• jamtlandstaus

Kuvertavgift...

Vi tänkte anordna "kuvertbröllop", vad är rimlig summa?
    Cateringfirma som fixar mat och servering.
    Endast vuxna på festen...

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • Tudorienne

Noll kronor är en rimlig kuveravgift. No more, no less.

Har man inte lust/råd att bjuda dyrt så ska man absolut inte göra det. Bröllopsfester går att göra billiga så att de passar de flesta ekonomier.

Jag skulle definitivt tacka nej till ett bröllop med kuvertavgift, oavsett vem det var som "bjöd" in.

• tryswe

Utan att mena något illa eller vara otrevlig eller förolämpa någon, så är min åsikt (också) att noll kronor är en lagom kuvertavgift. Känns oändligt mycket trevligare att önska pengar i present i stället för att sätta en färdig summa som man måste betala för att vara välkommen på bröllopet. Tycker det är grundläggande vett&etikett att inte ta betalt av sina gäster.
    Jag har aldrig blivit "bjuden" på bröllop med kuvertavgift, så jag vet inte hur jag skulle reagera. Skulle nog bero väldigt mycket på vem det är som gifter sig, mer än vad det skulle kosta att få vara med.

Sedan gör TS och ni andra givetvis som ni vill. Det är så man ska göra; lyssna och väga andras åsikter och sedan ta ett eget beslut.

• discodivan

tycker oxå att ska man ha bröllops ska man bjuda annars kan man typ skriva att " de som vill äta med oss på restaurang xxx efteråt är välkomna dit på egen bekostnad"

• SagaTova

Ja åter till TS fråga då:

Jag försåtr det så att ni beslutat om kuvertavgift och därför så då tänker jag mig att det knappast är till en hjälp att få svaret 0 kr av dem som är emot kuvertavgift. Men jag kan ju ha fel.

Jag resonerar som så, du och din blivande känner era gäster bäst. Är det viktigt att alla har råd att komma? Då sätter ni kuvert avgiften efter vad ni tror att den som har minst pengar kan avvara.
    Förstår du hur jag tänker?

Själva skulle vi inte kunna lägga mer än 200 kanske 250 kr/person till en gåva och det om vi fått veta i tid så vi kunde lägga av pengar från mer än en månad.
    (men bröllop brukar ut annonseras i tid)

Hoppas det kan hjälpa dig något.

• 4:e Maj

Max 200-250 kr om det ar istallet for presenter. Tycker inte heller om kuveravgift sa for mig ar det mer grejen an pengarna.

Visst kan man onska sig pengar istaller for presenter men det ar inte sakert alla foljer dessa onskningar.

• Bröllopstokiig

Du känner som sagt dina gäster bäst, i många fall är nog 300-350 kr en helt okej kuvertavgift. Men summan ska ju förstås anpassas till vad maten faktiskt kostar, en kuvertavgift ska ju inte bekosta annat än just kuvertavgiften. Sedan får du ju en fingervisning här om att för en del är 200-250 kr alldeles tillräckligt för att det ska börja kännas "dyrt" så anpassa kuvertavgiften till er faktiska kostnad och till gästernas ekonomi. Jag har aldrig betalat mer än 350 kr i kuvertavgift på någon fest så 700 som någon nämner att de fått låter ju helt otroligt dyrt för mig.

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker inte att en kuvertavgift bör vara dyrare än en middag på en finare resturang (=200-500kr.)

• VFR

Jag tycker att det är ok så länge kuvertavgiften är rimlig, ca 250 kr. Kuvertavgiften är ju istället för en present och jag tycker inte att man kan förvänta sig att gästerna skall lägga mer än ca 500 kr/par. För en del är det dyrt nog. Tycker som SagaTova att ni bör sätta kuvertavgiften efter vad ni tror att den som har minst pengar kan avvara.

Vi brukar ge för ca 500-800 kr lite beroende på vem det är som gifter sig.

• tryswe

En sak till... att strunta i kuvertavgift och att be om att få pengar i stället för presenter, det tror i alla fall jag att man som brudpar kan "tjäna" mer pengar på.

Men det är förstås min helt ovetenskapliga och icke statistiskt säkerställda teori...

• SagaTova

Ja säkert är det så att man kan "tjänar pengar" på att göra så. Men jag tror att de är få som är ute efter just det.

Tycker inte kuvertavgiten ska vara dyrare än den mat/dryck som ni har på festen, det glömde jag att lägga till.

Svar på tråden Kuvertavgift...