• Lins

Hormonspiral

På tisdag ska jag sätta in en hormomspiral. Är lite nervös över detta. Äter nu exlutena och det funkar bra, förutom att det är så svårt att komma ihåg att ta dom....
    Vill gärna höra era erfarenheter av hormonspiral. Hur ni mår, om ni fått några biverkningar, sexlust, viktuppgång mm mm
    Något som jag är rädd för är att jag ändå ska bli gravid, att spiralen hamnar snett och inte uppfyller sin funktion mm.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hormonspiral
  • Sara7

Hej!

Jag hade min insatt i 2 år. Hade inga alls biverkningar under den tiden. Småblödde i ett par dagar sen försvann mensen. Hade bara en antydan till mens varje månad.
    Jag har haft problem med sexlusten när jag ätit ppiller, men med hormon spiralen va det inga som helst problem.
    Men efter två år fick jag grymma kramper av den. Ingen kan svara mej varför, men jag fick ta ut den iallafall.
    Det gör ont att sätta i n den, men ut är det inga problem!

• Tine

Satte i fredags in en hormonspiral. Det känns inte mer än mensvärk när dom sätter in den. Knepet är att slappna av. Har inte haft ont efteråt och blöder nästan ingenting. Verkar än så länge lovande! Hade tidigare en kopparspiral i 5 år och när jag tog ut den så kände jag absolut ingenting. Så du har inget att oroa dig för. Lycka till!

• Lins

Tack för era svar!

Hur lång tid tar det ungefär att sätta in en spiral? Är rädd för att det ska göra väldigt ont...

Någon mer som har erfarenhet av hormonspiral?

• Sara7

Det tog 10 sekunder att sätta in den. På mig gjorde det väldigt ont att få in den! En konstig smärta som jag aldrig känt förrut. Sen hade jag kraftig mensvärk i ett par timmar, sen va det över.

• Lins

Tack för era svar!

Jag har hört att man typ inte får bada förrän efter 2 veckor. Hur är det med samlivet, när kan man ta upp det?

• Lins

2 veckor efter insättandet av spiralen skulle det ju vara....

• Sara7

Jag vet att samlivet fick vänta iallafall ett par dagar, det kan ha varit en vecka. Bada kommer jag inte ihåg, jag vet att dom sa att jag inte skulle bada på ett tag, men är säker på att det inte var två veckor. En vecka tror jag.

• tattar-Emma

Jag har koppar-, och det var en veckas försiktighet som gällde (men jag var inte intresserad av sex på ytterligare några veckor, var för öm inuti).

Hormonspiral är säkrare än sterilisering.

• Lins

Vilket härligt forum! Får svar snabbt på sina frågor!

Några fler med synpunkter och erfarenheter?

Ni som har satt in spiral har ni fött barn?

• tattar-Emma

Jag har inte varit gravid.

Svar på tråden Hormonspiral