• glory

bröst-landsting?

Hej! jag har absolut inga bröst alls och undrar om det finns möjlighet att få en bröstförstoring utförd av landstinget? Jag mår hemskt dåligt, känner mig okvinnlig och jag har aldrig haft en kille för jag skulle inte klara av att låta någon komma så nära.

Jag vill hemskt gärna höra från andra som utfört en bröstförstoring och som inte hade några bröst innan. Någon som fått en utförd gratis? Hur lång tid tog hela processen från att ni kontaktade en klinik til att allt var färdigt??
    Någon som har tips på en bra klinik som utför bröstförstoringar???

Snälla, jag skulle bli så tacksam om ni ville svara.
    kram på er alla!

• Svar på tråden bröst-landsting?
  • pickolina

Det går att få det genom landstinget. Det är dock flera års väntetid. Jag vet dock en klinik som gör det å landstingets vägnar och där kan man få en tid ganska omgående. Man måste bo i sthlm för att få vända sig dit dock. Knata in på bröstförstoringstråden istället...

• pickolina

Kan även lägga till att jag berättat om kliniken för andra som sedan fått sina operationer utförda där efter att de kontaktat denna klinik.

• pickolina

Jag gav klinikens namn och nummer till en tjej här på BT och hon hade sina nya bröst två månader senare... :)

Efter det har jag dock varit lite si så där om jag ska nämna detta.....

• glory

hejhej...tack för svaren (de flesta). Jag måste också säga att är man inte själv helt platt, nej då vet man heller inte hur det är. Så att andra tjejer har mage att komma med spydiga kommentarer som "det sitter mellan öronen" och "mina skattepengar ska då inte gå till sånt trams" då blir man ju ledsen. Ni vet ju själva hur det är i samhället idag. Jag kan ju tillägga också att jag har under gymnasiet pluggat oerhört hårt, jag gick ut med högsta betyg och jag planerar att i framtiden ha ett välavlönat jobb. M a o betala en hel del skatt till landstinget, mer än majoriteten i det här landet...så dåligt samvete skulle jag då inte ha.
    Att folk utnyttjar systemet och skiter i att jobba tycker jag är ett betydligt större problem än att folk som saknar kroppsdelar får detta betalt. det är min åsikt.

pickolina: skulle du kunna berätta mer om kliniken du nämnde, skulle betyda enormt mycket för mig.

• famousfairy

glory,, stå på dig! Upp med hakan! jag hålla med!
    Jag kunde inte, till exemple, köpa en vanlig klänning.. eftersom det var längre fram än bak.
    Det är först nu, i 43års åldern, att jag kan sluta handla pöjke o flick kläder (eftersom de ha inga formar) eller sy in allting över brösten. Ok så är många kändiser smala, men de ha råd att köpa mode kläder oxå.
    Missförstår mig inte, jag är inte sur, det är bara att, så där var det!

Och jag är inte en sån som visa upp hälften av mina bröst heller, och till sist ville jag säga som jag ha sagt för.. Om jag skulle träffa någon som inte gillar de.. ja då kan de dra i väg, för jag gjorde min bröst op för Mig och ingen annan!

• Zemiramis

TS Välkommen in till oss på bröstförstorings-tråden 6. Där håller vi inte på med idiotiska kommentarer á la "det sitter emllan öronen" odyl. Där hjälper och stöttar vi varandra, så varmt välkommen!

• pickolina

glory
    Ta dig hit (www.brollopstorget.se/Forum-2-33/m1773291.html) så kan du få allt stöd i världen och slippa alla pekpinnar och kommentarer. Jag finns där oxå... Det kanske inte spelar någon roll i vilket tråd man tar det eftersom alla är öppna men... *s* Om du bor i sthlm (vilket är en förutsättning för att få vända sig till den kliniken) så ska jag ge dig namnet och numret så du kan kontakta dem och se...

Annars är det genom vårdcentralen man går men då är det långa väntetider osv...

Det finns en nackdel med att ta operationen gratis genom landstinget och det är att du varken får välja vilken typ av implantat du vill ha eller var du vill placera det... Men det får du ta ställning till själv, vilket du tycker är viktigast.

• jocelyn

Måste säga att jag tycker det är helt korrekt att operera om man inte har tillstymmelse till bröst. De flesta som inte har något alls får väldigt fina bröst efter op i A eller B-kupa, alltså inga bomber utan något som gör att de får en kroppsdel de saknat. Om landstinget avgör att du behöver operation så är det väl inget för er andra att tjafsa om.

• Cavatina

Jag vill börja med att jag inte skriver detta inlägg för att stöta mig med någon.

I andra fall där man saknar kroppsdelar får man ju hjälp med proteser (ben, armar osv.), finns det inte möjlighet att få bröstproteser liknande sådana som de får som opererat bort ett eller två bröst? Ingen risk för kroppsliga komplikationer, menar jag.

Jag har själv inte detta problem, ni kanske ser självklara svårigheter som jag missar, men går det att tänka sig att göra så eller är det viktigt att fyllningen sitter under huden? *undrar o funderar*

• pickolina

Cavatina
    Det finns de som fått riktiga lemmar då de förlorat sina egna. Jag tror att de flesta skulle välja det om de de hade alternativet. Visst kan man ha silikoninlägg innanför bh´n istället och många som förlorat ett eller flera bröst pga cancer osv anv sådana men många vill ha "riktiga" bröst och eftersom möjligheten finns så varför ska de inte få välja det alternativet??? En protes är ju aldrig som att få kroppsdelen ersatt.

• pickolina

Cavatina
    Jag har bla sett folk som fått en ny arm/hand men det är ju under utveckling, då det inte är så enkelt... Man arbetar ju även på att kunna byta "ansikte" för att ge de som fått sitt ansikte förstört ett nytt osv... Jag tror inte att de personerna hellre skulle ta på sig en mask, eller vad tror du??? Man gör nya öron av revben, man gör nya näsor, kinder, skallben osv...

• Cavatina

Pickolina

Jag tycker det verkar som att du tolkat mitt inlägg som ett inlägg MOT operation, vilket inte var fallet. Jag lägger ingen värdering i det här då det finns kompetent vårdpersonal som gör bedömningar i fall som detta. Bedöms det som att en operation behövs så kör på det, det finns ju enarmade som skulle kunna leva ett helt liv utan ena armen, och de får protes t.ex. Jag bara presenterade en tanke och ville ha feedback om hur TS och liknande skulle se på det.

"eftersom möjligheten finns så varför ska de inte få välja det alternativet??? En protes är ju aldrig som att få kroppsdelen ersatt."

Nej självklart inte, men jag tänkte iom väntetider, komplikationsrisk osv, så kanske det kunde vara ett alternativ, och om det inte är det så kanske någon ville förklara hur det känns istället? Känner du att ett inlägg inte är ok just för att det finns implantat eller är det mer känslor bakom än så? Det var tankar som dessa jag var ute efter.

"Jag tror inte att de personerna hellre skulle ta på sig en mask, eller vad tror du???"

Nej, varför skulle jag tro det baserat på mitt inlägg?

TS:
    Jag hoppas du får en lösning på ditt bekymmer! Stort lycka till!

• pickolina

Cavatina
    Nej nej, jag tolkade absolut inte ditt inlägg som om du var emot operation. Jag läste det som ett sakligt inlägg och la inga sådana värderingar i det alls.. Jag ville bara få fram att det för många spelar roll om "fyllningen sitter under huden" eller ej, som du undrade. Vad jag menade var att jag tror att många (självklart inte alla) skulle välja ett så "äkta" alternativ de kunde om de hade möjligheten. Men självklart finns det de som inte vill ta de risker som det ju faktiskt oxå innebär och många kanske vill ha ett alternativ under tiden de väntar på sin nya kroppsdel.. Självklart! :)

Jag tyckte att ditt inlägg var väldigt bra och att det var tänkvärda åsikter...

Ville absolut inte "hoppa på" dig eller det du skrev på något sätt.. :)

• Cavatina

Pickolina

Vad skönt! *puh* Vad bra att det framgick vad jag ville så inte ett helt gäng blir upprörda, det var verkligen inte min mening! Ska nog gå och lägga mig nu så inte mer blir "fel" i mitt huvud....

Sov gott!

Svar på tråden bröst-landsting?