker norrut på måndag, om inget oförutsett inträffar. Blir vi sjuka igen sen så får vi väl lite panik om vi säger så... Sen funderar vi på var vi ska göra av alla våra kläder. Veckan innan ska vi bo hos min morfar o han är storrökare (röker visserligen mest ute) o alla kläder brukar lukta sur rök när man kommer hem från honom, o det vill jag ju inte att de ska göra på bröllopsdagen! Tänker ha en väska med kläder att ha på fredag o söndag som vi inte ens tar in hos morfar, den får ligga kvar i bilen, så slipper vi lukten de dagarna i alla fall.

    Har ni pratat med kantorn förresten? Vi fick inte tag på honom förrän idag. Han var lite tveksam på om han hade noterna till Birkalåten, men i övrigt verkade han veta precis vad det var vi ville ha (o skam vore det väl annars! )

  • Marskatt

    Jämtlandstaus
    Japp! Jag är redan gift! Sen i lördags...

    Kan rekommendera en jättebra fotograf! I alla fall under själva plåtningen... Resultaten kommer snart, så sen får ni veta resten! Däremot kan jag ju råda er till att verkligen dubbelkolla ALLT med Gamla Teatern om ni väljer dem. Fast det kanske inte hjälper ändå... det var lite svårt för dem att förstå vad vegetarian och fiskallergi betyder nämligen... allergi mot exotiska frukter fattade de inte heller, men allt löste sig smidigt så det blev aldrig några riktiga problem av det. Grejen är att vi bytt kontaktperson där flera gånger, den första vi hade slutade utan att berätta att hon skulle sluta, o den andra hade glömt bort att berätta att han skulle åka utomlands två dagar innan!

  • Marskatt

    Höll på att glömma! Jag kan verkligen rekommendera både min frisör o tjejen som sminkade mig. Frisören gick jag hos i många år innan jag flyttade från Östersund, men hon som sminkade hade jag aldrig träffat innan o hon lyckades ändå helt perfekt! Snacka om att känna in vem man är som person o sen hitta det bästa till det! Lämna mejladress om Du vill ha deras namn o arbetsplats.

  • Marskatt

    Jag hade en bollbukett med rosor i (Vendela, Blue Curiosa o cremefärgade kvistrosor) plus trachelium och murgröna. Hängde min boll i ett mörkt plommonlila sidenband o hade en sån "tofs" hängande längst ner också. De flesta blommorna köpte jag på Linnean, men de lyckades strula till det lite med blombeställningen så jag fick vänta en dag extra på blommorna, tur man fick för sig att man ville ha blommorna ett par dagar innan... Till bordsuppsättningen tog jag Vendela-rosor, köpte en 10-förpackning med Ocean Song-rosor o så fyllde jag på med trachelium o murgröna även där.

    Våra barn (födda i juni -03 o juli -05) var med, sonen småsprang före oss in i kyrkan o flickan satt med farmor o farfar i kyrkbänken. Vi hade hoppats på att de skulle vara näbbar, men de fick välja själva. Flickan är ju så liten, så jag tror hon tyckte det var lite otäckt...

  • Marskatt

    Förresten, Norderö Kyrka är ju fantastisk! Men lite kall på vintern... min syster konfirmerades där för ganska många år sen...

  • Marskatt

    Åh vad roligt! Ja då har du ju verkligen anknytning till den kyrkan.

  • Marskatt

    Jämtlandstaus
    Kan prova sent ikväll, vi har ju skissbilderna från fotografen i "värsta" fall... Hoppas få bilder från min syster o hennes man idag också.

  • Marskatt

    TACK! Jag kände mig verkligen nöjd med att ha gjort den själv. Saker man gör själv blir ju liksom lite extra speciella... Ska ta o lägga upp lite bilder på vår hemsida o i min blogg när jag får tid över, om jag nu får det...

  • Marskatt

    Kat77
    Vi beställde vår tårta på Wedemarks. Bestämde oss för en enkel hjärtformad tårta med våra namn skrivna på den (är inte så förtjust i caketoppers o liknande) å så var det ett par lila rosor på den. Vi betalade ca 550 kr för 20 bitar. Man kan mejla dem (du hittar adressen på deras hemsida www.wedemarks.se) o så ringer någon upp dig o ni kan diskutera tårtan. Så gjorde i alla fall vi!

    Bild på vår tårta, o en jättelång berättelse om vårt bröllop (o veckan innan) finns på vår hemsida home.gamman.se/bodilfredrik Du får titta både på bröllopssidan o bildsidan.

  • Marskatt

    theswede
    Nämen vad kul! När gifter du dig då?! Blev lite nyfiken ju...

  • Marskatt

    Javisst ja, det var ju du som skulle gifta dig i Norderön... då får vi samma festdatum i alla fall då! Vi bjuder ju våra vänner till sommarfest (eftersom de inte fick vara med på bröllopet) o det datum som festlokalen är ledig verkar vara just 21 juli! De som har lokalen talade om att just den helgen blir vi utan catering i så fall, men det ville vi ju i alla fall inte ha, så det spelade ju ingen roll för oss. Tydligen hade det spelat roll för andra som ville boka...

  • Marskatt

    theswede
    Fotona är JÄTTEBRA! Han var bra på att fånga saker som hände t ex. Dessutom känner jag mig väldigt fin på korten, vilket aldrig nånsin händer annars... En kompis som såg fotona (skissbilderna) sa att: men oj, de är ju jättefina, o mycket mer speciella än vad xx o yy:s foton var, o de ville ju ha speciella foton... Iofs tyckte Tommy att vi var tacksamma att fotografera, för vi skrattade hela tiden! Dessutom gillade han både min frisyr o min brudboll... Hoppas de kommer med i hans galleri sen, det vore himla kul!

    Trollunge06
    Visserligen inte direkt Östersund/Frösön, men bara en kort bit att åka: Rödögården. Har du kollat med er catering om de har förslag då? Annars får ni väl ta Furuparken...

  • Marskatt

    An1
    Inte så konstigt... jag har bytt efternamn även på mejlen numera... Fick det fixat o klart igår morse!

    Trollunge06
    Aha! Inte fler! Ska fundera lite o se vad jag kommer på. Jo, det är Rödö hembygdsgård jag menar...

  • Marskatt

    Oh vad roligt! Jag hoppades ju på att det skulle vara du! Jo, vi träffades vid konsultationen. Marina gav mig ögonbryn också direkt efter att du färgat dina! Mina såg för gräsliga ut, jag har försökt hålla efter dem nu när jag kommit hem kan jag lova. Dessutom misstänkte jag att det var ni som skulle till Tina! Vår fotograf använder nämligen Tinas studio, så vi fick ta studiofotona efter vigseln. Vi fotade utomhus innan. Du råkar inte ha en mejladress? Skulle gärna vilja se hur din sminkning blev också! Grattis förresten - från en marsfru till en annan! Stor kram!

  • Marskatt

    Vi gick igenom både smink o uppsättning på torsdagen innan, men gjorde inga hela sminkningar eller uppsättningar. Jag litade helt på min frisör eftersom vi känner varandra sen tidigare o jag vet att hon är jätteduktig! Men vi diskuterade ingående hur det skulle se ut o hur hon/jag tänkt att det skulle bli. Likadant med sminket, men den tjejen kände jag INTE sen innan. Hon ställde en massa frågor som gör att hon listar ut ungefär vilken typ av person man är o så, o sen frågar hon vilka färger det är på klänning o bukett o vilka färger man gillar. Hon o jag var helt överens på en gång om vilka färger jag skulle ha, så det var inga problem alls. Jo, hon provade ut underlagsfärger o sånt då också, o skrev ner så vi skulle ha det klart på lördagen.

Svar på tråden Östersund/Jämtland 2007