Hur gör ni med er...
Hej
Tänkte höra hur ni gör med Ekonomin inför Ert bröllop?
Har ni sparade pengar eller Lånar ni från föräldrar eller Bank??
Kram
Hej
Tänkte höra hur ni gör med Ekonomin inför Ert bröllop?
Har ni sparade pengar eller Lånar ni från föräldrar eller Bank??
Kram
Vi tar bara av egna pengar, så vitt vi vet. Vi räknar med att lyckas spara ihop hela summan till bröllopet annars får vi ta av redan sparade pengar.
I mars i år sa min förälddrar till mig och min (då) fästman: Vill ni gifta er, betalar vi gärna för bröllopet!!
Vi gifte oss för en månad sedan, och det vi betalde själva var: min frisör, blommor min mans hyr kläder. Utan mina föräldrars hjälp hade vi aldig kunnat gifta oss nu.
Vi använder våra redan ihopsparade pengar.
Vi kommer spara så mycket vi bara kan på våra knappa inkomster i *räknar på fingrarna* sju månader... Hur ska vi hinna?!
Nåja, det går nog :D
Mina planer inkluderar ju att allt ska vara billigt men kreativt, så det borde funka. Jag har precis fått nytt jobb, och hoppas tjäna så det räcker. Men ingen av oss har över 10.000 i månaden. Vi har bestämt oss för att det går ändå. Vill vi gifta oss så ska vi! Vi lever på tillsammans 8000 i månaden inklusive katternas mat och sand, så vi ska nog ha råd att spara.
KlaraStjärnljus
Vad mer är inkluderat i de 8000:- Alla räkningar?
Jag gick igår igenom våra räkningar; vi har över 19 000 - helt sjukt mycket! Och inget av det är något som vi kan säga upp eller vara utan - det var bara bolån, billån, försäkrningar, pendelkort, bensinkort, a-kassor, bredband, telefoni...
Vad brukar två männiksor som bor ihop egentligen ha i räkningar varje månad?
Hm, smart med regnskap. Vi har totalt 14000kr tilsammans i utgifter pr månad, alt gemensamt inkluderad (el-räkning, boende, bil, nöje, nya saker...) och vi bor i Norge.
Hos oss är det i snitt 17000 kr i månaden som går till räkningar. Så det är nog ingen onormal summa, men det är ju klart, det hade varit roligare att lägga de pengarna på annat.
Bröllopet tex.
vi sparar ihop våra pengar. Vi har ett speciellt bröllopskonto som vi sätter in alla pengar på. Har sparat ca 22-23000 sen i juni och på fredag kommer det sättas in ca 15000 till där.
Köper småsaker under tiden som inte "känns" så mycket i plånboken.
Våra 19 000 är beräknade enbart på räkningar - inga nöjen, mat, nya kläder mm
TomKat: det låter mycket. Har du provat att omförhandla lånen genom att byta bank och de andra genom att byta leverantör?
Lena+Mattias=sant
Vi betalar två av bolånen (har uppdelat på tre olika) var tredje månad - denna månad är just den månaden då vi måste betala för de två. :( Mitt pendelkort går på 3100:- vilket jag inte kan byta bort - tyvärr. :) Borde kolla på el-levartör byte men vet inte om man sparar så himla mkt på det. Bredband och tele har vi billigt - 300 i månaden. Ska iofs sälja vår bostadsrätt så då får vi lite cash och kan betala av lånet på bilen vilket kommer medföra 2000 mer i månaden. Skönt - dock ökar andra utgifter då vi köpt hus...
Well, vi får skatta oss lyckliga för att vi trots allt kan betala våra räkningar varje månad och tom spara till bröllopet. :)
Har ni lånen i tre olika banker? Det kan vara billigare att ha dem i en och man kan lösa in från en bank till en annan utan problem. Gå runt till bankerna och begär erbjudanden. Ha med er era nuvarande lånepapper och papper på säkerheter och löner.
Lena+Mattias=sant
Vi har samma bank på alla lån men det är på olika bindningstider, därav tre "olika lån"
En normal månad ligger räkningarna på ca 16000 kr hos oss och då är ju förstås ingen mat eller extra utgifter för barnens fritidsaktiviteter inräknade. Här går det spara ungefär 0 kr /månad..fy, skulle behöva en löneförhöjning :)
Vi har inte börjat att spara till bröllopet än. Vi befinner oss i fasen: börja planera budget. Tror att 15 000 i räkningar etc. i månaden är normalt (mer normalt än vad man kan tro).
hos oss beror det väldigt mycket om alla "stora" räkningar kommer på en gång. I bland har vi kommit undan med under 10 000.
Vi har också utgifter på ca 15-20000,-/månad, Tomkat! Hyra,amortering+ränta på bolån, bil, försäkringar, tv, tele, bredband m.m. Är nog inte alldels ovanligt med de utgifterna tyvär...
Nu till trådens ursprungsfråga! Vi bestämde i augusti att vi ska gifta oss i december! Som tur är så hade vi lite sparat och resten tar vi löpande. "Småutgifter" som t.ex. flygbiljett till brorssonen, underkläder, sambons kostym m.m. har vi tagit av lönen. Stora utgifter som middagen+övernattning för gästerna (ca 30000,-) får vi ta ut pengar från sparkontot till.
Det kontot lär eka tomt i slutet på året men det ska det väl förhoppningsvis vara värt?!
hej
de är kul å läsa vad alla skriver.
ja å min m2b har börjat planera budgett och vi ska spara ca 1000 var i månaden. dock är jag arbetslös och har lite pengar i månaden så mina föräldrar ska gå in och spara en del dom med kanske en 500kr i månader eller så. mina föräldrar vill gärna vara med och hjälpa till jag är enda dottern i familjen å "pappas flicka" inte borskämd så men enda dottern. och mina föräldrar tycker det var en bra idée att spara lite varje månad istället för att försöka lägg ut massa i slutet alltså för deras del :)
vi har väl räknat på att bröllopet ska gå på max 15000-17000 kr... får se.. men vi ska köpa allt eftersom små saker m.m.
Vi sparar också varja månad ca 2000 kronor under 1 års tid. Sen tar vi våra tidigare spar pengar ca 15000 kronor. Vi får också hjöp av föräldrarn med minst 15000, kan bli 20000. Lån vill vi inte ta för det har vi redan så det räcker! Vi får helt enkelt anpassa bröllopet efter pengarna, men det är väl inte hur mycket pengar man lägger som avgör om det blir ett bra bröllop eller? Tror att bra planering är viktigt istället! Oh vad jag längtar nu!!!!
Vi sparade ihop 10.000kr själva i förväg.
Min pappa ger oss en summa som kommer att täcka festen.
Sen får vi hjälp som sparar pengar åt oss:
Svärmor betalar sambons kläder.
Min mamma syr delar av min klädsel och hjälper till med lite av maten och lite annat.
Dessutom så försöker vi att handla lite småsaker varje månad som vi klarar i vår vanliga månadsbudget, som skor, inbjudningar etc.
Men hade jag haft en stadig ekonomi haede jag inte varit främmande för att ta ett lån på en del av summan, kanske 30-40 tusen max, och sedan betala av det på max 5 år eller så.