• summergirl

Är kanarieöarna bara dåligt?

Hej! Har skrivit hit ett par gånger och försökt få fram lite fakta om olika ställen på kanarieöarna. Den allmänna åsikten verkar vara att där är turistigt fult med mycket kriminalitet. Är det verkligen så? Vi funderade på att gifta oss på antingen teneriffa eller gran canaria men det här låter ju inte kul.. Tycker om när det är mysigt.. En liten undran bara.. Ni som inte alls gillar kanarieörna, jämför ni då med tex Thailand o Brasilien, eller är kanarieöarna mycket sämre ån vanliga turistresemål som tex mallorca eller kreta?Nyfiken..

• Svar på tråden Är kanarieöarna bara dåligt?
  • Lyckligt gift!

Jag har aldrig varit i Thailand eller Brasilien men däremot älskar jag Teneriffa, jag hade absolut inte haft något emot att gifta mig i svenska kyrkan i Los Christianos på Teneriffa.

• Kerin

Aldrig satt foten på nämnda holmar, men så många som åker dit varje år så misstänker man ju att det inte BARA är SKIT!

• blue83

Jag tycker att det är hur bra som helst på Teneriffa! Visst är det mycket turister men jag gillar det ändå... Tycker att den långa standpromenaden mellan Playa de las Americas och Los Christianos är av absolut toppklass. Man kan hitta underbara restauranger i hamnen. Los Christianos är lite lugnare och gemytligare än Playa de las Americas. Själv åker jag dit för 3:e gången i november...

Har även varit på Gran Canaria, men jag gillade Teneriffa bättre. Det känns fräschare och grönare där.

• summergirl

Tack, det var skönt att höra! Fler tips och åsikter mottages tacksamt!

• Åre bruden 07

Älskar Teneriffa trots jag bara varit där 2 gånger.

Svenska kyrkan i Los christanios har helt underbara präster o personal. (de hjälpte oss väldigt mkt när vi hamnade i kris på vårt sista besök där)

ta en heldagsutflykt till de norra delarna av Teneriffa till bland annat Mercedes skogen (höga berg med slingriga vägar) Den skogen går inte ens att beskriva med ord så vacker den är

• #Maria#

Var på Teneriffa för 3 år sen. Tyckte det var jättebra där. Fin strand, jättefin strandpromenad. Tycker det var roligt att det fanns underhållning på många restauranger. Åkte även båt över till en ö som heter La Gomera.

• _koko_

Älskar också Teneriffa! Utgå gärna från sydsidan då den är vädersäkrare (det kan vara klarblå himmel där och samtidigt regna på nordsidan), men gör utflykter runt ön. Förutom det som nämnts vill jag även tipsa om att åka över Teide, äta på Monasterio (ligger i Orotava-dalen har jag för mig), shoppa i Puerto de la Cruz eller Santa Cruz, promenera i bergsbyn Masca (dock läskiga vägar dit och mycket turister), och åka på någon båttur förbi Los Gigantes.

Nordsidan är väldigt grön och vacker och sydsidan karg och turistig. :)

Längtar tillbaka...

• _koko_

Just det, gillar man golf finns det fina men dyra banor att spela på.

Hyra solstolar på stranden är förresten mycket dyrare nu sedan de införde euro.

Tips: Handlar ni frukt/grönsaker i en supermercado måste ni väga sakerna innan ni går till kassan. Fick jag lära mig den hårda vägen...

• A.M.

Hej! Jag anser (och då är det min personliga åsikt) att Kanarieöarna är helvetet på jorden. Faktiskt. HAr varit på Teneriffa, Gran Canaria och Fuerteventura. Det är pajigt - fullt med tingeltangel, krimskrams, rakade white trash människor från England, horor från näraliggande afrikanska länder i gathörnen. Hela upplägget känns liksom påhittat och konstruerat. Maten är tråkig och äcklig. Vädret inte alltid bra (det är väl delvis för bra väder man åker?). Det ställe som jag ändå tyckte var lite ok var Puerto de la Cruz på Teneriffa, där man kan ana någon typ av verkligt liv (riktiga kanarier som bor där, skolor, inhemska barn osv)

Jag har lovat mig själv att ALDRIG åka till Kanarieöarna igen. Det finns fullt av andra betydligt mer lockande resmål (för mig): Thailand, Mexico, Indien ...

Många (som reser med barn) säger att de åker till Kanarieöarna för att flygresan är mycket kortare än till t ex Asien. Faktum är att det ändå tar typ 6 timmar. Resan till Asien kanske går på 12 timmar och min erfarenhet är att barn sover ganska mycket på plan.

Man får så mycket mer av spännande livsberikande upplevleser för sina surt förvärvade pengar på alla andra platser än Kanarieöarna, anser jag. T ex Mallorca kan vara underbart - om man nu inte vill till Asien.

Och som sagt: detta är min personliga åsikt. HAr full förståelse om andra tycker K-öarna är bra av olika skäl. Allt beror ju på tycke och smak och erfarenheter.

• Lyckligt gift!

Hyffsat starka ord att kalla Kanarieöarna för "Helvetet på jorden"..

Men men, vi har så olika definition på saker o ting, eller hur?????

Svar på tråden Är kanarieöarna bara dåligt?