• Jenny_Åland

Saker man kan spara in på till bröllopet

Vilka saker kan man spara in på när det gäller bröllopet? Saker man kan göra själv, köpa billigt, hitta på rea osv?

Skulle vara kul att höra vilka saker ni sparar in på och hur ni har fått saker billigt :)

• Svar på tråden Saker man kan spara in på till bröllopet
  • Clobberella

Vi sparar på:
    Kläder - syr själv
    Hår - fixar själv
    Smink - fixar själv
    Blommor - japp det också
    Fancy transport - vi går eller åker vanlig bil
    Fotograf - vet inte om vi ska försöka spara där?

Man kan också spara på:
    Lokal - bygdegård tex är billigt
    Mat - laga själv eller med hjälp av släkten

• 26maj2007

du kan köpa en klänning som är begagnad, rea eller beställa från ebay. då kommer du undan mycket billigare.

kolla runt i din omgivning om någon kan göra ditt hår eller smink och bukett.

• Midsommar07

Vi ska:
    Göra inbjudningarna själva
    Åka till Tyskland och köpa "vuxendrickat"
    Duka och iordningställa lokalen själva
    Funderar på att fixa hår och smink själv men har inte bestämt mig än.

• Midsommar07

Oj jag glömde en massa...
    En kompis pojkvän ska skjutsa oss i sin snygga bli (har inte frågat än men man säger väl inte nej till en blivande bru ;))
    Vi åker iväg innan vigseln och låter en kompis ta kort..

Många bäckar små..

• nenne78

få hjälp av din närhet!
    vi anlitar proffs vad gäller själva maten och festen, men vi sparar in på att:

* min m2bs kusin är florist, hon gör buketten
    * vår vän som är proffsfotograf tar våra bilder
    * brorsan filmar
    * jag har gjort inbjudningar, festprogram, vigselhäften på mitt jobb(tryckeri, ibland är det väldigt händigt...)
    * en släkting har veteranbilar och kör oss gratis

i övrigt tycker jag att man kan jämföra tid vs kostnad. Självklart ska det inte vara hutlöst dyrt men vi har valt att betala mer för att en riktig restaurang hjälper oss med mat, serveringspersonal, dukning etc som de gör varje dag, istället för att vi ska fara runt som blådårar för att hitta billig rostbiff, hyra bord, stolar och glas, sätta svärmor på att skala 10 kg räkor, låta ungdomar servera (vilket de säkert klarar av mycket bra men även där ett stressmoment) eller åka tillbaka tidigt till lokalen på söndagsmorgonen som gifta för att städa. Leta i er bekantsskapskrets om det finns några som kan hjälpa er till en mindre kostnad eller helst gratis. Men jag tror att även om man väljer att göra det mesta själv så blir det bra! Men vi hade inte orkat... Lycka till!

• Jenny_Åland

Tack för tipsen :) mera, mera :D

• Toca

Vi sparade massa på att skippa smådetaljer som linnedukar och servetter. Vi sydde dukar själva och hade pappersservetter.
    Mina skor köptes i vanlig butik, på rea dessutom. Handväska likaså. Sjal för axlarna samt paraply går oxå att hitta i vanliga affärer. Bröllopsbutikerna är som regel mycket dyrare.
    Vi köpte alkohol i Tyskland istället för på bolaget.
    Vi skippade efterrätt. Tvårätters plus tårta är alldeles lagom.
    Bar till självkostnadspris istället för att bjuda på allt.
    Köp vanlig bukett istället för brudbukett eller kolla med floristutbildning om nån vill binda den. Mkt billigare.
    Titta efter vanliga underkläder på postorder. Köpte mina på Laredoute.
    Billiga bordsdekorationer funkar alldeles utmärkt. Vi hade Ikeas vaser för 9kr och deras värmeljusstakar för 5kr. Ballonger i taket som jag köpte på nätet billigt.
    Kram och lycka till.

• nenne78

om det är långt kvar, sprid ut dina inköp! Köp en champagneflaska (eller mousserande) i månaden och spara så har du snart så att det räcker till brudskålen. Köp dekorationer en månad. Saker till inbjudningskort en annan (eller beställ från internet).

• nenne78

be föräldrar om att få t ex klänningen i bröllopspresent av din mamma, eller tårtan av svärföräldrarna etc.

• NuÄrDetDags

Vi sparar på:
    Kläderna (kommer från China)
    Ringarna (kommer nog från Turkiet)
    Alkohol (Tyskland)
    Trycksaker (gör vi själva)
    Dekorationen i kapellen och lokalen (gör vi själva)
    Gäster som vi vill bjuda: vi har redan bokat flyg för dem hos RyanAir & Co. Ännu kostar flygen i mars kanske 400 SEK, men det blir ju dyrare ju närmare vi kommer...

Sedan sparar vi lite på maten: vi har varm buffé från ett catering företag men vi gör olika sallader och "finger food" själva.
    Det blir nog ingen tårta utan små bakelser eller så som efterrätt.

Vi sprider ut utgifterna och tar dem som de kommer. Och vi tänker också önska oss pengar till jul och födelsedag som kommer att gå till bröllopet.

Vi får se om vi sparar på bröllopsresan... Får vi inte ihop det som vi vill blir det två dagar SPA eller så och sedan tar vi resan senare.

Svar på tråden Saker man kan spara in på till bröllopet