• 23september

Panik, en månad kvar!!!!

Hej tjejer!

Känner hur jag börjar bli otroligt stressead över min vikt inföt bröllopet om en månad. Köpte för flera månader sedan min klänning och med vilja två strl för lite(dum som jag är) och nu får jag inte på mig den. Har tränat och ätit relativt nyttigt hela sommaren men utan större resultat, vad ska jag göra?! Drömmer madrömmar om att klänningen spricker på väg till altaret och massa annat.. Vad tror ni om att köra en cambridgediet i ett par veckor??? Är egentligen emot dessa typer av dieter men vad ska man göra i en sån här situation.. Väger 83 och och vill gå ner till kanske 77-78 kg, tro ni seriöst att det är fullt möjligt med typ cambridge eller nutrilet på en månad? HUr lång tid extra tro ni att det skulle ta om man väljer att äta lunch (nyttig) varje dag och byter ut frukost och middag? Jag tränar ca 4-5 gånger i veckan..
    Tacksam för alla tips och råd!!!
    Tack på förhand.
    // Johanna

• Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!
  • cicca

Det funkar! Nutrilett alltså. MEN du ska veta att du efter bröllopet kommer att gå upp igen.
    Jag vet att jag de sista veckorna kommer att ha panik och jag kommer att hårdbanta... Ananas ska vara bra...
    Lycka till!

• viktualia

tänk på att äta ordentligt dagarna innan bröllopet. om du svälter dig för mycket finns risken att du blir orkeslös, trött, svimmar eller bara är håglös. dessutom blir man mycket mer lättpåverkad av alkohol när man inte äter lika mycket som vanligt....

så jag skulle nog råda dig till att skaffa en större klänning och njuta av livet istället... men det är lätt sagt...

själv struntar jag i hetsbantning och kommer fortsätta väga runt 89 kg till mina 164 cm på mitt bröllop i oktober...

• 23september

Du har så rätt, visst borde man bara njuta av livet men nu har jag ju min klänning som jag gillar jätte mycket.. Usch, vad dum man är som inte köper rätt strl från början.. Tyckte jag hade så mycket tid, men sommaren är ju inte alltid den lättaste perioden att gå på diet.. Jag tänkte oxå på det där med att verkligen äta ordentligt veckan innan, man vill ju inte bli full på ett glas champagne eller däcka efter allt vin till maten..hihi..skulle se ut..
    Få se hur jag gör, men jag skulle gärna vilja höra med någon som gått på cambridgediten.. Hur har det gått för er??

• pickolina

Det finns en tråd om Cambridge...

Jag tycker att det är den bästa av de olika måltidsersättarna men alla har ju olika smak...

Visst kan du lyckas gå ner tillräckligt...inga problem... Dessutom så mår många kanonbra när de går på kur, de blir tom piggare än vanligt så du behöver inte alls känna dig slut osv på din bröllopsdag...som någon skrev....

Däremot är det inte på något sätt lätt att gå på kur, i alla fall inte de första dagarna...det ska du veta....

• Nimis

Fortsätt att äta nyttigt och regelbundet och komplettera din träning med rejäla långpromenader, gärna 1-2 timmar om dagen. Det bränner rejält, men du går nog inte ner 5 kilo på det, tyvärr.

• Anneliandersson

Hej, jag har gått ner 3 kilo i sommar utan att ens banta. Mitt råd: ät inte godis, helst inte potatis heller. Drick mycket vatten och blir du sugen på godis så drick återigen mycket vatten. prova med kyckling och sallad till middag. Eller kött och sallad. Ta mycket sallad och mindre kött. Det är jätte gott och nyttigt. Stort lycka till!

• pelly

23september- om du verkligen vill gå ned 5-6 kg, så kommer du hinna det om du håller dig till ren kur 2-3 veckor och sedan den/de sista veckan/veckorna trappar upp genom att äta 1 mål vanlig (men smal mat). Bröllopsmiddagen lär ju bli en chock för kroppen, men sedan får du fortsätta den försiktiga upptrappningen efter bröllopet för att hålla vikten...

• Bröllopstokiig

Hej, cambridge, nutrilett etc. är ju sk. VLCD-dieter, alltså "very low calorie diet", där man som minst äter 500 kcal per dygn. Under våren RASADE jag själv 9 kilo i vikt på 4 veckor - det bara rann av mig liksom - men inte genom att äta VLCD utan att äta "min egen" VLCD. Mycket av detta var iof vatten och det får man vara medveten om, men vi snackar ändå 1,5 storlek! Grejen är att många av VLCD-preparat baseras på sockerarter som är ganska snabba kolhydrater (saktar ner förbränningen och gör dig snabbt hungrig igen), och dessutom gör de dig inte speciellt mätt för stunden heller.

Jag skulle satsa på rena proteiner och GRÖNSAKER, och då snackar vi "riktiga" grönsaker med matig känsla såsom broccoli, haricoverts, ärtor och morötter. Speciellt morötter och spenat ger extreeemt lite energi. Sedan skall du ju inte svälta, du skall bara äta en väldigt energisnål kost. Uteslut inte fettet totalt eftersom en viss mängd fett (dock ej mättade fetter) är NÖDVÄNDIGT för att få en snabb förbränning och därmed snabbare viktminskning. Proteiner och grönsaker mättar jättemycket, detsamma gäller gröt (små portioner!) och potatis, som mättar extremt mycket sett till mängd kcal. Tänk: "mycket mättnad för lite kcal". Det är det som bör vara ditt mantra.

Alltså, till frukost:

- 2,5 dl lätt naturell yoghurt eller lättmjölk = 2,5 x 40 kcal = 100 kcal
    - gröt gjord på 0,5 dl havre = ca 0,15(g) x 360 kcal = ca 55 kcal

TOTALT ca 155 kcal

lunch:
    - 150 g proteinprodukt (fisk, kyckling, kött) = 1,5 x ca120 kcal = 180 kcal
    - några få gram stekfett = 5 x 9 kcal = 45 kcal
    - 150 g broccoli = 1,5 x 25 kcal = 37 kcal
    1 liten kokt potatis (för mättnaden) = ca 40 kcal

TOTALT = ca 300 kcal

(öka/minska mängden potatis beroende på hur hungrig du är. detta exempel är gjort på hyfsat rent kött/kycklingfilé som ligger kring ca 5 g fett och 20 g proteiner per 100 g. vit fisk innehåller endast 70 kcal per 100 g och mättar helt ok, lax ligger kring 180 kcal per 100 g - mättar väldigt mkt)

mellanmål:
    grönsaker och/eller 2 dl lätt mild yoghurt = 50 + 80 kcal = 130 kcal

TOTALT = 50 - 130 kcal

middag:
    grönsaker + protein (likadant som lunchen)

TOTALT ca 300 kcal

Ett alternativ är att köra soppa till lunch, mellanmål eller middag: Grovriv 2-3 dl morötter och hacka en halv lök. Häll ner en burk krossade tomater i en kastrull och värm tillsammans med morötter och lök. Tillsätt vatten och krydda med lite smulad buljong, hummerfond (touch of taste), 1 tsk socker, lite salt, pressad vitlök och lite chili/tabasco för smakens skull. Låt det bara bli varmt, morötterna skall vara lite "crunchy". Soppan skall ha en rätt mastig och "chunky" konsistens, så späd inte med för mycket vatten. Om man vill kan man lägga ner lite musslor i det hela också, annars är det bara att äta som det är. En klick lätt mild yoghurt på toppen vid serveringen gör det hela ännu mumsigare. VÄLDIGT mättande med tanke på antal kcal i denna soppa...men betänk att den mest innehåller kolhydrater så lägg till lite protein i form av fisk etc. om du är mer hungrig. Soppa baserad på grönsaker, lite buljong och vatten är ju dessutom extremt kalorifattigt och det varma vattnet gör att tarmarna uppfattar det som att man ändå är relativt mätt.

Till detta lägger du sedan in både lite "vanlig" konditionsträning och långa prommenader, antingen innan måltid eller minst 1,5 h efter måltiden. Detta är för att du skall bränna en högre andel fett, och inte bara "maten du just åt". Men kom ihåg att ALL motion, oavsett tidpunkt, är bättre än ingen motion. Det handlar inte bara om att "Oj, nu skall jag MOTIONERA", utan det handlar om att RÖRA på sig hela tiden i sin vardag istället, som att gå till bussen, erbjuda sig att gå och handla, ta en extra tur runt kvarteret, prommenera på lunchen etc och verkligen ta vara på de tillfällen som bjuds till att få lite skön vardagsmotion.

En JÄTTEJÄTTEviktig sak är att det hela tiden måste kännas skönt och trevligt att utföra såväl vardagsmotion, prommenader och lite lätt jogging och kanske lite friskis&svettis e.d. Hellre en lite längre runda med "bara" 20 min jogging och 40 min prommenad, än 30 min jogging och sedan stapplar man in genom dörren jättetrött och sitter på sofflocket resten av dagen ;). Gör motionen till en kul grej - "wow, ÄNTLIGEN får jag en möjlighet till lite kul skaka-på-rumpan, skall bli skönt med ett kul aerobicpass/härlig långprommis".

Och en liten godisbit NÅGON ENSTAKA GÅNG är faktiskt ingen större katastrof...betänk att godisbiten innehåller 20 kcal och du under en dag äter max ca 850 kcal. Men låt det vara en få-gångs-företeelse ;).

Se såväl viktminskningen som motionen som ett kul projekt så kommer det att bli både enklare och ett bättre resultat. STORT lycka till! Berätta gärna hur det går :).

• 23september

Tack snälla Lisa1 för alla din tips!!! Har bestämt mig efter att ha prövat cambridge i helgen att det är inget för mig, smakade superilla och man blev helt snurrig. Usch, inte alls min grej men jag har iaf gett det en ärlig chans.

Jag har tänkt om och tänker köra efter dina tips, verkar mycket bra. En liten fråga bara.. Frukt? Är det ok att äta istället för så mycket grönsaker? Mitt problem är att jag är lärare och äter pedagogisk lunch varje dag.. Idag och jag bara grönsallad och ett par knäckemackor men oj vad hungrig jag blev efter en stund. Svårt att äta "nyttigt" när man blir serverad typ köttbullar och makaroner..
    Till frukost har jag ätit naturell yogurt med färska blåbär och banan, det borde väl vara ok? Din soppa ska jag absolut göra till middag imorgon!

Tack igen för ditt långa inlägg med massa bra tips..

Svar på tråden Panik, en månad kvar!!!!