• Eriksberg

    Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!

    Bjallan:
    Det är bara jag här igen från Maj-tråden i Kalmar. Det verkar inte vara så många här inne just nu, kanske blir det fler lite senare . Annars kan väl vi diskutera vidare, i värsta fall . Jag tycker det är så roligt med det här !

    Hade vi inte valt Öland hade jag velat gifta mig i Dörby, det är en sådan fin kyrka! Vart ska ni ha festen?

  • Eriksberg

    Hej på er!

    å, vad roligt att ha er här ! Jag håller med dig, Bjallan. Har fått lite syrliga kommentarer att jag pratar för mycket om bröllopet! Men, hallå, det är ju en superstor dag!! Tur att vi kan prata av oss här iallafall !

    Feline07: Vill också höra mer om ert bröllop. Alltid roligt med andra och olika traditioner. Kommer du från Holland?

    Både Bjursnäs och Skällbylokalen är bra lokaler! Det finns ju inte så mycket att välja på när man vill ordna catering och sådant själv.

    För oss blir det catering för hela slanten. Hade gärna, men kan inte , laga maten själv.

    Vi ska ha band i några timmar, några kompisars kompisar ska spela. Sen blir det CD med blandmusik efter det. 80´tal är aldrig fel . Rekyl har jag hört talas om! Skoj att ni ska ha de!

    Bor ni Kalmar nu?

  • Eriksberg

    Vad bra att ni ska ha din syster som präst! Det är ju perfekt med någon som känner er båda! Jag tycker också att det är viktigt med en bra präst. Det spelar trots allt ganska stor roll hur hela cermonin blir. Vi har fått tag på en präst som jag verkligen hoppas kan ta det för han gav ett väldigt sympatsikt intryck. Han vågade däremot inte tacka 100% ja förrän i januari. Så det är bara att hålla tummarna för det.

    vad glad jag blir att det var bra på Slottsruinen!! Endel säger att det är lite kallt i maj där. Kände du av det? man får väl ha en massa ljus, det är ju mysigt! Vi funderade också på att ha vigseln på taket men bestämde oss till slut för kyrka istället. Lite pga vädret, det är ju lite osäkert .

    Min sambo är också från Öland! Gick du i skola i Mörbylånga? Jag är från Rinkabyholm, lite söder om Kalmar. Jag kan tänka mig att man uppskattar Kalmar mer nu när man är "äldre" . Jag skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka någon gång i framtiden.

    Ja, det är skönt att ha någon som fixar allt med maten även fast det blir lite dyrare..

    Feline07: Min bror gifte sig i augusti i Slottskyrkan. Den är verkligen superfin!!

  • Eriksberg

    Precis så resonerade vi också när det gällde vigseln. Lika bra att köra på plan B med en gång och slippa ta de besluten i sista sekund.

    Vad skönt att du säger att det inte kändes kallt. Då kan jag koppla bort det .

    Det är inte så lätt det där med sömmerskor. jag är också på jakt efter det. Jag ska ha min mammas klänning men göra om den en del, vet inte vart jag kan vända mig. Får ni några tips så hör gärna av er!

    Kanske lite tidigt men har ni tänkt på vilken frisör ni ska ha? Eftersom jag inte klipper mig i Kalmar i vanliga fall har jag ju ingen som jag vet är jättebra. Har ni några tips där kanske? Likadant med blommor, tips mottages tacksamt !

    Bjallan: Min sambo är också -76 ! Då vet du kanske vem det är, vågar man skriva namn här tror ni ?

  • Eriksberg

    davesbrud77: Vi "majare" kör i denna tråden istället, eller vad tycker du ?

    Bjallan: Då gick ni i samma klass , han gick också 9 A och hans initialer är MT. Skoj !

    I lördags var vi och kollade vigselringar! Finns ju så mycket fint men fick tyvärr höra att ingen ring passar ihop med min förlovningsring eftersom den är så "tunn". Den är ganska bred men inte hög alls(lite svårt att förklara, så vill jag ha diamanter i (och det vill jag ju ) så måste jag byta ut min förlovningsring också! Den vill jag ju ha kvar! Så jag blev lite besviken, förhoppningsvis finns det någon annan juvelerare som kan hitta någon ring som passar. Det fanns inte ens i mina tankar när vi valde förlovningsringar att det kunde bli svårt att hitta en vigselring till. Tänkte ni på det?

  • Eriksberg

    Bjallan: Vad roligt!! Jag skulle hälsa så mycket till dig från honom!! Och visst var det mig som du träffade, han påminnde mig precis om det . Jag kommer faktiskt inte heller ihåg om det var ett eller två år sen .

    Appropå ringarna så borde de absolut kunna fixa till det, tycker man. Hoppas att vi båda hittar bra juvelerare!

    Hur långt tid innan tycker ni att man ska skicka ut inbjudningskorten. Inte så att jag hade tänkt göra det nu ändå , men jag har funderat på när det är bäst. I vissa tidningar osv står det ca 6 veckor innan, men det känns lite för lite tycker jag.

  • Eriksberg

    Feline07:
    Hur länge har du bott i Sverige? Är det några speciella traditioner som ni har i Holland som du kommer ha med på ert bröllop?
    Det där med boende är inte så lätt, är lite i samma situation fast våra gäster behöver inte komma från olika länder. Vi har pratat med olika hotell och de var inga som hellst problem att få bra priser där när vi sa hur det var. Fast jag kan förstår om du vill ha ännu billigare än så.. Måste det vara på Öland? Lågprishotellet på Ängö är ju annars billigt och bra.

  • Eriksberg

    Feline07:
    "dansa tills vi har slittit håll i dansgolvet (familj tradition)" var ju en alldeles utmärkt familjetradition. , ha ha!

    Bjallan: ja, världen är väldigt liten ! Det är roligt! Vårt bröllop är absolut inte hemligt, så bara prata på ! Vad skoj med min svärföräldrar och din mamma, måste prata med de om det !

    Vi (kan dock tänka mig att det blir mest jag ) ska också göra egna inbjudningskort. Det är ju så skoj att pyssla!!

    Jag håller med om att det är lika bra att skicka ut inbjudningskorten i god tid! Bra att ni tyckte samma, då blir det utskick i mitten av januari för vår del!

  • Eriksberg

    Hej tjejer!

    Det var så länge sen nu (hela fem dagar ), så jag måste skriva lite. Hur kommer ni ha det med toastmasters och värdpar? Vilka ska göra vad och hur delar ni upp det? Kommer ni duka själva? Har haft en jobbig dag på jobbet så jag måste koplla av med att tänka på bröllopet lite !

  • Eriksberg

    koppla av, ska det vara. Jag stavar som en kratta, när jag skriver fort .

  • Eriksberg

    Inezgj: Välkommen till oss

    Bjallan:
    Kul att ha dig här igen . Hörde att din mamma hade pratat med mina blivande svärföräldrar! Så skoj

    Jag tror vi kommer göra som så att två kusiner till min sambo kommer få dela ut kyrkprogrammen (vet att de blir jätteglada för att få en "viktig" uppgift, de är runt 17 år) och sen kommer våra föräldrar utbringa hurra och trumpetfanfar för oss utanför kyrkan samt välkomna alla på festen. Efter det tar toastmasterna över och kör "festen". Precis som du säger så kommer vi också låta de ha ansvaret för att talen flyter på osv. Jag har varit värdinna/ toastmster på ett par bröllop och då gjorde vi ALLT. Från att komponera festprogrammen till allt runt kyrkan, till att underhålla festen och annonsera tårta och dans. *Puh* det var lite jobbigt faktiskt. Bättre att dela upp det på flera.

    Vi kommer också att duka själva. Vi blir runt 95 pers tror jag men med hjälp av familjen så kommer det gå bra. Jag tycker det är så roligt att duka och pyssla så det hade varit tråkigt att låta någon annan göra det.

  • Eriksberg

    Vad skoj att vi är så många här inne nu!!

    inezgj: Vi har redan bokat catering men vi gifter oss å andra sidan redan i maj. SErveringspersonal hjälper vår catering till med om vi önskade det. Jag tro att de flesta cateringfirmor har kontakt med serveringspersonal så det ska inte vara några problem!

    davesbrud77: hej igen ! Vi har bokat Ateljé Sofi från Kalmar och hon verkar väldigt bra! Proffsig, trevlig och verkar ha fina bilder. Kolla på www.ateljesofi.se så ser du lite mer. Ganska dyr (tror jag) men det känns som om det är värt det. Annars finns en som heter Jini Sofia som är väldigt duktig också, samma priser som Sofi tror jag. Wallander har jag också hört många som är nöjda med.

    Cavatina: vad skoj att det blir Öland för er också ! Vart ska ni vara? Det kommer säkert bli jättefint med en riktigt öländsk bukett !

    Bjallan: Kan också tänka mig att det är en massa prata på skolan nu !

    Vi ska också göra alla festhäften och sådant själva, där kan man spara mycket pengar samtidigt som det är skoj ! Vi får utbyta tips och idéer sen när det börjar närma sig!

  • Eriksberg

    Hejsan!

    Roligt att det är så många här ! Det känns som om nästan alla känner någon

    Trollungen:
    Kul att det blir Öland för er! Vart ska ni ha festen? Både Vickleby och Kastlösa är jättefina kyrkor!

    På lördag ska jag gå och kolla på brudklänningar, oj så skoj det ska bli !!

    Appropå catering på Öland så ska vi ha några som heter Aptit Öland. De verkar väldigt trevliga och tillmötesgående och har dessutom bra priser! Ligger granne med Slottsruinen.

    När det gäller frisörer så har jag hört gott om Bergfeldts och Salong Sara. Jag har inte testat de själv eftersom jag inte bor i Kalmar men många säger att de har varit väldigt nöjda där!

  • Eriksberg

    Jag börjar nog bli lite virrig och blanda ihop alla här

    Jag ska ha min mammas brudklänning men göra om den en del. Den är i vitt ganska tjockt siden och väldigt enkel. Som det är nu är det långa armar på den så det ska jag fixa till och sen ska jag även "klä" klänningen i vit chiffong (den ahr nämligen gulnat lite under åren). Så det är mest olika modeller upptill som jag ska prova ut och sen gäller det att hitta en sömmerska som kan fixa till det . Sen blir det nog slöja och tiara för min del också. Håller med dig, inezgj, lika bra att köra hela racet på en gång !

    Appropå anteckningar så fick jag en jättefin "bröllopsanteckningsbok" av min svägerska och den börjar bli helt full med anteckningar och papper . Jag intalar mig själv att den kan vara jätteskoj att ha efter bröllopet och kolla på alla funderingar man hade. Min sambo skrattar lite åt mig när jag tar fram den varje (nästan iallafall ) kväll och bläddrar och funderar!

    Inezgj: Kan det vara så att du har mailat lite med en svensk tjej som bor i Oslo som gifte sig i Slottskyrkan i somras?? Har för mig att hon har pratat om en holländsk tjej som ska gifta sig där nästa sommar. Isåfall är det min svägerska ! För att göra världen ännu mindre... !!

  • Eriksberg

    Det är så roligt att höra alla olika färgteman och stilar! Jag kommer vilja åka runt och kolla på alla era bröllop !

    Väldigt snygga färger ni har valt! "Grönt och cremefärg" är ju väldigt elegant och stilrent! "Champagnefärg, mörkt vinrött och guld" låter också supersnyggt!

    För oss blir det cremefärgat, olika rosa nyanser samt lite guld tror jag.

    Bjallan: Jag måste hem till Kalmar snart och rota fram MT´s gamla fotokataloger så jag kommer ihåg hur du ser ut :)! Vilken skola gick du på på gymnasiet?

    Inezgj: Ja visst har min svägerska varit i Sydafrika på bröllopsresa, de kom hem i lördags. Jag ska absolut hälsa henne! Så festligt allt är !

  • Eriksberg

    Cavatina: Ditt bröllop kan man ju absolut inte missa om allt du skrev kommer hända, ha ha !

    Bjallan: Vem ser inte konstig ut i fotokatalogen? Jag ser ut som jag är 12 år om jag inte minns fel !

    Ja, guld känns lite lyxigt, håller med ! Det är inte lätt det där med färger, pendlar hela tiden mellan olika färger och nyanser tycker jag.

    Vet ni om det kommer vara någon bröllopsmässa i Kalmar i vår? Visst borde det vara så?

  • Eriksberg

    Mrs Glantz:
    Vad härligt för er att det snart är dags!! Ett stort Lycka till ! Vad jätteroligt att höra att ni ska ha Slottsriunen, Aptit och Ateljé Sofi! Precis som vi ! Känns väldigt bra att höra att du hade så gott att säga om alla !! Jag kommer säkert ha en massa frågor så du får se till att hålla dig här efter ditt bröllop !

    Discodivan: Välkommen hit :)! Vilka fina bilder och vilken vacker klänning du ska ha!!

  • Eriksberg

    Hej tjejer! Roligt att se att vi är så många här nu !

    Cavatina:
    Andra bra präster jag har hört talas om är Bengt Sjöstrand (han ska förhoppningsvis viga oss), Jonas Lockman och Magnus Wallter. Tror att det är rätt namn på alla tre .

    Vårt planerande har legat lite på is ett tag så inget nytt ahr tillkommit. Däremot har vårt band sedan länge inbokade, tackat nej! Känns väldigt tråkigt och nu har ingen aning om vilka vi ska ha. Tips mottages väldigt tacksamt!! Dessutom har min sömmerska varit väldigt skum på sistone så jag måste nog hitta en ny. Men, men det löser sig nog allting, även fast man blir lite stirrig i början.

    Måste också ta tag i våra inbjudningskort snart! Det ska bli så roligt !

    Underbart att det är fredag !

  • Eriksberg

    Hej på er!

    Håller med om det där med svackor, det har varit likadant med oss. Men sakta och säkert händer lite småsaker och det känns bra. I onsdags var jag hos en sömmerska med min mammas klänning. Hon var jättetrevlig och positiv och det kändes så bra ! Jag har varit lite tveksam till om det går att får det så som jag vill men enligt henne skulle det finnas många möjligheter vilket var roligt! Dessutom till 1/3 av priset jag hade tänkt! Nu blir det mer pengar över till ringen , he he!

    Appropå efternamn kommer jag också ta min sambos efternamn. Känns lite konstigt men samtidigt bra såklart . Däremot kommer jag nog inte släppa mitt efternamn riktigt. Det är bara vår släkt som heter det, därför känns det lite tråkigt. Jag kommer nog inte kalla mig för dubbelnamn (blir alldeles för långt) men det får vara kvar i passet och på körkortet iallafall.

    Bjallan:
    Jag började öva på min nya signatur efter att vi hade varit tillsammans i ett par månader, ha ha !

    Frisör:
    Förra veckan bokade jag hos Bergfeldts. De kan göra både hår uppsättning och sminkning och jag har hört mycket bra om de.

  • Eriksberg

    Hej hej!

    Oj, vad många vi är! Så roligt !

    Här kommer mitt datum också!

    Känner att alla ni andra har kommit så långt, måste ta tag i mitt snart också lite mer! Jag ser att jag är först ut än så länge !

    Men min klänning är på gång. Jag har äntligen bestämt mig för att det blir min mammas och jag tror det blir väldigt bra. Den stora ändringen blir upptill eftersom jag inte vill ha långa armar som det är nu på den. Sen blir det nog något sidenband under bysten tror jag. Tänk vad roligt det är med klänningar !

    Eriksberg 19 maj
    Cavatina 9 juni
    Bjallan 7 juli
    Discodivan 13 juli
    Trollungen 14 juli
    rorrac 21 juli
    Anna.123 21 juli
    bruden från småland 4 augusti

Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!