• summergirl

Är kanarieöarna bara dåligt?

Hej! Har skrivit hit ett par gånger och försökt få fram lite fakta om olika ställen på kanarieöarna. Den allmänna åsikten verkar vara att där är turistigt fult med mycket kriminalitet. Är det verkligen så? Vi funderade på att gifta oss på antingen teneriffa eller gran canaria men det här låter ju inte kul.. Tycker om när det är mysigt.. En liten undran bara.. Ni som inte alls gillar kanarieörna, jämför ni då med tex Thailand o Brasilien, eller är kanarieöarna mycket sämre ån vanliga turistresemål som tex mallorca eller kreta?Nyfiken..

• Svar på tråden Är kanarieöarna bara dåligt?
  • A.M.

Ovanligt trist och fånig kommentar. Det är ju en personlig åsikt - precis som jag skrev. Flera gånger dessutom. Och när det gäller resmål så är det just det K-öarna är för mig.

Givetvis finns det i det stora hela helt andra helveten på jorden men det var ju resmål som diskuterades.

Har man många resmålserfarenheter att jämföra med så kan man väl också passa på att varna/rekommendera när någon frågar.

• _koko_

Lena v B - alla har rätt till en åsikt. :)

A.M. har dessutom ganska rätt i mycket hon skriver. Man måste ducka för jobbiga afrikanska solglasögon/krimskrams-försäljare på strandpromenaden, det är inte alltid soligt (men var i världen är det alltid det??), det finns gott om skräniga britter och många turistrestauranger med tvivelaktig mat.

Man kan dock välja att inte äta längs turiststråken (testa att fråga på hotellet efter bättre restauranger) och är man på bröllopsresa kanske man inte är ute efter nattklubbslivet (området Veronicas) så mycket?

• InaHjärtarAdam

jag har varit på gran canaria och jag tyckte att det var jättebra där! jag överraskade min mamma med biljetter dit som 60årspresent. vi valde arguineguin och det var hur mysigt som helst. kanske inte världens bästa stränder, men poolområdet var jättefint!
    vi gjorde lite utflykter både på egen hand och med hotellet (vi åkte med ving). maten var enligt vårt tycke jättegod,vi åt mycket fisk och skaldjur. och glöm inte att äta canariska bananer, godare finns inte;) dessutom var det civiliserat på det viset att ingen kom och drog i en och ville ha in en i affärer eller typ fria till en, eller taffsa och andra otrevligheter. kort och gott, vi var hur nöjda som helst!

det är väl sant att det är en del tingeltangel här och där i affärerna men herregud, det är det väl överallt?
    åker man på bröllopsresa har man väl ändå bara ögon för varandra och tänker förmodligen inte småsaker störa ens resa.

• InaHjärtarAdam

glömde säga en sak:

vädret på cran canaria brukar vara jättebra på sommaren! då är det inte heller lika mycket turister eftersom det är lågsäsong under sommaren.

• summergirl

Tack så mycket alla! Vad roligt att höra att så många ändå var positiva.Nu har vi ju inte bestämt oss riktigt än vart/om vi ska åka. Vi har även pratat mycket om aten/pireus om det är någon som kan tipsa om det.Och apropå vädret på gran canaria så var det faktiskt just sommaren vi funderar på. Har förstått att det kanske är lite mindre turister då oxå.

• _koko_

Jag håller inte riktigt med om det där med mindre turister. I augusti är det som allra mest turister där, för det är då resten av europa har sommarsemester och många spanjorer åker gärna till kanarieöarna... Juni och början på juli däremot kan det vara lite lugnare. Allra lugnast är det nog i januari till mars skulle jag tro.

Har aldrig varit i Grekland, så det kan jag inte tipsa om tyvärr.

Ska också tillägga att jag varit i rätt många "paradis" (västindien, mauritius, thailand osv), så jag har en del att jämföra med. Inte för att man kan jämföra kanarieöarna med såna ställen, det är ju helt olika resor, men om man inte vill flyga i 100 timmar tycker jag att det är ett bra alternativ!

• Mno

PÅ Kanarieöarna så tyck erjga jätte mycket om Maspalomas!
    Nära till dom fina sand dynorna å det är bara så myyssit! När till ett shoppingcenter å fina hotell finns där med..

• svana

Nu har inte jag läst inläggen men jag måste få tipsa om Teneriffa. Jag har varit där en gång, 2001. Vi bodde då på norra delen, vid Puerto de la cruz, det var jättemysigt, inte alls turistigt. Vi hyrde även bil en dag och åkte ner till södra sidan, och uppfattningen jag fick var att det var ett enda stort turistghetto.
    Vill man ha det mysiga skulle jag rekommendera norra sidan på teneriffa. Enda nackdelen ja kan komma på är att det inte finns några stränder där, men superfina havspooler

• Lyckligt gift!

Ja, Teneriffa är verkligen ett "paradis på jorden"...Håller med om att norra sidan är finast, grönast,mest genuint och havspoolerna är fräna (men kalla).
    Sydsidan är dock lite mer solsäkert, men lite speciellt med sin mörka sand. Första gången jag reste dit var 1979, sen har det blivit många resor dit efteråt..!

• Garbo23

Jag har bara varit på Gran Canaria och då i San Augustin och Playa d'Ingles. Jag tyckte att det var väldigt turistigt och gillade det inte alls. Vi blev fasthållna av försäljare, lurade och allt var slitet och fult. Det kanske har blivit bättre sedan dess, det var nog 5 år sedan. Och det finns säkert finare platser på ön. Men har man varit i tex Krabi i Thailand
    el liknande så är Gran Canaria som ett gettho i jämförelse..

• Mno

Jag håller med Garbo 23... om man har vart i Thailand, Bali eller liknande så är Gran Canaria inget!
    Teneriffa är det fullt av Engelsmän å så jumla fint är det inte där tycker jag!
    Men smaken är ju som baken

• Ådi

Lanzarote tyckte vi om; Annorlunda natur; dvs kargt och dessa toner av brunrött överallt! För oss spelar resmålet mindre roll, då vi har familj. Huvudsaken att det är Sunwing eller Blue Village

• EmsP

Hejsan!

Har varit på GC fler ggr och tycker att Puerto Rico är allra mysigast!
    Speciellt om man är ett par.

Arguineguin och Bahia Felize är mer
    för barnfamiljer.

Playa de las Americas är mest för ungdommar.

Har även jobbat som reseledare på
    Teneriffa.
    Där är ju betydligt mycket mer att se
    än på GC.

Som Svana sa...
    På Norra sidan är det mycket
    vackrare och grönare.
    Super mysig stad med små gränder.
    Dock inte alltid lika fint väder.

Södra sida SKRIKER TURIST!
    Allt som finns är stränder (jätte fina)
    shopping och restauranger.
    Södra sidan skyddas att Tejde (berget)
    så däe är nästan alltid soligare
    och varmare...

Så det beror ju på vad ni är ute efter...

• summergirl

Läste precis en artikel om la gomera.Det lät ju väldigt mysigt och inte alls så turistigt.Någon som varit där?

• Lucia05

Vill ni inte resa så långt så tycker jag att resmål runt/i medelhavet är att föredra framför Kanarieöarna.
    Men naturligtvis beror det ju också på under vilken tid på året ni tänkt resa. :)

• summergirl

Det tycker egentligen jag oxå men vi funderar på att gifta oss utomlands och det finns ite så måga ställen att välja på. Det går på flera ställen på kanarieöarna, på mallorca, aten, allicante, costa del sol, och så lite kallare länder.Har någon nåt tips?

• Babbo

Jag röstar på Mallorca. Palma är ju ganska inne nu! Plus att det är en av mina favoriter. Mallorca är inte alls turistiskt om man undviker turistorter som Alcudia, Palma Nova o.s.v.
    Titta under Forummeny - Sök inlägg. Om du söker på Mallorca, bröllop, vigsel o.s.v så får du massor av tips.........
    Om du helst vill till Kanarieöarna röstar jag på vigsel i Puerto de la Cruz och sedan en vecka på t.ex. La Gomera.

En turisort är alltid en turistort. Inget äkta eller genuint. Ibland slitet och fult. Tingeltangel och inkastare. Oavsett om den liger på Mallorca, Kreta eller Kanarieöarna.

Svar på tråden Är kanarieöarna bara dåligt?