• Lins

Hormonspiral

På tisdag ska jag sätta in en hormomspiral. Är lite nervös över detta. Äter nu exlutena och det funkar bra, förutom att det är så svårt att komma ihåg att ta dom....
    Vill gärna höra era erfarenheter av hormonspiral. Hur ni mår, om ni fått några biverkningar, sexlust, viktuppgång mm mm
    Något som jag är rädd för är att jag ändå ska bli gravid, att spiralen hamnar snett och inte uppfyller sin funktion mm.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hormonspiral
  • f.d. Svart brud

Är det en vanlig BM på MVC som sätter in sådana? Funderar på att skaffa en och jag har nyligen fått mitt andra barn...

• Lins

Ja det är en vanlig BM som sätter in spiral. Jag har fött ett barn. Äter som ni såg minipiller och "glömske-tiden" är inte så stor på såna piller.
    På torsdag är det dags! Lite nervös måste jag erkänna...

• tahimahal

jag fick min insatt efter mitt andra barn. jag hann inte treagera innan den var på plats! Tog nog inte 5 sek att sätta in den! Hade kraftig mensvärk i en dag ungefär, sen var den borta.
    Så långt var det väl bra...Men efter 8 månader och endast blödningsfri i 10 dagar av dom så åkte skitet ut igen! Hormonspiral är det absolut sämsta jag provat!!! men observera att det var så för mig! Det kan ju funka utmärkt för dig
    Nu har jag p-ring istället. Funkar kanon

• Liissa

Puffar upp tråden.....
    Är också intresserad av synpunkter!

• pickolina

Har inga egna erfarenheter men... Syrran hade kopparspiral. Efter ett par år fick hon grymma magsmärtor.. Läkarna var helt 100% säkra på att det inte kunde bero på spiralen. Hon gick på starka smärtstillande i flera år, fick genomgå div undersökningar och titthålsoperation osv men de hittade inget... Till slut fick hon nog och valde att ta ut spiralen ändå, oavsett vad de sa. VIPS så försvann smärtorna... Numera har hon hormonspiral och det fungerar tydligen jätte bra, hon är jätte nöjd. Det enda negativa hon har att säga är att mensen blivit oregelbunden...

• Sara7

Pickolina
    Jag fick fruktansvärda smärtor med, och läkarna sa att det omöjligt kunde vara spiralen. precis som din syster försvann smärtorna när spiralen kom ut.intressant att höra någon mer det hänt, fast det var hormonspiral jag hade.

• pickolina

Sara7
    Ja man ska inte alltid lita på dem utan gå efter sin egen känsla....
    Syrran fick tillfälligt tillbaka problemen när hon hade hormonspiralen, efter exakt lika lång tid som hon fick det av kopparspiralen. Som tur var gick det över av sig självt den gången och hon har kvar sin hormonspiral.

Intressant att flera råkat ut för detta och sjukvården ignorerar det och bestämt hävdar att en spiral inte kan orsaka sådant. Hmm... GGRRRRRR!!!!!

Syrran gick på citodon + voltaren i flera år och var sjukskriven ofta..hon hade enorma smärtor... Sjukt ju! Å Om flera (du tex) oxå råkat ut för detta så kan det ju inte vara helt ovanligt ändå och borde vara anmält så åtminstånde sjukvården är medvetna om den ev risken.

Fattar inte att de är så hemlighetsfulla när det gäller att informera kvinnor om alla ev biverkningar som div preventivmedel kan ge. Speciellt när de söker sjukvård för att de har problem... Man får hoppas att det blir ändring på det i framtiden!

• Pepparmyntan

Sara7 och Pickolina,

Jag har ocksa rakat ut for liknande. Det var dock inte en hormonspiral som orsakade problem utan en p-piller sort som jag fick valdans huvudvark av. Nar jag sokte sjukvard fick jag hora att det absolut inte kunde vara pillerna men bestamde mig for att sluta anda och se om det blev battre och huvudvarken forsvann. Blir ocksa trott pa att olika horomonbiverkningar inte alltid tas pa allvar.

• tattar-Emma

Samma här!!! Jag torkade ut helt av mina första p-piller, barnmorskan föreslog att jag skulle väta mig lite med saliv. Saknar de helt verklighetsförankring?

• Bröllopstokiig

Hej!
    JAg har provat kopparspiral och trivdes inte alls med den. Blödde jämt och hade ont. Fick dessutom nån form av allergisk reaktion av spiralen.
    Har nu Levonova hormonspiral och trivs jättebra med den. Har haft den i ca5mån.
    Har varit lite hattigt med mensen, men helt ok nu.
    Jag har fått ett barn...
    Kan rekommendera hormonspiral, men känn dig för. Passar inte alla.

Svar på tråden Hormonspiral