• 26maj2007

Någon som har eller ska ha palladiumringar?

undrar om det är någon som har eller ska ha ringar i palladium?

• Svar på tråden Någon som har eller ska ha palladiumringar?
  • 26maj2007

Duchess

vi vill inte ha titan, gillar inte färgen.

har tyvärr inte råd till platina, dår är där bara vitguld eller palladium att välja på.

• Duchess

Då röstar jag absolut för palladium! Väljer ni palladiumringar behöver ni inte oroa er för att de ändrar färg. De är också hårdare än guldringar, vilket jag tror underlättar om ni vill ha mattborstade ringar.

Som sagt, vi är jättenöjda, och jag kan med glädje rekommendera palladium till alla som funderar över vilket material man ska ha i ringen.

• 26maj2007

skrev alla mina frågor till AF nu får se vad jag får för svar.

• Ruffselsnuffsan

Duchess:

En fråga, tycker du att dina rignar känns lättare? Konstig fråga kanske men vi har rött guld i förlovningsringarna nu och de ska bort i år vid vigseln till förmån för vita. Vi överväger starkt palladium men jag får ingen klarhet i det här med vikten. Gulsmeder vi pratat med säger att det inte är så stor viktskillnad, dock ger de inte klart och koncist svar. Vi vill ju ha lite tyngd, lite rejäl känsla. Det låter kanske fånigt men vi har standardringar nu (eftersom vi var unga och fattiga då vi förlovade oss) och vill nu ha rejäla, massiva ringar då vi har råd. Dock tycker vi båda att platina är FÖR dyrt, det känns "over the top".

• Duchess

Jag tycker att min ring känns alldeles utmärkt! :) Jag letade fram lite siffror på nätet om olika metallers vikt och hårdhet. Så här ser det ut:

Guld:
    Vikt: 19,3
    Hårdhet: 2,5-3 (olika beroende på legeringen)

Platina:
    Vikt: 21,5
    Hårdhet: 4,3

Palladium:
    Vikt: 12
    Hårdhet 4,75

Guldet är alltså närmare platina i vikt, men mycket mjukare än både platina och palladium. Jag tycker inte alls att våra ringar känns billiga på något vis. Sambon är glad att hans ring inte väger dubbelt så mycket eftersom den redan nu är rätt stor. Den är 7 mm hög och 2 mm bred - väger över 10 gram.

• Bröllopstokiig

Hej! Vi har tills nu funderat på titanringar, men tvekat eftersom det inte går att storleksändra de ringar vi vill ha. Nu har vi fått ett erbjudande från Lennart på lgu.se om att göra liknande ringar i palladium istället. Och det verkar som det är en bra metall. De ringar vi sett är både i titan och guld, www.tcol.se/result1.php modell:(B)T2005.
    men Lennarts erbjudande är alltså palladium och guld istället.
    Min fråga till er är om någon har erfarenhet av att blanda palladium och guld. Tror ni det är snyggt eftersom palladium är vitare än titan? Hittar inga bilder..

• Bröllopstokiig

Vart kom smileyn ifrån?
    Den skulle ju inte vara där :)
    Kom på en fråga till till er med palladiumringar, har ni blank eller matt yta? Läste om metallen och de rekomenderade blank, men jag tycker lite matta ringar är fint, men vet inte hur palladium blir när det mattas...

• Sanasol

Duchess: Har du bestämt dig för vigselring ännu?

• Duchess

Sanasol:
    Jag funderar vidare. Det blir en lite mindre, antagligen bara typ 3 mm med några stenar. Är mer och mer inne på baguette, faktiskt. Tror att jag sparade några av ringtipsen från dig i min bildserie av ringar :)

(tilläggas kan att den är bara för mitt privata bruk, jag är inte ute efter att olagligen publicera något som nån annan har copyright på).

Svar på tråden Någon som har eller ska ha palladiumringar?