• Äldre 24 Nov 06:43
    41579 visningar
    19 svar
    19
    41579

    Hur mycket har ni betalat er advokat för ett äktenskapsförord?

    Tala med juristen om vilken effekt ni vill ha ut av förordet - vad ni vill att det ska reglera. Var grundliga och noggranna.

  • Äldre 28 Nov 19:59
    #0

    För att det ska vara juridiskt giltigt och ni ska kunna vara säkra på att det gäller den dag ni behöver det måste det registreras hos tingsrätten. Om ni trots allt skulle skilja er senare så räcker det ju med att den ena har en skicklig advokat och helt pratar bort ett papper som ni skrivit sinsemellan i byrålådan för att överenskommelsen inte ska vara värt pappret det är skrivet på. Tyvärr.

    Däremot är det inte säkert att ni tycker att ni behöver en advokat - jag tror det finns färdiga formulär i bokhandeln och det kan ju vara ett alternativ om man verkligen vet att man bara behöver den enklaste överenskommelse. Dock kan det finnas fler fallgropar än en lekman ser och jag vet flera fall där folk som skrivit äktenskapsförord eller testamenten på egen hand av misstag råkat formulera det "fel" t ex i strid med gällande lagstiftning och då gäller det inte heller. I värsta fall kan det bli helt kontraproduktivt, om man inte har järnkoll på vad man skriver och vad det innebär. Så jag skulle råda till den investeringen att uppsöka en jurist - det räcker dock ofta att gå till banekn eller via facket för hjälp till en rimlig penning. En advokat på byrå är ju ofta dyrare.

Svar på tråden Hur mycket har ni betalat er advokat för ett äktenskapsförord?