• Blomman29

SEMESTER första året på NYA jobbet?

Jag började ny tjänst 9:e Oktober i år, och har enligt ö.k sex veckors betald semester/år.
    Första året får jag "förskott" på semestern, som dras från slutlönen iaf att man slutar anställningen inom 5 år.

Jag fyller 30 år i mars, och vill åka bort då... Hur funkar det med semestern?
    Får man ta ut dagar när man vill? *osäker*
    Eller är det efter ett visst datum (t.ex 1:a mars).

Är tjänsteman & medlem i HTF.

• Svar på tråden SEMESTER första året på NYA jobbet?
  • nemifreak

Arbetsgivaren är bara skyldig att ge semester under sommarmånaderna. Däremot kan du alltid höra med din chef om att ta ut ledighet vid annat tillfälle.

• Blomman29

Ja, fyra veckor på sommaren är ju lagstadgat. MEN när kan jag ta ut mina veckor TIDIGAST? Är det i mars eller april?

• blue83

Jag började på mitt nya jobb i april i år. Har inte någon betald semester förrän i mars 2007. Däremot får jag lov att ta ut obetald semester om jag vill.

• pickolina

Olika arbetsplatser har olika semesterperiod men vanligast är nog mellan 1/4-31/3...

• Blomman29

Jag började som sagt jobba i oktober, och har provanställning 6 månader (t.om april)

Känns det fel att ta ut semester innan provanställningen gått ut?
    Funderar på att åka utomlands veckan innan jag ev. får fast tjänst.

Vad tycker NI???

• pickolina

Beror väl på arbetsplatsen och relationen till chefen osv... Men jag skulle nog undvika det.

• Lena+Mattias=sant

Det ser nog mycket bättre ut om du inte åker på semester medan du är provanställd.

• blue83

Jag var ledig 1 vecka under min provanställning, men jag hade förvarnat om det redan när de anställde mig. Annars hade jag nog inte tagit ledigt under provanställningen...

• Blomman29

Hmm, ja jag håller med... Det är nog bäst att vänta tills EFTER provanställningen är över & jag har fast anställning.
    Tyvärr!!

• kackelmaja

Jobbar iofs inte i Sverige, men haller med att det inte "ser bra ut" att ta semester under provanstallning.

Svar på tråden SEMESTER första året på NYA jobbet?