• Blomman29

SEMESTER första året på NYA jobbet?

Jag började ny tjänst 9:e Oktober i år, och har enligt ö.k sex veckors betald semester/år.
    Första året får jag "förskott" på semestern, som dras från slutlönen iaf att man slutar anställningen inom 5 år.

Jag fyller 30 år i mars, och vill åka bort då... Hur funkar det med semestern?
    Får man ta ut dagar när man vill? *osäker*
    Eller är det efter ett visst datum (t.ex 1:a mars).

Är tjänsteman & medlem i HTF.

• Svar på tråden SEMESTER första året på NYA jobbet?
  • jocelyn

Varför inte bara ringa HTF och prata med dem? Semesterlagen är ju något de har koll på!

• nyår07

Jag tycker visst du kan ta ledigt, prata med din chef och förklara att du fyller 30 år.
    Jag tror inte alls att din chef blir upprörd över det, eller att det "ser dåligt ut".

Som sagt, ta upp frågan med din chef - jag tror alldeles säkert att han/hon förstår.

• bröllops häxan

Blomman29 : Under provanstälningen så skulle jag inte tagit semester. Både du och din arbetsgivare har rätt att avsluta din anstälning under den tiden utan ett "skäl" och med omedelbar verkan.

Försök att få din arbetsgivare att erbjuda ledighet istället genom att leda in 30årsdagen i ett samtal. Kanske det funkar. Annars skulle jag starkt avråda dig från att ta ledigt.

• Blomman29

Jag har dessutom "arbetstidsförkortning" att ta ut i mars. Cirka 4 dagar...
    Jag skall prata med min chef i veckan & fråga om det är ok med två veckors semester i mars iom min 30-års dag!
    Han kan ju inte avskeda mig på grund av att jag vill ha semester? Då är jobbet ädå inget för mig.

• bröllops häxan

Är du provanstäld så har du inte fått en offisiell anstälning och därför kan han inte avskeda dig eftersom du inte är anstäld änn. Hänger du med? Däremot så kan han som jag sa, bara låta dig gå utan något skäl, på momangen.

Så för att svara på din fråga då.

Ja, han kan "avskeda dig" för att du vill ha semester på din provanstälning. Han behöver inte enns ge en förklaring.

• gift & lycklig

6 veckors semester innebär att du tjänar in 2,5 semesterdagar per månad. Jobbar du t.o.m. februari så har du jobbat in 12,5 dagar som du kan ta ut som betald ledighet, om arbetsgivaren tilltåter det.

Jag är själv arbetsgivare och vore jag du skulle jag redan nu kolla om du kan vara borta i mars. Man vill ju inte säga nej bara för sakens skull, men om mars är en hektiskt period kan det bli tufft för de övriga anställda om en person försvinner i 2 veckor. Då skulle jag säga nej till en sån lång ledighet. Jag skulle dock inte avbryta en provanställning pga av lite ledighet om personen i fråga f.ö. är kompetent och sköter sina arbetsuppgifter på bästa sätt.

• Blomman29

gift & lycklig>>
    Tack för ditt svar.
    Ja, i mars har jag arbetat in 12,5 dgar. Skönt att jag räknat likadant som du (som vet som egen företagare).

Jag skall ringa min chef på fredag. Hur skall jag formulera mig eg?
    Har bara jobbat där som butikschef i tre veckor, så jag har inte ngn nära kontakt med honom. Han sitter dessutom på HK, så vi ses kanske en gång/månad.

• Lena+Mattias=sant

Var ödmjuk det låter alltid bäst. Säg att du gärna skulle åka på en resa i samband med att du fyller 30år i mars och att du då skulle önska vara ledig två veckor.

• gift & lycklig

Ödmjukhet är alltid bäst! Berätta att du fyller jämt i mars och att du skulle vilja fira det med en utlandsresa och därför ansöker om 2 veckors ledighet. Säg också att du är medveten om att det kanske inte är så lämpligt att vara borta just då, men att du gärna kompenserar det med att ställa upp under sommaren istället. Typ.

• Blomman29

Japp, ödmjukhet har tagit mig långt !
    Jag skall ringa DC på fredag & fråga ang semestern.
    Tack för era råd!

• Blomman29

Jag skall bara tillägga att det är JAG som gör semesterplaneringen.

• laina

Hej!

Jag är löneansvarig på fem företag.

HTF avtal tjänstemän. Semesteråret löper från 1/4-31/3. Om en anställning påbörjas efter den 31:a augusti har man rätt till fem dagars ledighet (observera ledighet har inget med semesterlön att göra) under det kvarvarande semesteråret. Alltså i ditt fall tom 070331.

Ang. semesterlön, intjänande år och semesterår sammanfaller inte i ditt fall vilket innebär att du under 070401-080331 har rätt till (i regel) 20 dagars förskottssemester utan semestertillägg.

Innan 070401 har du enbart rätt till 5 dagars obetald semester om inte annan
    ök görs med arbetsgivare.

Mvh
    Lena

• Blomman29

Lena>>
    Oj då... Fem dagar?!!
    Då blir det mao ingen 30-årsresa !

• laina

Blomman29

Hur gick det?
    Glömde skriva, oftast är det inga
    problem om man pratar med arbetsgivaren
    och förklarar.
    Det skulle vara en verklig krissituation
    om jag skulle säga nej!!

Dock skulle jag inte betala ut någon lön utan sätta upp fem dagar obetald semester och resten som tjänsteledighet.

Lycka till och hoppas att du kommer iväg!

• Blomman29

Jag ligger hemma magsjuk sedan i går... Känns sådär att vara hemma efter bara jobbat tre veckor...

Funderar på att strunta i resan i mars & spara pengarna till vårat bröllop i stället!

• Fea

Blomman, ring HTF direkt nästa gång och fråga. De har en jättebra frågetelefon.

• Blomman29

Jag har ett dilemma...
    Jag fyller 30 år i mars 2007, och jag har sagt i flera år att jag skall fira födelsedagen utomlands eftersom jag ÄLSKAR värme!

Jag har ju som sagt börjat en ny anställning, och kommer inte ha ngn betald semester förräns 1:a april 2007, men jag har möjlighet att ta ut 5 dgrs obetald semester.
    Och så har jag i mars 5 dagars inarbetad tid att ta ut.

Vad säger ni? Hur skall jag lägga upp semestern? Vill helst vara borta 2 veckor!

Svar på tråden SEMESTER första året på NYA jobbet?