• Shannon

Svampinfektion hos killar

Gynekologen rekommenderade att min kille också skulle använda canesten, men han har de senaste månaderna börjat få allergiska reaktioner på krämen, (vi har testat både pevaryl och canesten)
    Vad ska man göra åt det? huden på honom spricker och snoppen är jättetorr, vi vet att det beror på krämen och inte på svampen..
    Har någon av era partners fått problem av krämerna? hur har era killar behandlat sig??

• Svar på tråden Svampinfektion hos killar
  • Malin22

Har aldrig haft en kille som haft svamp men det finns ju intimcreme/intimgel och vitt vaselin på apoteket som alla återfuktar "lite känsligare" hud väldigt bra. Sen är läkemedel som tas oralt alltdi bättre just eftersom krämerna är så starka och huden där är så ömtålig... ta upp det med gynekologen nästa gång!

• pickolina

Det förstår jag... Svampkräm ska man inte anv mer än 1 gång i halvåret... Används de oftare än så kan man få problem, så som torrhet, irritaion, svamp osv....

• pickolina

Jag har enbart behandlat mig själv när jag haft problem... Killarna jag varit med har alltså aldrig behandlats.

• pickolina

Dett står på vårdguidens hemsida:

"Din partner behöver bara behandlas vid symtom."

Dvs om din partner inte själv upplever några symptom på svamp så behöver han inte behandlas... Å nu när han fått problem av krämerna så skulle jag rekommendera att han smörjer sig med antingen intimcreme eller vitt vaselin, båda är av märket ACO och säljs på apoteket. Jag skulle även råda dig att smörja dig med dessa, morgon och kväll + vid behov....

Använd kondom tills du är fri från svampen...

• pickolina

Detta står på sjukvårdsrådgivningens sida:

"Smittar sällan
    Det är mycket ovanligt att svamp smittar. Någon enstaka gång kan en man smittas efter samlag med en kvinna som har en svampinfektion. Det märks genom att huden längst ut på penishuvudet blir röd, torr och lite fnasig. Infektionen går ofta över av sig själv eftersom miljön på penis inte alls är lika gynnsam för svampen som kvinnans slida. Det är framförallt kvinnan som behöver behandling. Mannen blir då också oftast besvärsfri."

Vill du läsa all info så är sidan: www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True

• Shannon

jo jag vet, men gynekologerna har ju så knäppa ideer ibland. De gav mig de instruktionerna, att både han och jag behandlar oss med krämen sammtidigt även fast han inte har några symptom "för att vara på den säkra sidan" eftersom vi enligt henne bollar infektionen mellan oss, vilket jag inte tror på... eftersom jag redan gått igenom 2 kurer med diflucan.
    ibland undrar man om gynekologerna överhuvudtaget läst om svamp när de gick universitetet eftersom det känns som om man verkar veta mer om svampinfektioner än dem!

• pickolina

Shannon
    Håller med! Det är skamligt... Försök att hitta en bra gynekolog. Jag har tex gått till samma gynekolog i typ 10år. Lägg ut en fråga här på BT vettja, om bra gynekologer i närheten där du bor. Flera har gjort det tidigare.. Det är ju så viktigt att hitta en bra gynekolog som man både trivs med och litar på.

• Malin22

Man ska ALLTID behandla båda parter i en relation när den ena har svamp. Vet inte hur många historier jag har hört om par som haft "ping-pong" infektioner. Om något tycker jag att läkare är alldeles för dåliga på att behandla båda parter. Nu vet jag inte hur nya de råden är men artikeln som pickolina länkade till är ju ändå från december 2005, tycker att det är fruktansvärt dåligt att de har skrivit så.

Däremot är det som sagt mkt bättre med orala läkemedel än krämer o.dy. eftersom de frestar väldigt på huden, och orala läkemedel oftast är effektivare.

• pickolina

Malin22
    Men... Det står ju att svampen inte trivs på killen och därför läker ut snabbt av sig själv i de enstaka fall som killen faktiskt får svamp. Då räcker det ju med att behandla tjejen och använda kondom tills hon är fri från besvär.

• Lins

Jag hade en svampinfektion innan sommaren och jag frågade min läkare om sambon också skulle behandlas och hon sa att det behövde han inte. Har han inga symtom så skulle man inte göra något och dessutom sa hon att det inte smittas.
    Så Pickolina, jag instämmer med dig!

Svar på tråden Svampinfektion hos killar