• Äntligenfästmö!

tips till att spara ihop till bröllopet?

Behöver lite ekonomiska tips till att spara ihop till bröllopet!

• Svar på tråden tips till att spara ihop till bröllopet?
  • nenne78

sätt över så mycket du kan på sparkontot när räkningarna är betalda och lev så gott det går. Tar det slut på lönekontot får du "låna" från sparkontot och det är ju inte så kul att nalla därifrån. Så då försöker man snåla så gott det går för att inte behöva.

böcker är skitbra att sälja på loppis, det är riktig hårdvaluta!

stoppa småpengar i en burk

stoppa sedlar i fickor på jackor du sällan använder och bli glad när du hittar pengar lite här och var som du glömt bort att du gömt.

• nenne78

matlåda på jobbet!

veckohandla efter lista! Gör matsedel och handla bara till det ni ska äta. Skippa läske, godis och chips! Köp lördagsgodis om du måste.

Köp storpack och frys in köttfärs, kyckling mm

Vi unnar oss dock svenskt kött, ekologiskt och bra märken. Var rädd om din kropp och miljön!

• Honungsbubblan

puffar upp tråden lite så vi får lite mer tips :D

• Top secret bride

En väninna till mig sparade in på lite slantar genom att tänka på utgifterna, helt enkelt.
    Håruppsättningen bokade hon som en helt "vanlig" uppsättning för 300-500 kr istället för en bruduppsättning.
    Saker och ting tenderar ju att kosta extra så fort ordet "bröllop" står framför!!!
    Sminkningen bokade hon hos Make Up Store: 495 kr och då fick hon även välja produkter för samma summa!
    På klädningen fixade hon med hjälp av tärnan hemma i lugn och ro - alldeles gratis!
    Hon kontaktade även en foto-studerande som gärna och till väldigt billig penning var med dem under dagen och fotograferade.
    Framkallningen blev betydligt mycket billigare och fina album kan man ju köpa billigt i vanlig butik!
    En vän fixade tårtan. En annan handlade vin, champagne och öl i Tyskland till betydligt billigare priser!
    Cateringmat är ju billigare än kuvertavgiften på restaurang och med hjälp av inlånad personal (vänners vänner eller studerande på restaurangskola t ex) kan man komma betydligt mycket billigare undan än på restaurang/slott.
    Dra sedan i alla trådar ni kan: Någon som kan ställa upp och skjutsa? Låna skor? Hyra klänning? Hjälp med inbjudningskort osv.
    Oslagbart är även en stående månadsöverföring till bröllopskontot! Det rullar liksom på lättare då. Ta sedan alla pengar som inte gått åt i månadens slut (kan var 42,50 kr på servicekontot och 138 kr på lönekontot) och för även över dessa snabbt som 17 innan lönen kommer. Många bäckar små!

• fröken Inga

Ingen mer som har tips på lut?

• silvera

Att ha tur att ha en blivande man som jobbar utomlands och tjänar stora pengar?
    Det är mitt bästa "spartips"!

• fröken Inga

Ja, en sån skulle man skaffat. Istället satsar jag min framtid på arbetslös student som inte vet vad han utbildar sig till. Ändå har han pluggat i tre år redan. Skit också att han ska göra mig så jäkla lycklig. ;)

• elora

Hm var ska jag börja? Vi hade precis ett år på oss att ordna inför vårt bröllop som går av stapeln om 3 veckor *pirrigt*

Det gav mig som planerat det mesta givetvis, en hel del tid att samla tips och råd här (som du redan gör, mkt bra!) som man sedan i lugn och ro kunde gå igenom under några månader utan panik.

Köpte bl a brudklänning via Ebay, uppsydd till mig för drygt 900 kr inkl frakt. Den sitter som gjutet och jag är så nöjd. Som med allt annat finns det för o nackdelar men vågar man chansa kan man ha mycket att vinna då en klänning kostar minst 2500 kr och uppåt (skulle jag tro) att hyra. Sambons frack hittade vi hemma hos mammas sambo. Behöver bara hyra skjorta/fluga/väst (300 kr).

Mat: Kontaktade en restaurangskola som hade en tjej som fixade med catering. Vår buffé kostar ca 100 kr/pers inkl personal. Inte lätt att slå när man läst andras matkostnader.

Tårta: Beställer vanliga "prinsess" tårtor med annan fyllning i och annan färg på marsipanen. Superbilligt. Ca 11 kr/bit jämfört med billigaste konditorpriset här på 24 kr/bit.

Musik: Fixa någon som gör en mp3 lista på datorn och en som ansvarar för att musiken sköts ;) (många vill gärna pilla på sånt hehe).

Skor: Köpt på rea. Finns ofta vita skor på rea, särskilt efter student och sommaren.

Sprit: Tyskland (sparat 2400 kr)

Håruppsättning: Ordnat via frisörkompis som tar typ 1/4 del av vad en vanlig frisör här tar (790 kr/tim!) Sparar över 3 tusen.

Blommor: Enkla bordsdeko. á 55 kr/st inkl nejlika, sand, pärlor i en liten glasvas. Enkelt är oftast vackert. Till det Ikeas ljuslyktor (3 kr/st). Min brudbukett är väldigt enkel, jag lät floristen ordna en till fast pris. Typ 600 kr får hon fixa en bukett som ser schysst ut ;) Jag får alla blommor för ca 1200 kr.

Tja sen allt det övriga från inbjudningar till små saker att ha till dekoration etc, det har vi lagt som utgifter till våra vanliga räkningar. Då tycker jag inte det känns som tungt att betala.
    Dessutom har ju skatten hjälpt till men kan man kolla upp priser på många saker, ja då är det ju lätt att köpa eftersom.

Allt handlar om VAD och HUR man prioriterar. Vi ska t ex inte på någon bröllopsresa för vi har småbarn, vi köpte enkla men speciella ringar som var hur billiga som helst men är grymt snygga ;)
    (Järn/silver med guldomfattad briljant/järnring till maken)

Lycka till...har säkert glömt hälften hehe.

• elora

Kan tillägga att vi har ca 85 vuxna/10 barn som gäster, och totalt landar allt på ca 30 tusen.

Svar på tråden tips till att spara ihop till bröllopet?