• tuth

bröllop på valborgsafton

Vad tror ni om att ha vigsel och fest på Valborg, alltså 30/4. Det är en måndag. Men visst är man ledig på 1a maj, tisdagen efter?!
    Vi funderade och tänkte att det kunde vara lite mysigt.

Saken är den att vi inte vill göra ngt ovanligt bara för att inte va som andra.Vi är gärna traditionella. Men det kändes bara som en mysig dag!

Men blir det heltokigt för gästerna ?
    Eller är det för nära inpå?

Ge gärna lite in put!

• Svar på tråden bröllop på valborgsafton
  • tuth

Hej hej

fortsätter tacka för alla åsikter.

Vi tänkte typ kvällsbröllop med lättare förtäring...Vad bjuda på då?
    Visst är det snabbt inpå...men tror ni vi hinner?

Vi är egentligen inga fixare som vill lägga massa pengar och småfix på bröllopet. Satsar mer tid på vigseln och dagarna efter...eftersom vi tycker det är det som är grejen (för oss :)

Ideer efterfrågas?!
    kram

• Marskatt

Klart ni hinner! Det är nog inga problem. Det som skulle kunna vara problem är väl i så fall en vigselförrättare, men tar ni tag i det på en gång så ordnar det sig säkert. Ja, o lokal förstås.

Kör på någon typ av buffé, med mat som ni själva tycker om. Ta hjälp av catering om ni inte tycker att ni vill/hinner fixa maten själv.

Ha fyrverkerier framåt kvällen - då hinner man plocka undan middagsdelen o ta fram tårta (om ni vill ha någon förstås) o så får folk värma sig med kaffe o tårta efter fyrverkeriet.

Ett par idéer framkastade i all hast... Lycka till!

• Ave Maria

Var i sverige befinner ni er och hade ni tänkt kyrklig eller borgerlig vigsel??

Tänkte bara liksom så att många potentiella vigselförättare är antingen lediga (borgerliga) eller upptagna (präster) så det kan ju vara värt att kolla upp ganska snabbt...

Sen tycker jag personligen att vigsel på Valborg är en fullständigt lysande idé och skulle gärna närvara vid en sådan som gäst. Hallå, vad är en fjuttig brasa mot ett strålande brudpar?? :D :D

• Lady o Lufsen

Men ni kan väl arrangera en egen bröllopsbrasa, om det nu är brasan som skulle locka bort gäster från ett bröllop...

• tuth

Ja, jag misstänker att jag måste ringa runt som en tok imorn för att kolla plats och kyrka präst osv... :)

FÖr en kyrklig vigsel vill vi ha. Men om man har kvällsbröllop...När ska man ha vigseln då typ?
    Visst är det fortfarande mörkt på kvällarna vid den tiden...?

jag tar tacksamt emot fler tips! Tack alla!

• Fjällräv

Om ni tänker er kyrkbröllop tror jag inte ni ska ha för stora förhoppningar om kvällsbröllop. De flesta församlingar har fasta "vigseltider" för att få ihop det med präst/kantor/vaktmästare.

Men inte tror jag det är omöjligt att skaka fram en vigseltid till valborg - det är ju ett halvår kvar till dess...

• tuth

Nu har jag ringt runt och försökt få tider och lokaler...
    Har prel-bokat en lokal.. men e inte helt säker på den. Sen går det upp för mig att pengarna endå kommer att rinna iväg mer än man tror.. Oj oj..

Men vad tror ni man får räkna med om man vill ha budget bröllop?

Mer förslag gärna!! Jag behöver alla ideer som finns här ute bland er bröllopsfixare :)

• viktualia

tuth -

Om valborg, eller Sista april som dagen kallas i min värld - är infödd Uppsalabo... är en bra dag för bröllop eller inte beror nog på var man är.

Tänk på att catering och sånt eventuellt kan krångla eftersom det blir mitt i en storhelg. 2007 är det ju dessutom så att eftersom Sista april är en måndag så har man ju ledig från fredag kväll till tisdag kväll genom att bara ta ut en semesterdag. För alla har ju inte ledigt automatiskt på Sista april - vilket också kan påverka huruvida det är bra eller dåligt.

En bra sak i sammanhanget är att det inte krockar med någon kyrklig högtid. Sista april och 1 maj är ju högtidsdagar utanför kyrkans program, vilket jag tror kan underlätta jämfört med att gifta sig mitt i Kristi Himmelsfärdshelgen.

Kostnad för bröllopet - det blir vad man gör det till. Men kloka typer här på BT har konstaterat att bröllop ofta totalt springer lös på 1000 kr/gäst inklusive allt. Har man 60 gäster kostar det 60 000 om man räknar in klänning, mat, dryck och kringarr. Så det är ett riktmärke även om det går att påverka JÄTTEMYCKET själv!

För egen del hade vi 70 gäster och bröllopet kostade 63 000. Vi befann oss i en liten stad där det mesta är ganska billigt. Samma party med samma nivå på mat, lokal och dylikt hade nog gått lös på 90 000 om vi hade varit i närheten av nån storstad.

• Fru Cinderella

Nja.. 1000kr per gäst var lite o ta i för vår del. Vi ska ha vårt partaj på restaurang eller ja en herrgård.Vi har kuvertpris på en 540kr per person.. alltså 23.000 för 46 gäster. Hela vårt bröllop går på 33.000. Så det går att finna billigare alternativt.

• tuth

Men matförslag ngn?

är det helt fel att bjuda på smörgåsbuffe och sedan tårta och kaffe?

• Fru Cinderella

tuth

nej absolut inte, det låter jättetrevligt..

• anne på grönkulla

Det låter ju jättetrevligt. Kanske ska ni kalla det "lättare förtäring" i inbjudan, så inte folk kommer dit och väntar sig stor middag.

• *Ruth*

Hej igen. (har bytt nick från tuth till Ruth som var meningen från början)

Nu har vi pratat om festen en del och är så kluvna i vad vi ska göra av den? Antingen har vi tårtkalas för alla våra nära och kära, eller så har vi endast fin middag för familjen efteråt.. ? Hur skulle ni resonera?

Fortfarande lite orolig att vi inte ska hinna fixa och saken hör till den att vi inte förlovar oss förns januari och vill då vänta med att involvera familjerna förns då... Kommer dom bli helt uppstressade?

• Fjällräv

Ruth: Vad man kan ha beror helt på hur man är - det jag vill avråda från är flera olika fester med olika "finhetsgrad". Det är som upplagt för ångest och ånger.

Vill man ha det enkelt och kunna bjuda många är buffé alltid en hit.

Kan ni få till en senare vigsel, som Du skrev om (Jag är i o f inte övertygad om att det går) så kan man ju tänka sig att ni förutsätter att folk redan ätit middag och i stället ställa fram en stor ost-frukt-bröd-buffe med några lådviner till. Billigt och lättserverat.

• fröken Inga

Låter mysigt, men tänk på att långt från alla är lediga på självaste valborgsmässoafton

• *Ruth*

Tack!

Jag har kollat med en kyrka som verkar ok med att ha senare tid.
    Tanken var att folk kanske bara behöver ta ledigt halvdag då.

Detta var svårare än jag trodde. Jag är sannerligen ingen idespruta på detta område.. Viss brukar det väl vara skymning och lite mörkt fortfarande denna tid på året?

• Marskatt

Nja, det beror ju på var du bor/har tänkt ha bröllopet. Vid åtta, halv nio är det ju nästan för ljust för att tända brasan, den syns knappt då. Å andra sidan, när det väl mörknar så gör det ju det rätt fort.

• *Ruth*

Efterlyser fler ideer till ett valborgsbröllop!!

Svar på tråden bröllop på valborgsafton