• brudkronan

Ögonlaser

Ok tjejer och killar! Nu behöver jag hjälp!

Jag bor i Malmö och vill göra en LASIK-behandling - det billigaste jag hittat här omkring är 24000 på Ellenbogen för båda ögonen - är det någon som vet ngt billigare alternativ?

Det finns ju resor till Istanbul där resa, operation och allat annat ingår för 16000 kr - men kan man lita på att det går bra? Det handlar ju ändå om mina ögon...

Tankar och erfarenheter emottages tacksamt!!! :)

• Svar på tråden Ögonlaser
  • brudkronan

*suck* ...förUNNAT menade jag ju... inte förUNDRAT... jag blir så irriterad på att jag skriver så slarvigt.

• pickolina

brudkronan
    Var glad att dina glasögon är så pass "billiga" ändå... Mina föräldrar brukar få betala 6-8000:- för sina... Å pappa har för gravt synfel för att operera.... Mamma vill nog inte men både jag å brorsan tog lån. Brorsan gjorde det faktiskt samtidigt som han pluggade heltid och hade det krasst ekonomiskt...

• Malin22

brudkronan,
    ja jag använder också endagslinser och hade tjänat in en operation på några år, men det gör ju inte att jag har de pengarna nu och på bara studiebidrag och extrajobb finns det inte så mkt att lägga undan.

• pickolina

Malin22
    Min bror pluggade heltid och jobbade inte extra men tog lån och opererade sig... Så det går... Men klart, din ekonomi kan ju se annorlunda ut än hans, säger inget om det.... Jag förstår själv inte hur man överlever när man pluggar. Men omöjligt är det tydligen inte.... :)

• pickolina

Malin22
    Fundering... Om du har råd att betala dina linser så har du väl oxå råd att istället betala samma summa i lån för en operation??? Du får en ytterligare utgift men du slipper ju även en annan... plus/minus-noll ungefär.... Bara en tanke, eftersom du vill op dig. :)

• Malin22

jo men det är ju just lån jag vill undvika både studielån och vanligt lån. hade jag jobbat heltid hade det inte varit några problem att spara ihop de pengarna på några månader, innan jag började plugga lyckades jag spara ihop 30000 på ett halvår (å andra sidan var jag utsliten och hade absolut ingen fritid).

• pickolina

Förstår om du vill undvika lån men, hur viktigt är det för dig...väg för och emot... Om du betalar lånet varje månad istället för linserna så är ju lånet snart betalt och du har sluppit strulet med linser under tiden...plus att op kommer fortsätta ge dig glädje även efter du tjänat in pengarna/betalat lånet....

• Malin22

jo men linserna köper jag bara en gång i halvåret, jag betalar dem och sen är dom mina. ett lån skulle ju hänga kvar länge och jag är verkligen livrädd för att plötsligt av någon anledning inte kunna betala in avbetalningarna och få anmärkningar och kronofogden på mig... så för mig så är det väldigt viktigt att undvika lån. förhoppningsvis kommer jag att kunna sätta undan när jag börjar jobba igen så att jag kan betala operationen direkt istället.

• pickolina

Ja jag kan förstå dig... :) Förstår att du längtar tills du har möjlighet att göra det oxå... Det är oerhört skönt att slippa allt vad glasögon och linser heter... Förutom solglas så klart! :D

• pickolina

Det är en sund inställning.. Jag åkte på en prick pga en kompis för många år sedan. Det var inte det minsta kul.. Som tur var blev jag av med den ganska snart då bolaget gjort fel gentemot mig. Puh!

Svar på tråden Ögonlaser