• Hemlunda

Kall förrätt !

Vi tänkte bjuda på hemlagad buffé och ha en förrätt som redan står på bordet när gästerna anländer.

Men, det är jättesvårt att hitta en bra förrätt som går att förbereda och som är god att äta kall! Har funderat lite på olika pajer, men är kluvna på OM de är goda kalla eller inte.. Vad tycker du?

Har även funderat på någon soppa men kanske upplevs en kall soppa som VÄLDIGT kall då vi gifter oss i januari?

Så, snälla hjälp oss! Vad ska ni ha till förrätt? Vi vill gärna ha bra idéer o smarriga recept! Till saken hör att vi är allergiska, så fisk å skaldjur funkar inte..

• Svar på tråden Kall förrätt !
  • Fru Calice

kanapéer eller snittar med olika fyllningar/pålägg kanske? Man kan ha brieost, rostbiff, parmaskinka, rom, gåslever mm. Eller kanske parmaskinka och honungsmelon?

• osse

Vi ska också gifta oss i januari och har samma funderingar
    Vill ha förrätt som står framme när vi kommer och sen ska vi ha buffé.

• Josefin82

Västerbottenpaj är ju super god kall och perfekt som förrätt.. Och ännu godare med löjromsås till.. Gör jag ofta när vi ska ha gäster och måste förbereda dagen innan om man ska jobba samma dag som middagen eller nåt.. Vet dock inte om det anses som en somrig rätt, men det tror jag inte..

• Josefin82

Menade så klart recept

• Hemlunda

Tack för tipsen! Västerbottenspajen låter jättebra då den är god kall! Ska provgöra! Har du provat att göra den i småpajsformat Josefin 82?

Något annat tips att dekorera med förutom löjrom, är allergiska mot det?

Vill gärna ha ännu fler recept!! Någon som har provat nån god kall soppa?

• Pepparmyntan

Du kanske hittar nat pa receptsidor som tex
    www.arla.se
    www.ica.se
    www.tastline.se

Du kan ju aven ga till biblioteket och kolla i gamla nummer av Allt om Mat.

Kolla in olika cateringfirmor pa gulasidorna de har ju ofta hemsidor med olika menyer. Kanske kan ni sno inspiration fran deras menyer.

• Josefin82

Hemlunda: Har gjort västerbottenpaj i småformat, men inte just det receptet.. Men det måste funka med det också, har provat många och tycker det här receptet är bäst. Blir liksom inte någon tjock, mat-paj, utan mer förräts liknande.. Min blivande vägrar äta rom, så jag brukar bara ta lite creme fraiche och klippa i mkt gräslök till honom, funkar oxå bra..

• Josefin82

Gå in på www.tasteline.com och sök på kalla soppor! Jag älskar den siten! Allt finns, och man kan söka på ingredienser man vill/inte vill ska ingå, typ av mat, billigt/dyrt.. Superbäst!

• brud9/9

Parmaskinka med melon eller chevre-kräm alt någon matigare sallad, exv med ruccola, nötter etc. är ju jättegott.

Svar på tråden Kall förrätt !