• Shannon

Svampinfektion hos killar

Gynekologen rekommenderade att min kille också skulle använda canesten, men han har de senaste månaderna börjat få allergiska reaktioner på krämen, (vi har testat både pevaryl och canesten)
    Vad ska man göra åt det? huden på honom spricker och snoppen är jättetorr, vi vet att det beror på krämen och inte på svampen..
    Har någon av era partners fått problem av krämerna? hur har era killar behandlat sig??

• Svar på tråden Svampinfektion hos killar
  • pickolina

Ja om killen inte har besvär så ska han ju inte behandlas... Det kan ju istället ge upphov till besvär, som TS beskriver. Bättre att behandla tjejen och använda kondom för säkerhets skull..

• Malin22

pickolina,

som jag sa så vet jag inte varför dom har skrivit som dom gjort och jag tycker att det är dåligt av dem. Så sent som i våras sa min lärare att man alltid ska behandla båda parter. Som jag sa har jag hört alldeles för många historier om par som smittat varandra fram och tillbaka och haft det jättejobbigt för att tro att det skulle vara en myt.

• Malin22

pickolina,

killar har oftast inga symptom på svamp och därför är det svårt att veta om han har det eller inte. Och som jag skrev är krämer inget vidare utan man ska be att få orala läkemedel.

• pickolina

Malin22
    Okej... Jag sökte på google och på alla ställen jag läste så stog det lika dant om just killar. Så det var inte bara på ett ställe... Men du kan säkert ha rätt men jag hävdar ändå att man inte ska behandla killen med kräm, i alla fall inte mer än 1 kur i kvartalet (helst 1 kur i halvåret)...precis som med kvinnor... Det måste ju räcka med att behandla killen EN gång och sedan använda kondom tills tjejen är fri från problem....

• Malin22

Jo jag googlade också och jag är ganska bestört...

"men jag hävdar ändå att man inte ska behandla killen med kräm"

ja, jag skrev ju att man helst skulle behandla med orala läkemdel och att krämer inte är något vidare? vilket jag för överigt tycker är nästan ännu viktigare när det gäller tjejer än killar.

• pickolina

Malin22
    Jo jag vet att du skrev det oxå.. *hihi* Håller med, varken tjejen eller killar ska behandlas med receptfria krämer. Om det inte är så att man får det någon enstaka gång, då kan det ju vara OK..

Sist jag fick problem så behandlade jag med vitt vaselin och lactal.. :)

Jag vägrade använde receptfria medel och orkade inte gå till gyn. Så om det var svamp eller bara kaos i bakteriefloran vet jag ej men det ger samma besvär för min del.... Hur som helst så fungerade det. Tur det, tidigare när jag inte orkat gå till gyn så har jag anv receptfria svampmedel. Slut med det nu!

• pickolina

Eller ja, jag behandlade faktiskt bort problemen enbart med vitt vaselin om jag ska vara ärlig... Köpte lactal efteråt, bara för att vara på den säkra sidan...

Länge leve "vitt vaselin"!!! *asg* :D

• Shannon

om jag skulle ta med mig min kille till gynekologen och be dem skaffa diflucan till honom också så är jag 100% säker på att de skulle skratta mig rakt upp i ansiktet.
    När det gäller min kroniska svamp så vet jag att det INTE beror på att vi bollar den fram och tillbaka till varandra. Vi har inte sex under tiden jag har svamp och han smörjer sig med canesten varje gång. Men hela grejen börjar kännas riktigt irriterande nu, för som det står överallt så går killarnas svamp över mycket snabbare än tjejen eftersom svamp inte klarar sig i en torr miljö, underlivet är mer gynnsamt för svampen.
    Det känns som "bull shit" rent ut sagt ALLT som gynekologerna säger.
    Jag känner en massa tjejer som tvättar sina string, sängkläder och handdukar i 40 grader, rakar hela underlivet, smörjer sig aldrig, sover med trosor, har jättetajta byxor, har sex utan kondom osv.. men som kanske bara fått svamp någon enstaka gång. och när de fått svamp så har de inte "smittat sig själva igen" även fast de tvättat sina underkläder i bara 40 grader.
    Men kanske är det så att de med svampproblem har mer benägenhet till svamp, inte att de smittar sig själva månad efter månad. år efter år

• pickolina

Shannon
    Men alla har ju olika starkt immunförsvar, oavsett vad man pratar om... Div sjukdomar osv... Så är det ju!

Jag blev av med min problem utan att sluta raka, utan att sluta med string och tajta kläder och utan att sluta tvätta 40, trots att jag sover med trosor och inte anv kondom vid sex, ätit p-piller osv osv... ;)

Dock har jag börjat skärpa mig då jag har torra slemhinnor av mig själv och lätt kan få irritation pga det.

Hur som helst, dessa råd är allmänna och vad som fungerar för just dig och inte måste du testa dig fram till men det är inte på något sätt dåliga råd....

Men jag förstår att du kanske känner dig så, uppgiven......

• Shannon

mm... :/ för min del gäller det nog att smörja mig mer och kanske inte ha sex så många ggr i veckan :)
    undrar om det är någon som har sex varje dag utan att drabbas av svamp?

by the way... fått hem jojobaoljan än?

• pickolina

Shannon
    Visst finns de det som har sex varje dag, flera gånger om dagen som ändå inte har problem med svamp... Tyvärr vet man ju inte varför det drabbar just vissa. Det enda de vet är att om man en gång fått det så har man lättare att få det igen...

Samma som med herpes och vårtor antar jag... De vet ju inte varför vissa är immuna mot viruset och andra inte är det... Majoriteten av alla bär ju på herpesvriset och alla kan få vårtor, alla bär på svampbakterierna osv... Finns många mysterium när det gäller människan.

Jag tror absolut på att smörja, smörja, smörja... Det har varit min räddning och är det fortfarande!.. Sedan undviker jag även bindor, för det är något som inte fungerar för mig har jag märkt. Men annars så har jag faktiskt inte anpassat mig så mycket... :)

Fick jojobaoljan härom dagen.. Underbar att smörja händerna och ta bort sminket med... Har bara smort underlivet någon gång så det kan jag inte riktigt uttala mig om än.

Svar på tråden Svampinfektion hos killar