• Grisaknorr

OT !! 70 tals fest !!! Ideer å tips ???

Vi ska ha en STOR 70 tals fest. Blir ca 50 pers... Vad drack man för alkohol ?? Ja, sprit fattar jag oxå *s* men jag menar typ... san fransisco osv ?? Men vad serverar man ?? Är räkcoktile 70 tal ?? Köpa 70 tals dukar i gräsliga färger på second hand å ha på borden ?? Ge mig tips om allt som gör festen på 70 tal d bara går !!!

• Svar på tråden OT !! 70 tals fest !!! Ideer å tips ???
  • ninjan

kolla på that´s 70´s show, så får du säker en massa tips!

• Ismön

www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,779670,00.html

Den där 70-tals bloggen länkade dit och skriver en del om mat och dryck men inte mycket.
    Prova att kolla på filmer från och om 70-talet.
    Farsan pratar massor om mellanölet.
    Fråga dina föräldrar eller andra som levde på 70-talet.

Jag har fått intrycket av att man rökte på och drog in en hel del kokain på 70-talet men det kanske bara var i USA.

• jocelyn

Brunt orange och grönt. Köp lakan -att ha som dukar- på IKEA, finns i flera ohyggliga färger :)

Boney M, Earth Wind and Fire, BeeGees var cool dansmusik. Classy att ha i bakgrunden kan vara nåt etniskt från t.ex. indien.

Plankstek och vino tinto. Sunrise. San Francisco. Druvjuice var en populär alkoholfri dryck.

• Ismön

Kolla på filmen "Tillsammans".
    Du kanske kan få en del tips därifrån.

Jag tror folk ville experimentera med saker på 70-talet. Som kinamat och liknande.

• Ismön

"Chili con carne. Se där, det var det "exotiska köket" på den tiden! Men så värst mycket chili i var det ju inte, fast otroligt poulärt var det i alla fall."

Från:70tal.blogspot.com/

• Top secret bride

Discokula!
    Bland-CD (www.cdon.com/main.phtmlnavroot=902&nav=908&nav_genre=908 och www.cdon.com/main.phtmlnavroot=902&nav=908&nav_genre=908 b la).
    Mat: Räkcoctail, smörgåstårta b la. Se här b la 70tal.blogspot.com/2006/01/mat-viminns.html
    Vodkan befäste sin internationella status som drinkingrediens (Screwdriver!). Vinet började ta över efter coctailen. Många drack ett glas vitt vin före maten. Kir var stort! Kir (2 cl créme de cassis + 15 cl torrt vitt vin serveras i vinglas) och Kir Royale (1 cl créme de cassis +12 cl champagne i champagneglas). Blue Moon var poppis (6 cl gin, 2 cl blå curacao, 1 stänk pressad lime. Skaka med ís, sila och servera i martiniglas).

Hpoppas ni får kul!

• SagaTova

risbolls lampor och lurviga plädar i orange/knall blå.

äta: linsgryta och rödvin.

• Ismön

Grön Chartreuse
    drack man nog är jag rätt säker på.
    Man tuttar eld på det sen lägger man handflatan över shotglaset så att det sugs fast. Efter det luktar man på det och dricker upp det.

www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=SPRITDRYCKER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a

• Jozzylecter

FONDUE! :D Ostfondue är väl 70-tal, men du kan ju ha chokladfondue med frukt om du föredrar det.

Vad kul med 70-talsfest! Lycka till.

• Grisaknorr

Haha !! Va mycket bra förlag !! Tack

Kanske man kan ha tandpetarmat som "förrätt", chili con carne som varmrätt... å sen får jag för mig att konserverad frukt är 70 tal... har jag fel ??

• Jozzylecter

Gröns hissen, är inte den 70-tal?

Svar på tråden OT !! 70 tals fest !!! Ideer å tips ???