• Lins

Hormonspiral

På tisdag ska jag sätta in en hormomspiral. Är lite nervös över detta. Äter nu exlutena och det funkar bra, förutom att det är så svårt att komma ihåg att ta dom....
    Vill gärna höra era erfarenheter av hormonspiral. Hur ni mår, om ni fått några biverkningar, sexlust, viktuppgång mm mm
    Något som jag är rädd för är att jag ändå ska bli gravid, att spiralen hamnar snett och inte uppfyller sin funktion mm.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hormonspiral
  • Lins

Om en halvtimme är det dags. Är så nervös..... Är rädd att det ska göra ont.

• Lins

Nu är den insatt! Det gick riktigt bra, klart att det gjorde lite ont. Lite som mensvärk. Hade väldens goaste barnmorska som satte in den. Hade inte varit hos henne innan utan hos hennes kollega som blev sjuk så jag fick henne istället.
    Nu är det celibat som gäller i två veckor pga av infektionsrisk. Kan inte påstå att jag är direkt sugen nu......

• pickolina

Lins
    Vad skönt! Hoppas du kommer trivas med den... :)

• Sara7

Jag hade massa konstiga biverkningar av ppiller med. Alla försvann när jag slutade, och ingen trodde det berodde på ppillerna. Det roliga är att en läkare nu har kommit på att jag är allergisk mot hormonet i ppiller, men ingen verkade ens tänka tanken när jag va mitt i skiten! Trist att sjukvården gör så med biverkningar, verkar ju hända många!

Lins
    Lycka till med spiralen, hoppas du trivs med den!

• f.d. Svart brud

Jag har också bokat tid... Den 19 är det dags för mig.

• ladymarmelade

Jag har en dum fråga... Men är det samma ämnen i en hormonspiral som i p-piller?

• f.d. Svart brud

Jag frågade BM om det idag och hon svarade att det är samma som i minipiller, men mycket mindre dos, eftersom det verkar lokalt

• ladymarmelade

Ok tack. Med andra ord så är dosen väldigt liten då eller? :)

• pickolina

ladymarmelade
    Det är hormonet gestagen, sk gulkroppshormon. Samma som i mini-piller, p-spruta, p-stav osv.. Dvs inget öströgen som i tex kombinerade p-piller, p-ring osv.. Däremot är det oftast just gestagenet som ger de negativa biverkningarna så de kan man åka på ändå tyvärr...

Anledningen att hormonspiral ofta kan ge mindre biverkningar är för att hormonet verkar lokalt i livmodern, dvs inte går genom hela kroppens kretslopp.. Samt att hormonet utsöndras väldigt jämnt, inte som piller som ger en dos per dygn...

Hoppas du blev lite klokare av det... :)

• Lins

Enl min barnmorska så sa hon att minst biverkningar ger hormonspiralen om man ska jämföra med p-spruta och p-stav. Dom här preventivmedlen kan jämföras med mini-piller. P-spruta och p-stav fördelar ut "högre doser" än en hormonspiral.

Svar på tråden Hormonspiral