• brudkronan

Ögonlaser

Ok tjejer och killar! Nu behöver jag hjälp!

Jag bor i Malmö och vill göra en LASIK-behandling - det billigaste jag hittat här omkring är 24000 på Ellenbogen för båda ögonen - är det någon som vet ngt billigare alternativ?

Det finns ju resor till Istanbul där resa, operation och allat annat ingår för 16000 kr - men kan man lita på att det går bra? Det handlar ju ändå om mina ögon...

Tankar och erfarenheter emottages tacksamt!!! :)

• Svar på tråden Ögonlaser
  • soomzy

Jag gjorde ingreppet i Iran och är väldigt nöjd. 5000 kr exkl resa! Min mamma tog reda på läkarens historia och så och de var väldigt rena och snälla etc. Jag har ingen aning om hur det är i Turkiet, men det kanske hjälper dig på nåt sätt ändå. Jag är verkligen nöjd. Det bästa som hänt i mitt liv. Lycka till!

• pickolina

Känner oxå personer som op sig utomlands och inte heller betalat mer än 5000:-

Jag skulle personligen aldrig våga det... Men det gick bra för dem i alla fall och de var jätte nörjda. Kul! :)

• Snart_FruL

Jag ska till en förundersökning inför operation den 17 oktober hos Globens Ögonklinik i Göteborg. De ska undersöka om det går att operera min ögon. Känns jätteskumt på deras hemsida stod det att den övre gränsen för närsynthet var -12 dioptrier, och den övre gränsen för astigmatism var -4

Men det lät på sköterskan jag pratade med som att det inte alls var säkert att det gick att operera min ögon.

På mitt vänsteröga har jag -7 dioptrier närsynthet och -0,75 astigmatism

På högerögat är det -4,5 dioptrier närsynthet men - 2 astigmatism

Även där går det på 12000 per öga.

Men jag har fått tipset av min tärna, som bott i New York i 2 år, att göra det i USA för det är mycket billigare än här. Plus att de gjort operationerna mycket längre tid där än här... Fast jag kommer nog ändå göra det här om det går. Skulle de däremot säga här att jag har för dålig syn så kommer jag undersöka om det finns nåt alternativ som funkar för mig i Staterna.

• soomzy

Snart_fruL
    Det beror på att man kan ha alldeles för lite eller smal hornhinna, då finns det en specifik och individuell gräns för varje person. För min del var det tex ganska kritiskt läge, men jag var precis på gränsen och det gick bra ändå.

pickolina
    För mig handlade inte om att inte våga för att jag är från Iran själv och min mamma hade undersökt vem läkaren var och vad de hade för stanadard. Egentligen är hela ingreppet väldigt riskabelt var man än gör det då det är relativt nytt.

• pickolina

soomzy
    Det var samma sak för de jag känner som gjorde det utomlands, de pratade språket + hade släkt där som kunde kolla up allt först... :) Det blir ju självklart en helt annan sak då. Riskabelt vet jag inte... Klart det är riskabelt, som alla operationer men så många tusentals op som gjorts i sverige och aldrig en enda op som gått fel så....

Gällande hornhinnans tjocklek så kan de som har för tunn hornhinna kontro sitt synfel många gånger op sig med en nyare metod som kallas elsa/lasek... Ett tips!

• Snart_FruL

Ja det var det jag tänkte också... att Elsa/Lasek borde fungera om inte Lasik gör det. Det var därför jag blev så fundersam när sköterskan lät som att det inte var säkert att de kunde operera mig. Jag vet ju att den här kliniken gör de operationerna också, för exakt samma pris som Lasik.

Jag kan inte ha linser pga allergi och jag måste ha solglasögon på sommaren för annars kan jag knappt se. Det är precis som att mina ögon inte tål solljus. Och jag tycker det är bökigt att ha två par glasögon, ett par inne och ett par ute.

• pickolina

Snart_FruL
    Förstår ditt dilemma. Jag kan inte heller ha linser och är vääääldigt ljuskänlig. Kan gå med solbrillor inomhus och när det är dåligt väder... Folk tittar lite lustigt men vaf*n... *s* Hur som helst, jag op mig på just Globens Ögonklinik, fast den som ligger i Globen/sthlm... :D

• pickolina

Snart_FruL
    Det jobbiga för min del är att jag skulle behöva skaffa mig ett par färgade glasögon utan styrka... Som jag kan ha att jobba i... Kan ju inte direkt ha solbrillor på mig på jobbet... *s*

En annan sak kan jag varna dig lite för, man blir mer ljuskänslig ju bättre man ser... Fast, alla kanske inte blir det förstås...men jag fungerar så... Jag såg FÖR bra som ung och fick antingen ha solbrillor eller suddiga glas på mig för att underlätta för ögonen och minska huvudvärken. Sedan blev det något bättre när min syn förämrades något... Men efter operationen såg jag som jag sett innan, dvs FÖR bra och då blev jag så där extremkänslig igen.....

• pickolina

Snart_FruL
    Fast nu har synen blivit lite sämre igen, vilket den alltid blir ett tag efter en operation så nu har jag väl ungefär samma känslighet som jag hade åren före operationen....

Babbel babbel... Ville bara tala om det i alla fall. Det är bla därför man ska anv solbrillor ett visst antal veckor efter man op sig... :)

• pickolina

Jag såg skitskum ut eftersom jag dels jobbar i butik + op mig på vintern och det var bäcksvart när jag åkte hem från jobbet.....och där knatade jag runt med solbrillor i butiken och i vintermörkret..... *asg*

Svar på tråden Ögonlaser