• ninjan

Rika flickor...

...ja, en sån skulle jag också vilja vara! :)

kollade slutet på lyxfällan ikväll, och blev väldigt peppad att få ordning på min ekonomi! Har det ganska knapert som det är nu..dyrt at vara egen företagare :(

Så.. Nu vill jag gärna att ni delar med er av alla era spartips! Vad som helst, även om det bara är att spara några kronor!
    Jag är säker på att det finns fler där ute som vill få ordning på sin ekonomi och bli en rik flicka :D

• Svar på tråden Rika flickor...
  • ninjan

äh, det gick inte bra.. tog bilen i alla fall. Kom på all världens ursäkter. Det var för kallt... jag är lite förkyld...jag hade bråttom..osv. :D

Idag la jag faktiskt alla mina mynt i en burk! Inte så mycket än, men växer förhoppningsvis.

Vem pratar man med när det gäller fondsparning? Och hur säkert är det att ha pengar i fonder. "rasar" fonderna står man väl där utan pengar, och då kanske man tycket att man borde ha sparat på vanliga bankkonton istället. Eller kan man inte förlora pengar i fonder? Har fruktansvärt dålig koll på sånt!

• Johannaringer

ninjan

Hehe.. det är inte lätt att cykla på morgonen. Jag kom på ytterligare ett plus med det idag: Man blir pigg! Den kalla luften inbjuder ju inte till att lägga sig ner på marken och sova direkt :D

• amd

Jag har ett auto giro som det dras en bestämd summa varge 25 som jag aldrig hinner se och ser man de inte finns de inte så då rättar jag mig efter de jag ser på mitt personkonto...tycker jag funkar bra som sparande

• mooogn

Vi har en sparburk som vi tömmer ca 2 ggr/år (till semestern och julen ) Ibland tar vi av den om vi saknar lite kontanter...

Räknade pengarna häromdagen och var uppe i 1.490:-. Det tycker jag var bra med tanke på att några hundralappar har gått åt till oförutsedda utgifter såsom presenter till kalas barnen vill gå på osv

• anne på grönkulla

Vi har sparat alla mynt sådär sen vi flyttade ihop - betalade båra förlovningsringar så faktiskt! Numer går pengarna till "guldkant på tillvaron" - dvs middag ute, helgresor eller dylikt som vi inte annars haft råd med.

Jag har en flora av konton, delvis egna, delvis gemensamma. Först o främst har jag ett personkonto där lönen kommer, så några olika fondsparanden (2 olika, i olika banker, jag öppnat själv, och andra som jag ärvt och låtit stå som de är tills vidare - så småningom räknar jag med att sälja av flera den dag vi vill investera i ett större boende.) och ett kortsiktigt buffertsparkonto, samt ett bospar i HSB. Maken har nog nåt liknande, med flera olika konton, men det har jag inte riktigt koll på... Tillsammans har vi ett räkningskonto där alla gemensamma kostnader för boende mm administreras och ett sparkonto för t ex semester, reparationer på lägenhete, större inköp av heminredning eller nya vitvaror. Sen har vi kontot där vi sätter in mynten.

Överföringar till alla dessa konton görs automatiskt dagarna efter lön varje månad, både till räkningskontot och till olika sparanden. Det är faktiskt ett himla smidigt sätt att spara på - att sätta över automatiskt - det behöver inte vara många hundralappar för att det i slutänden ändå ska bli en hel del pengar.

Prata med din bank om fondsparande - har man internetbank kan man ofta öppna ett sånt direkt. Eller så kan man välja nån annan t ex Banco eller nåt liknande fondbolag.

• Fru JB

Här kommer mina tips: Vi (jag och min sambo) har ett lönekonto där lönen kommer in, plus ett sparkonto. Utöver det har vi ett ica-kort som vi sätter över matpengar på. Matpengarna tar jag ut från lönekontot när lönen kommit in och sätter direkt in på ica-kortet. Då vet vi att det finns gott om pengar till mat hela månaden.

Vi har sedan en kalkyl där vi vet att x kr går till räkningar (ungefär samma varje månad) och x kr till övrigt (typ kläder, nöjen mm) det som sedan är kvar sätter vi in på sparkontot.

Sparkontot är vår trygghet om bilen går sönder etc. plus till resor och nu även bröllopet

Mitt sista tips är att se till att ha månadsbetalning på allt, då är det lättare att göra en budget.

• pickolina

Jag har precis gått över till ip-telefoni.. Anv min gamla vanliga tfn, men kopplar den nu till en dosa som sitter mellan mitt bredbandsmodem och telefonen/datorn. Detta gör att jag numera inte har några fasta kostnader för min telefon alls. Betalar enbart för de samtal jag ringer.. :) Vilket var ett steg i rätt riktning för min del...

Ett annat tips är ngt som min bror gör..som jag oxå planerar på att införa..
    Han har räknat ut vad alla hans räkningar blir per månad, dvs alla försäkringar, vanliga räkningar, även maxkostnaden för högostnadsbeloppet gällande medicin och läkarbesök osv..så att allt sådant ska vara avklarat och inga sådana kostnader ska kunna komma i en klump eller som en chock. Totalsumman för han över varje månad från sitt vanliga konto (direkt efter lön) till ett annat konto. Och från det andra kontot betalar han alla dessa räkningar sedan... Å när ex. bilföräkringen ska betalas (som inte betalas varje månad) så finns pengarna redan på kontot och påverkar aldrig hans månadsekonomi... För han har ju samma månadsekonomi varje månad i och med detta... Skitsmart, tycker jag personligen... Om någon hängde med på hur jag menar.. haha.... Det är ju kanske inget sätt att "spara" men att få koll på sin ekonomi, vilket oxå är ett steg i rätt riktning...

• Mycket långt kvar

Jag sparar i fonder och på sveadirekt.se. Sveadirekt ger 3,5% ränta vilket är otroligt mycket bättre än bankernas ränta på sparkonton. Dippar börsen så kan man fortfarande använda pengarna på svea-kontot.

Mina bästa tips är:

-Ha sparande på fast överföring samma datum som lönen kommer in. Välj en summa du ALLTID kan spara, kanske 200, 500, 1000 eller mer. Själv sparar jag runt 4000 per månad (och jag har en vanlig lön på ca 18 000 innan skatt). När alla räkningar och grejer betalats, kolla om du kan spara lite mer.

-Ha, som någon annan också tipsat om, minst två bankkonton. Ett som lönen kommer in på och som räkningar betalas från. Ett kopplat till VISA dit du själv för över pengar allteftersom det behövs. Ett buffertkonto är också bra, dit för du pengar du får göra av med om du måste så du slipper röra sparkontot/fondkontot.

-Spara i fonder men sprid riskerna. D v s mycket svenska fonder och en del andra. De stora pengarna finns ofta i högriskfonder, men de kan tvärdyka också.

-Jämför elpriser, försäkringspriser etc så du vet att du har ett billigt alternativ. Konsumentverket har tips på sin sida.

-Köp inte en massa skräp! Behöver du kläder så köper du det, självklart. Välj kläder av god kvalitet som håller. Men impulsshoppa inte en massa prydnadsgrejer och skrot jämt bara för att det är kul. Tänk hela tiden vill jag fortfarande ha/packa denna om jag flyttar om ett år? Passar den?

-Planera inköp. Behöver du en diskmaskin? Jämför priser på kelkoo.se. Kolla recensioner.

-MAT. Laga egen hemma och gör matlådor. Jag tycker ofta att mat på lunchrestauranger är av dålig kvalitet. Den är inte dyr, men det är oerhört mycket billigare att ta med egen som dessutom ofta både är godare och nyttigare.

Lycka till!

• Mycket långt kvar

Ah, fler tips:

-Skippa hemtelefonen. Ha bara mobiltelefon med billigt abbonnemang eller kontantkort.

-Cykla till jobbet istället för att ta bil eller tåg. Du sparar pengar både på att slippa dyrt träningskort och slippa köpa busskort/bensin.

• Mycket långt kvar

Jag är mycket inne på att tid är värdefull också. Min privata tid är för mig värd minst lika mycket som tiden jag får betalt för i arbetet. Därför lägger jag gärna pengar på sånt som sparar tid, t ex diskmaskin/tvättmaskin och gör hela tiden åtgärder för att slippa tidsslöseri. Ett sådant tidsslöseri enligt mig är att betala räkningar på internetbanken så jag har allt på autogiro. Mycket skönt, men man måste ju ha koll på hur mycket som dras.

Svar på tråden Rika flickor...