• Jenny_Åland

Saker man kan spara in på till bröllopet

Vilka saker kan man spara in på när det gäller bröllopet? Saker man kan göra själv, köpa billigt, hitta på rea osv?

Skulle vara kul att höra vilka saker ni sparar in på och hur ni har fått saker billigt :)

• Svar på tråden Saker man kan spara in på till bröllopet
  • Sayurii

Om du/ni ska ha ringar med stenar så kanske ni kan "bara" köpa med en sten nu och bygga på allt eftersom ni får råd.

• Duchess

När vi bestämde oss för att gifta oss, så gjorde vi också rätt snart en preliminär budget för allt. (Och då menar jag allt från maten till portot på tackkorten och inköp av gästbok). Vi bestämde också vilka saker som skulle få kosta pengar, och vilka vi kunde tänka oss att spara in på.

Saker som fick kosta: Ringar, fotograf, mat.

Saker vi sparar in på: kläder, trycksaker, liveband.

Vi tycker själva att det funkat bra, och att kostnaderna verkar hamna på en realistisk nivå. Min brudklänning (som jag verkligen ville ha!) köpte jag begagnad för 1800 kr, t ex :)

• 18 Nov 2006

Klänning - beställer från Kina (hoppas att det blir bra bara .

Frisyr - bokat vanlig festfrisyr istället för brudfrisyr.

Make up - sminkar mig själv. Jag kommer köpa en del smink, men det har jag ju kvar även efter bröllopet .

Festen - skippa gästerna (det gör vi) *skämt* .

• msb

Maten fixar vi själva
    Alkoholen köper vi från tyskland
    Vita pappersdukar på borden
    Klänningen är köpt i polen.(400kr)
    Skorna är beställda från halens (ca 300kr)
    Tårtan betalar mamma
    Bords deko fixar vi själva ,vita rosor
    Ljus köper vi på ikea
    Sambons kostym köper vi på dressman
    Lokalen är super billig 700 kr (med porslin) :)
    Pappers servetter kan man köpa på ikea
    Men det bästa tipset är att sprida ut kostnaderna,Trist om allt kommer i en klump summa.:)
    Ringen blev dock lite dyrare än vi hade tänkt 4500kr.Men ja ska ha den resten av mitt liv så det gör inget.Man ska köpa en ring som man trivs med.

• Tallen

-Förinspelad musik ( vi vill dansa till disco, så det passar bra)
    -Svägerskan är frisör och kan sminka
    -En vännerna har haft eget tryckeri är utbildad i grafisk design, så hon hjälper nog mig med hemsida, inbjudan, festprogram m.m

• Cezi

Hej Är det billigare att köpa spriten i Tyskland än i Danmark, en resa tur och retur kostar ju bara 40 kronor till danmark, vad kostar det till Tyskland? Hur mycket billigare är alcoholen i tyskland än i Danmark?

• 26maj2007

just det vi kommer att köpa blommorna på torget i danmark att ha till dekoration.

där brukar vara fina blommor och som håller länge.

• fiolio

midsommar07: Jag gifter mig också nästa år på midsommar! hade varit roligt att utbyta tips och ideér med dig!

Är mitt uppe i planeringen själv! filar på inbjudningskort-ideér just nu

• Jenny_Åland

Tack för alla bra tips :) Vi har långt kvar än gifter oss först 2008, men det finns så mycket vi funderar på redan nu som budgeten. Att dela upp kostnaderna är jättebra tycker jag. Vi kommer att börja lägga undan pengar varje månad till vårt bröllopskonto, men köpa ganska mycket mindre grejer allt eftersom..

• Midsommar07

fiolio:
    Tyvärr fick jag ge mig så det fick bli helgen efter midsommarafton.... Men vi kan gäran byta idéer ändå! När hade ni tänkt skicka ut inbjudningarna? Vi har funderat på att skicka våra till Alla hjärtans dag men vet inte om det kanske är för tidigt. Skall gå på en pappersmässa som skall vara här i Göteborg sista helgen i september för att få lite inspiration. Vad ska ni ha för mat? Vi kör på midsommartemat med sill och allt som hör till ;)

• fröken Inga

Vi firar festen i min pappas ladugård. Min blivande svägerska syr klänningen. Använder mammas slöja och krona. Lånar mormors pärlhalsband. Önskar oss bröllopsresan av gästerna. Gör maten själv. Gör egna bordsdekorationer och egna inbjudningar. Lånar högtalare och andra grejer till scenen. Våra vänners band kommer spela. Köpte ringen direkt från fabriken i Thailand.

• vi_två=sant

Vi ska kontakta medialinjen på gymnasieskolan. Eleverna där är väldigt duktiga på att fota. Mycket billigare än att gå till en "riktig" fotograf. Men ändå blir det proffsiga bilder.

• Miss Sofie

fröken Inga

Vart kopte ni ringen i Thailand? Du skrev att ni kopte den direkt fran fabriken, hur hittade ni den? Hur mycket kostar det?
    Vi har funderat pa att kopa ringar i Thailand, men nar vi va dar senast sa verkade det inte sa varst billigt i smyckesbutikerna.

Tack!

• fröken Inga

Prata med resebolaget ni reser med. Om jag inte minns fel så var det gems fabrik. Alla ringar görs för hand och man kan gå en rundad tur i verkstan för att se dem arbeta. Vid slutet avturen kommer man in en stor lyxig försäljningshall där man blir uppvaktad och får titta egenom ett enormt sortiment. Det var rena drömmen.

• Miss Sofie

fröken Inga

Vi aker inte riktigt med nat resebolag, vi bokar bara flyg och sen reser vi runt pa egen hand. Men jag tror jag vet vad du menar, tror det stod nat om "varldens storsta smyckesaffar" eller nat sant. Vi stannade dar en gang nar vi va pa utflykt. Ska se om vi hittar det igen.

Hur lang tid tar det att fa en ring?

• fröken Inga

Vi fick med den på en gång. Det tog väl tiominuter att ordna med äkthetsbeviset. Gravering av ringen gör vi i sverige dock. Kollade aldrig upp sånt eftersom vi bara stannade i två dar, men det känns som lika bra eftersom de inte har alla våra bokstäver.

Svar på tråden Saker man kan spara in på till bröllopet