• susannaand

Tärnklänning

Hej!
    Jag undrar lite över det här med klänningar till sina tärnor... Ska vi som brudpar stå för det, eller är det vanligt att de själva gör det om man inte har några speciella "krav". Jag menar, om man bara vill att de ska vara fint klädda, och i nån speciell färg. Inga uppsydda klänningar eller så.
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Tärnklänning
  • Sara Jämtland

Hallå!
    Mina tre systrar skall vara tärnor på vårat bröllop, vi står för tyget till klänningarna genom att vi har ett speciellt färgtema. Vi har kommit överens om att dom betalar sömmerska och alla tillbehören ( väska, skor, smycken, hår och smink) Känns som en bra deal för båda parter tycker vi!!

• Fru A.S

Vi betalade för tärnors och bestmans klädhyra.

• discodivan

jag köper till hela brudföljet men bara för att jag kan få tag på så billigt

• TezzAmore

Om man inte har väldigt speciella krav så betalar nog tärnan själv. Vi kommer nog bara säga vilket färgtema så får hon/dom gå efter det, tror jag.

En annan fråga om tärnor: Kan man ha 2 tärnor och bara en bestman? Jag läste någonstans att tärnan och bestmannen går in tillsammans, om man nu har två tärnor får ju en gå ensam?

• Marskatt

Kan de inte gå på var sin sida om killen eller nåt?

• Bröllopstokiig

TezzAmore

Vid de fall där det är ojämnt antal tärnor mot marskalkar så går båda tärnorn tillsammans först och så kommer marskalken efteråt läste jag någon stans..

• TezzAmore

The: Ja, det är ju ett alternativ... bara det inte blir så att bestmannen liksom går lite för sig själv där bakom... Blir det konstigt om alla går in var för sig? Jag har inte bestämt hur jag ska göra än om jag ska ha två tärnor eller inte, men detta med att någon får gå ensam gillar jag inte. Har tyvärr idétorka!

• kentfantast

Jag betalade tärnans klänning eftersom jag vet att hon är en fattig student. Men hon hade lika gärna kunnat betala själv, sa hon. Jag bad henne ha guld, grönt eller vinrött, och hon fick välja en klänning som hon kände för, max 1000 kr (från oss). Allt annat fixade hon själv (smink, skor, hår osv).

• Joli-07

Min tärna har gott om pengar medan vi har svårt att få pengarna att räcka till bröllopet. Det kommer funka men det blir precis!
    Därför sa jag till min tärna när jag frågade henne att innan hon svarade så fanns det mer att veta. Jag sa att jag ville ge henne chansen att säga nej eftersom vi inte har pengar att betala hennes kläder och annat med. Men eftersom vi viger oss borgerligt i lokal och vi har lite cocktail tema så sa jag att hon gärna får ha svart knälång klänning som finns att få tag på överallt just nu från 198kr på H&M, ca 400kr på Vero Moda och uppåt. Så då får hon välja själv hur mycket hon vill lägga ut och vad hon vill ha för klänning. Dessutom är det ju en klänning hon har användning för när som helst annars. Smink och håruppsättning får hon betala själv.

• Fru The

TezzAmore

Tja, jag vet inte, men alternativet är om han kan gå i mitten eller framför tärnorna?.. Vet inte vart jag läste detta om marskalk.. men kan kolla om det inte stod i brudtidningen..

• hel_ena

vi kommer stå för tyg till vår brudtärna och våra 2 tärnor..men sen är dte brudtärnan som kommer sy klänningarna
    sen kommer dom stå för sina skor och så själva..

• odd molly

Jag tror att vi kommer att dela lika på kostnaden, en liten mellanväg..!

• Michan_

Våra tärnor kommer att betala sina klänningar själva, även Bestman kommer att stå för sina kläder.

Ni kanske vet:
    Vi hade tänkt att min pappa skall gå med mig till altaret. Hur går tärnorna och Bestman in då?
    Går Bestman in och står vid altaret med min blivande och tärnorna går med mig??

• hel_ena

ni ska göra så att bestman ska stå med min blivande
    om mina tärnor kommer gå in efter våra 2 små döttrar som kommer gå först å längtar så

• hel_ena

ska stå att Vi´ska göra så inte NI :-d

• Fru Abramsson

Hej!
    Jag betalade 1000kr på min tärnas klänning.
    Den kostade totalt 2200 kr.

Svar på tråden Tärnklänning