• tuth

bröllop på valborgsafton

Vad tror ni om att ha vigsel och fest på Valborg, alltså 30/4. Det är en måndag. Men visst är man ledig på 1a maj, tisdagen efter?!
    Vi funderade och tänkte att det kunde vara lite mysigt.

Saken är den att vi inte vill göra ngt ovanligt bara för att inte va som andra.Vi är gärna traditionella. Men det kändes bara som en mysig dag!

Men blir det heltokigt för gästerna ?
    Eller är det för nära inpå?

Ge gärna lite in put!

• Svar på tråden bröllop på valborgsafton
  • anne på grönkulla

Min spontana tanke är på min man, som fyller år på valborg och som alltid känner att hans födelsedag pajas av att folk visserligen vill fira - men det är aldrig hans dag utan valborg, liksom. SÅ alla välmenta rågor i förväg från familjen om hur han vill göra rinner ändå alltid ut i sanden då det finns så fasta traditioner för vad man "bör" göra för att fira valborg så hans önskemål om födelsedagen kommer bort.

Jag hoppas att den risken inte finns för ett bröllop, men kanske är värt att fundera på?

• Fru Cinderella

Många kanske trots allt vill se en eld, barnen brukar tycka att det är rätt kul.. det bör ju tänkas på.. jag hade nog inte valt att lägga mitt bröllop på en dag som gör att man ändrar högtidens mening.. såvida man inte involverar sederna i bröllopsdagen.

• tuth

hmmm... Tack för råden. Jo det är kanske sant att man förstör lite meningen med dagen för andra... Åhh...svårt första känslan var endå att det hade varit så mysigt. Men det kanske det inte är ändå?

fler råd?

• Fru Cinderella

tuth

Ni kan inte inkludera att titta på en eld då? Tycker jag hade vart mysigt.. Min tanke är direkt när man väljer att gifta sig på ex. nyår, midsommar att man väver in högtiden i allt..

det kan inte vara en tanke?

• Madde.B

tycker det vore super kul med ett bröllop då - en bras är ju inte det värsta man kan missa - eller? Men som sagt kolla upp hur dina vänner o familj jobbar - vissa som jobbar inom handels måste ju jobba ändå på röda dagar. Sjukhuspersonal polis mm - men de har väl ant lättare att byta m någon då de är lite fler än i en butik...

lycka till

• tuth

Jo...man kan ju åka till en brasa...Eller ha festen nära en brasa.. Bra tanke. Måste kolla detta med mannen.. Familjerna blir nog inget problem.

tänkte fall kyrkan ställer upp på det? De kanske har andra grejer då.
    Vi tänkte i sånna fall skippa middag och köra enkelt..typ bara tårtakalas och gott. Men vilken tid har man då ? Och om man väljer att vara vid en brasa så håller ju festen på längre och behövs definivt mer mat...
    Hur kan man göra det enkelt ändå?

• Fru Cinderella

tuth

Ni kan ju kanske ha förmiddags eller kvällsbröllop.. eller så kanske jag överdrev brastanken.. minns bara att jag brukade uppskatta det som barn..

• anne på grönkulla

En Valborg kan folk säkert skippa för att gå på bröllop - det borde inte vara hela världen. Min tanke handlade mer om huruvida ni i längden kan känna att dan blir speciell för just er på nåt sätt eller om ni alltid sugs in i allmänna valborgsbestyr för att "det ska vara så".

• Marskatt

Jag skulle tycka det var jätteroligt med bröllop på valborg! Vi var bjudna på cocktailparty (för att i efterhand fira en kompis bröllop) för några år sen, tyvärr kom vi aldrig iväg, men det hade varit väldigt roligt!

Man behöver kanske inte ha en fullstor eld, men facklor (utomhus förstås) o ett mindre fyrverkeri skulle nog vara kul.

• Fjällräv

Det beror väl på var i landet man bor? Om man inte bor i Lund eller Uppsala så är ju inte Valborg ÖVERSPECIELLT, så varför inte ha en vigsel då? Folk är ju som sagt lediga dagen därpå. Om det är för snart inpå beror ju på vilken ambitionsnivå ni har. Om ni inte ska leka prinsessan Diana II så går det säkert jättebra.

Svar på tråden bröllop på valborgsafton