Någon som har eller ska ha palladiumringar?
undrar om det är någon som har eller ska ha ringar i palladium?
undrar om det är någon som har eller ska ha ringar i palladium?
puffar
vi har förlovningringar i palladium, vigselringarna blir oxå i palladium :)
vet du om palladium ringar är mycket lättare (tyngd) än guldringar?
funderar lite på fråga guldsmeden om de kan göra min ring i palladium
Håller de sig lika vita helatide eller man måste putsa upp dem?
Palladium ska hålla färgen precis som platina, skillnaden är vikten, vissa metallegenskaper och priset!
Tycker att det verkar en toppenmetall och super eftersom den håller färgen, till skillnad från vitguld!
Tror att de är en aningen lättare. Har haft våra ringar bara i ett par månader och behöver inte putsa upp dem, de är riktigt fina i färgen!
Från www.platinaringar.se
Palladium Spec.vikt 12 Sedan en tid tillbaka kan vi även erbjuda Er ringar handsmidda i Palladium. Palladium ger en vitfärg på smycket fullt jämförbart med Platina, men ger ett smycke med lägre vikt och ett pris som är jämförbart med vitguld. Hårdheten på den 950/1000 (95% rent palladium) legeringen av palladium som vi arbetar med är betydligt hårdare än vitguld.
Smältpunkt: 1 555 grader.
Rutenium Spec.vikt 12,2 Smältpunkt: 2 450 grader.
Rodium Spec.vikt 12.5 Denna metall används vid ytbehandling av vitguldssmycken. Vi avråder från ytbehandlingar då dessa efter en tids användning nöts bort. För Er som önskar ett smycke med vit färg rekommenderar vi istället Platina eller Palladium.
Smältpunkt: 1955 grader
Från samma sida, fick inte med allt:
Platina Spec.vikt 21,4 Smältpunkt: 1 755 grader.
Iridium Spec.vikt 22,4 Smältpunkt: 2 350 grader.
Osmium Spec.vikt 22,4
Smältpunkt: 2 700 grader.
Jag pratade med våran guldsmed om paladium, han sa att paladium väger ca 30% mindre än vitguld.
Jag valde vitguld då jag gillar den gedigna tyngden av materialet, men det är en smaksak :-j
Här finns lite information om materialen
www.juvelsalongen.se/material.php
Men det är hållbart går att göra ändrigar om man vill?
sanasol
fråga till dig. du som har canalfattning i din ring. kan man lägga till fler stenar sen?