Någon som har eller ska ha palladiumringar?
undrar om det är någon som har eller ska ha ringar i palladium?
undrar om det är någon som har eller ska ha ringar i palladium?
Duchess:
Vilka fina och originella ringar!
Duchesse: Tycker den i titan (fast då i palladium som du skrev) är skitfin, annars tror jag starkt på en tunn allians med baguetter längs med, vore så läckert till din fina ring!!
Ringsökaren:
Tack! Det är kul att ha unika ringar. Eller, när vi fick dem var de iaf unika - jag vet ju inte om någon beställt likadana ringar efter det :)
Sanasol: Jag ska kolla upp vad det kostar med baguetter jämfört med princessor. Misstänker att baguetter är dyrare. Vet du nåt om det?
Duchesse: Ingen aning faktiskt hur baguetter ligger prismässigt i jämförelse, men jag de behövs ju i rätt stor carat för att de ska synas om man säger, och därför blir det ju fler carat = dyrare iallafall...
Jag ska kolla upp lite priser och sånt, men det blir nog AF som får göra även min vigselring. Känns bra att ha två ringar som hör ihop, på flera sätt.
Uj.. dax att börja fila på budgeten igen...
Hihi, ja tycker det är "lika bra" att välja samma smed när man vet att man är nöjd med honom!
Du kan ju kolla runt hos olika som säljer ädelstenar typ Diamantia, Ridderborg osv och kolla efter baguetter för att få en prisuppfattning!
Duchess:
Tack för tabellen! Det är detta jag har efterfrågat från guldsmeder men ingen har svarat mig. Måste säga att jag blev lite besviken att palladium var så mycket lättare, hade hoppats på mindre skillnader men en tröst var ju att du skrev att din M2B tyckte att det räckte i vikt i den bredd och tjocklek i valt för vi ska ha likande, om jag minns rätt är det 7mm och 2,5mm som vi tittat på.
Sambons ring är 7 mm/2,2 mm. Den väger drygt 10 gram. Så jag tror inte att någon av er behöver oroa er för att den känns alltför lätt. Han tycker att det är alldeles tillräckligt med tyngden, speciell eftersom han aldrig burit någon ring regelbundet förut :)
Hej igen,
Ni som har palladiumringar, har ni något tips på vart man kan titta på sådana? Helst i Linköpingsområdet. Vi har tänkt beställa på internet, men har försökt gå runt i affärer för att se hur palladium ser ut i verkligheten. Men ingen av de affärer vi varit i säljer ringar i palladium. Skiljer det sig mycket från vitguld med tanke på färg. Vet det är vitare, men är det mycket vitare?
Ni som funderar på palladiumringar, är ni kvar? Jag blir inte klok på det här med palladium. Pratade med en annan guldsmed i Linköping idag. Han rekomenderade inte ringar i palladium eftersom det är mjukt och kan bli repigt fort! Men jag har fattat som att palladium ska vara hårdare än vitguld. Har ni någon koll? Ni med palladiumringar, har era ringar blivit repiga?
Han har fel!
Palladium är nästan lika hårt som platina, därför tar många guldsmeder mer betalt för arbetet med palladium än med vitguld då det är svårare att jobba med.
Länkar till en bra sida om olika material igen
www.juvelsalongen.com/material.php
Guldsmeden har fel och Strulan har rätt :)
Vi fick betala lite mera för våra ringar eftersom de är lite knepiga att göra i palladium. Det tyckte vi var helt okej. Anledningen till att de var svårare att göra är just att metallen är så pass hård.
Jag har en guldring (arvegods) som jag brukar ha på andra handen. Den blir repig bara man tittar på den. Palladiumringen ser som ny ut om jag putsar upp den.
Hej som sakkunnig så känner jag att jag måste svara på detta inlägg. Om man talar om ren palladium eller för den delen rent guld då är det mjukt. Det som man skall tänka på det är att om man blandar olika metaller så kan det uppstå helt nya egenskaper. Det här med att blanda metaller är en egen vetenskap som går under namnet metallurgi. T.ex tandläkarnas guld är legerat så att det är lätt att gjuta, har lagom hårdhet. Denna legering (tandguld) har genom de metaller som tillsatts fått dessa egenskaper som i sin tur innebär att det inte är smidbart. 18 k guld som är en legering bestående av normalt, guld, koppar och silver får mjukare egenskaper om man enbar legerar med silver. Det går inte mao att säga om en ädelmetall är hårdare eller mjukare än någon annan utan att veta vad det är legerat med och förstå det här med metallurgi.
Bästa hälsningar
Guldsmed Anders Fors