Brudar i Örebro -tråd nr 2
www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1785181.html
Fortsätter tråden för alla örebrobruttor som vill prata med varandra. :D
www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1785181.html
Fortsätter tråden för alla örebrobruttor som vill prata med varandra. :D
Örebrobrud
Men det har jag ju läst förut att Ni ska..vad snurrig jag är! Jag får skylla på all lycka inom mig efter helgens förlovning..hihi!
Hur länge har Ni planerat och så?
Vi har bara bokat kyrka och lokal, så det känns som man måste snabba på sig lite nu. Även om vi redan har en massa tankar på hur vi vill ha det med det mesta.
Örebrobrud
Jag har ju dessutom varit inne på Eran fina hemsida vill jag minnas. Ja, man har sina snurriga dagar!
Grattis till förlovningen GUllan
Jo, det börjar bli lite stressigt nu men allt börjar falla på plats. Som tur är så har vi en duktig värdinna som håller i det mesta men det är ändå mycket som ska göras i slutet.
Iriz
Tack så mycket!!:)
Vilken kyrka skulle Ni gifta Er och så?? Har säkert läst det, men är lite snurrig som sagt.. hihi!
Vad skönt att Du har en värdinna som håller lite i trådarna! Det kanske man skulle ha. Eller det har jag redan tänkt att jag ska ha, 2 av min vänner som är duktiga på att organisera. Men hur mkt är det vanligt att man ber dem hjälpa till?
Trodde inte att de gjorde så mkt. Tänkte att de skulle samla alla lite inför brudskålen och så. Men det kanske inte är deras uppgift?
Tar gärna emot tips om vad en värdinna förväntas göra, vilka som ska dela ut det man ev ska kasta på brudparet utanför kyrkan osv?!
Gullan 79
Tack för att du frågar Bebis har bf 23/11 - nästa vecka alltså! Så det är spänt, kroppen har satt igång alla möjliga trix nu på slutet, har inte haft några "krämpor" alls egentligen... men nu är de igång o övar
Ang. värdinneskapet - låter jätte bra att du har två! Hör med dem hur mkt de vill och kan tänka sig göra. Samla ihop till brudskåla, kasta ris, samla till gruppfotografering/ar - allt sånt underlättar om de har delegerats. Det är nog mest upp till er alla att komma överens om vem som göra vad!
Vi ska fråga vår toastmaster (som vi inte har frågat än iofs ) om han kan tänka sig an några sådana uppgifter, han blir ingen eg. toastmaster på spex/leksättet så lite annat kanske han vill hjälpa till med.
Vi har ett par som ska agera som vice värdpar och toastmaster/toastmadame. De har ansvar att se till att allt fungerar under dagen. De ska även dela ut program i kyrkan, dela ut ris att kasta efter vigseln, hälsa välkommen vid festlokalen samt ha rollen som toastmaster/toastmadame under middagen. De har även tagit ansvar för att göra festprogrammet.
Det viktiga är väl att ta en diskussion med den eller de som ska ha rollen så att ni gemensamt kommer fram till vad de ska göra och vad som är lämpligt att någon annan gör. Vi ville inte lägga för mycket ansvar på en person, den är ju också gäst och ska kunna slappna av och ha trevligt. Vårt vice värdpar/taostmaterpar ville dock gärna göra lite mer än vad vi bad om från början och det är ju bara trevligt.
Det viktiga är att välja en person eller personer man känner att man kan lita på samt är någorlunda strukturerade (det är mycket att hålla ordning på). Som brudpar vill man kunna slappna av på bröllopsdagen och då är det viktigt att man kan lita på de som har värdskapet.
Gerda
Oj, vad spännande! Då är det verkligen snart dags. Men vad skönt att Du mått så bra hittills i alla fall.
Gerda och Örebrobrud, tack båda för alla Era tips!!:)
Jag har tänkt fråga två av mina närmaste vänner, som dessutom är systrar att vara våra värdinnor. Tror att de kommer pass utmärkt som det. De är båda strukturerade, tycker om att pyssla, planera och hålla i trådar. Men jag vill självklart inte lägga för mycket på dem heller, för de ska också hinna vara med och njuta av den roliga dagen. Men man får helt enkelt diskutera hur mkt/lite de vill och kan göra. Om de säger ja till det vill säga. ;)
Vice värdpar? Har man några som kallas värdpar också rätt och slätt? *snurrig* :)
Hur mycket skall man sen be föräldrar och syskon att göra?? Det beror givetvis på hur mycket de vill själva förstås.
Men är det brukligt att de har uppgifter?
Eller är de bara med och njuter och får slappna av hela dagen de med?
Värdpar är de som står för festen. I vårt fall är det vi och våra föräldrar tillsammans. Vi tycket att vi ska slippa det ansvaret under den dagen så därför har vi ett vice värdpar som tar värdparets uppgifter.
Angående familjemedlemmar så är det väl upp till er vad ni vill att de ska göra. Min syster kommer att vara tärna och våra föräldrar kommer att hjälpa till dagen före med att duka samt städa dagen efter. Annars så har de inga speciella uppgifter.
Vi är ju värdparet... eller ja, våra föräldrar med Men de kommer inte att göra annat än att vara gäster, njuta o äta gott hade vi tänkt.
Eftersom vi har festlokal med kock/arrangör så ordnar de ju allt kring middagen etc... och samarbetar med toastmastern om talen och annat som ska tajmas.
För vår del blir det inte massa spex och lekar så dem delarna faller ju bort och därmed arbetet kring det.
Det blir ungefär så här: brudskål + tapas, mingla, fotografering med gästerna (här behöver vi hjälp att samordna), middagen, efterrätt, kort paus, bröllopstårta... dans eller mingla eller vad som nu ska hända mer...
Som sagt... vi har inte pratat så mkt kring exakta detaljer ännu, bara gjort upp körschema som måste bearbetas mer.
Våran värdinna är också toastmadame och ensam person som just nu håller på att stressa ihjäl sig. (Tror jag) Det är mycket att göra för en ensam person så jag rekomenderar flera beroende på hur mycket uppgifter man har förstås. Vår värdinna håller i det mesta. Det var från början tänkt att hon skulle göra programmet, organisera gästerna och dela ut kyrkbladen och risen vid kyrkan. Organisrea presentbordet mm. Sedan ska hon ju göra en toastmadames jobb också.
Men hon har gjort massor med mera saker. Hon har bokat våran bröllopsresa, hotell och allt som ingår där borta med hyrbil och allt, hon har bokat sviten på bröllopsnatten, hon har bokat hotellet på arlanda en natt. Hon har gjort en massa saker...
Vi gifter oss föresten den 2 dec i glanshammars kyrka vi också