• Litenjag

Kärlek har ingen ålder, eller?

Eller vad säger ni?
    Tycker ni att man ska förlova sig när man har uppnått en viss ålder eller när man känner sig redo?
    Jag känner mig redo men folk jag har pratat med om det lite löst tycker jag är för ung. Självklart har jag en pojkvän som jag älskar sen en lång tid tillbaka. Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Kärlek har ingen ålder, eller?
  • Utpala

Klart att man ska förlova sig när man är redo, oavsett ålder! Skulle dock personligen inte förlova mig innan jag flyttat hemmifrån, men för andra funkade det bra.

Vi var båda 24 då vi förlovade oss. Kommer att vara 25-26 och 26-27 då vi gifter oss. :) Personligen börjar jag tycka att det är sent...

• Dallas

utpala
    Sent?
    hrm-hrm, jag blir 35 när vi gifter oss...
    Vi har då varit ihop i mååånga år, "manskajuinteförhasta sig"
    Men alla får ju ha sin åsikt. Vi slår till nu när alla tror att vi inte har tänkt att gifta oss.

• Fru Studstjej

Ärs, ta det där med ro!

Jag var bara 18 när jag förlovade mig (och han också), gifte oss när vi var 23. Det där med förlovning tog vi inte så blodigt. Man kan ju inte LOVA varandra att man SKA och KOMMER att älska varandra på samma sätt livet ut. Men vi kände att vi ville visa vår djupa kärlek (alltså när vi var 18) och förlovade oss därför. Jag tror inte någon omkring oss tog det som att: "Nu ska dom minsann gifta sig snart...urs de är för unga för sånt". De blev nog snarare glada och tyckte att det var roligt att vi hade hittat varandra och kände oss mogna nog att ta förhållandet till en annan (och kanske lite mer seriös) nivå

Att folk har synpunkter på grund av din ålder är ju bara pinsamt. Urs vad respektlöst. Jag skulle aldrig våga tänka tanken... Men jag tycker du ska stå på dig och vara tydlig med att säga att ni är redo och VILL att ta förhållandet till en annan nivå, och att ni tar varandra och ert förhållande på stort allvar. För folk som kommer med sådana påståenden måste ju ha en uppfattning om att ni inte gör det.

Framför allt så vill jag säga detta: Ta för dig istället för att be om godkännande. Strunt samma vad mamma eller moster eller kompisen och grannen säger! Först då kommer de omkring se att du inte tvekar eller att du inte ser dig omkring efter eventuella synpunkter som kan påverka ditt beslut. För de kan de ju inte, hoppas jag (synpunkterna alltså)!!

Lycka till och kram

• Fru Studstjej

Det dyker upp en massa gubbar överallt i min text....grrrrrr!! Men jag hoppas det gick att läsa ändå =)

• itzy

Jag är 18 och min pojkvän fyller 18 om ett par veckor (jag är ett halvår äldre) och vi har tänkt förlova oss i januari någon gång...
    Vi har varit tillsammans i två år. :D

• Litenjag

itzy: aaaaw! Lycka till!

• Gift & Lycklig

Jag träffade mitt ex när jag var 17 och han 21, och vi förlovade oss när jag var 22. Första barnet kom när jag var 23 och andra när jag var 25. Något bröllop blev det aldrig (jag kände inte för det) men vi höll ihop i 24 år innan det tog slut. MIndre än ett år senare träffade jag min man. Så kan också livet se ut ibland! Risken för att ett förhållande som startar i tonåren så småningom spricker är rätt så stor, men eftersom ingen vet hur det kommer att bli i framtiden så är det bäst att leva här och nu. Det som sedan sker, det sker...

• itzy

Gift & Lycklig:
    Exakt. Man måste leva i nuet, det som sker, det sker.
    Du gjorde mig glad^^

• Celiine

Jag tycker att man ska förlova sig när man är mogen för det.
    Dock tycker jag inte att det känns så "seriöst" när 15åringar förlovar sig efter en vecka. Vet inte varför men det bara känns så.
    Jag och min sambo kommer att vara 21 när vi förlovar oss i sommar och då har vi varit ihop i 3½ år.

• Utpala

Dallas

Haha, inte är det ju egentligen sent att gifta sig i 25-26-27 års åldern, men det känns så då man väntar.

Speciellt då vi båda vill vara gifta då ev. barn kommer och många i vår närmsta krets har försökt länge utan att lyckas och om det inte skulle lyckas för oss så... Ja, fertilitetsundersökningar och behandlingar tar ju tid och det kan gå åt pipan och fertilteten är högst då man är under 25. Trist, men fakta.

• Litenjag

Klart att det inte är seriöst när 15 åringar förlovar sig efter en vecka! Det känns inte så seriöst att förlova sig efter en vecka överhuvudtaget, oavsett ålder! Men så är det ju inte i någons fall i den här tråden!

• Bruden blå

Ålder är inte det viktiga i frågan o kärlek och bröllop.
    Men vissa grundförutsättningar bör man väl ha innan man på allvar planerar bröllop.
    Att ha flyttat hemifrån, ha egen inkomst och klara att oberoende stå på egna ben är enligt mig en grundförutsättning för att planera för ett så stort steg som ett äktenskap.
    Om man däremot bor hemma, är beroende av sina föräldrar, inte har egen inkomst, inte har eget hem, måste leva på bidrag för att kunan flytta hemifrån etc. då är man inte mogen att ta sånna stora beslut.
    Det är ju så att innan man är 18 år får man inte ingå avtal, ens föräldrar är ansvariga, och det är bra att man inte kastas in i vuxenvärlden tidigare tycker jag. även som 19 och 20 åring är det många som ännu inte hittat hem i vuxenvärldens djungel av byrokrati och regler. Ja för att inte tala om 25 och 26, det tar tid att bli vuxen och klara vuxna beslut, och det måste få ta tid. Äktenskap är just ett sådant beslut som man inte skall ingå för lättvindligt utan att känna av att det är rätt.
    kärleken har inga åldersgränser, om ni älskar varandra och känner att ni verkligen vill så förlova er.
    Men ibland när jag läser här så undrar jag smått.
    Är det fult att inte vara förlovad???
    Jag läser allt för ofta där folk skriver att
    -jo vi vill förlova oss för att visa andra att vi menar allvar.
    eller
    -är det inte dags att förlova sig snart.
    eller
    -vi tycker det är dags att förlova oss nu.
    eller
    -våra familjer har börjat hinta och fråga om inte klockr klämtar snart.
    ja ni hajjar....
    många verkar förlova sig för att det är något som förväntas, för att bevisa att dom älskar varandra.
    Måste man verkligen ha en ring på fingret för det? Duger det inte med att bara älska varandra ändå?
    Äktenskap hinns med det med, man behöver inte förlova sig och gifta sig för någon annan anledning än att man älskar varandra, men ta inte för lätt på det för det.
    Se bara till att ni känner att ni vet vad ni gör och av rätt anledningar så kan det inte bli fel.

• prinsessan_

Jag var 18 år när jag förlovade mig med min pojke. Det var det bästa jag har gjort - en helt underbar känsla. Kör på om det känns rätt. Lycka till!

• Cornellia

Vi var 18 när vi förlovade oss och hade varit tillsammans 9 månader.

Så här i efterhand känns det lite töntigt, och tidigt men då kändes det så bra.

Hur som helst håller vi fortfarande ihop och ska gifta oss till hösten.

• Celiine

Vi kommer att vara 21 när vi gör det, men har pratat om det sen vi var 15 :)

Svar på tråden Kärlek har ingen ålder, eller?